کانوا

داستان تاسیس کانوا Canva: زوج جوانی که راه طراحی گرافیک را هموار کردند!

راه‌اندازی شرکت خیلی خوب است اما شرکتی که بتواند با غول‌های تکنولوژی مثل مایکروسافت رقابت کند چیز دیگریست، این همان کاری است که کارآفرین استرالیایی «ملانی پرکینز» با تاسیس کانوا انجام داد.

او با ساخت یک اپلیکیشن طراحی گرافیک با غول‌های دنیای تکنولوژی وارد رقابت شد. او می‌گوید: «هدف ما، در دست گرفتن کل اکوسیستم طراحی بود و اینکه بتوانیم آن را در یک صفحه ادغام کرده و در دسترس مردم جهان قرار دهیم.»

ملانی با ۳۳ ساله سن، مدیر ارشد شرکت کانوا (Canva) است و پلت‌فرم های طراحی را به صورت رایگان ارائه می‌دهد. وی شرکت کانوا را در سال ۲۰۱۳ با هدف که طراحی در استرالیا تاسیس کرد. در کانوا انواع طراحی از لوگو گرفته تا کارت‌های ویزیت، در دسترس همگان قرار می‌گیرد. و همه ی این ها باعث شده تا پس از پنج سال، نام او به‌عنوان یکی از جوان‌ترین مدیران ارشد زن حوزه تکنولوژی در تیتر خبرها دیده شود.

دو سال بعد، ارزش این شرکت که دفتر مرکزی‌اش در سیدنی بود، به حدود ۲/ ۳ میلیارد دلار رسید، این اتفاق باعث شد که ثروت ملانی و دیگر موسس شرکت یعنی «کلیف اوبرکت» به رقم حدود ۹۰۰ میلیون دلار برسد. اما شاید کنجکاو باشید که ماجرای این کسب‌وکار از کجا شروع شد؟

کانوا

داستان تاسیس کانوا و آغاز راه ملانی پرکینز

همه چیز از سالنامه مدرسه شروع شد، وقتی که ملانی فقط ۱۹ سالش بود و این ایده برای اولین بار به ذهنش رسید.

در سال ۲۰۰۶ او و کلیف دانشجو بودند. آنها با آموزش برنامه‌های طراحی به بقیه دانشجوها توانستند در کنار درس درآمد هم کسب کنند. اما دانشجوهایی که با آنها سروکار داشتند معتقد بودند که پلت‌فرم‌های طراحی ارائه شده توسط مایکروسافت و ادوبی به‌شدت سخت است. اینجا بود که ملانی حس کرد باید راه بهتری وجود داشته باشد.

او در مصاحبه‌ای با CNBC می‌گوید: «دانشجوها مجبور بودند یک ترم کامل وقت بگذارند تا فقط جای ابزارها را یاد بگیرند و این واقعا مسخره بود. با خودم گفتم در آینده همه چیز آنلاین، مشارکتی و بسیار بسیار ساده‌تر از این نرم‌افزارهای سخت خواهد شد.»

او و کلیف برای تبدیل آن چشم‌انداز به واقعیت، همکاری خود را آغاز کردند. با در دست داشتن چند منبع محدود و کمی تجربه کسب‌وکار، کارشان را با قدم‌های کوچک شروع کرده و برای تست ایدهایشان، وب‌سایتی به نام Fusion Books راه‌اندازی کردند.

این وبسایت مناسب دانش‌آموزان بود تا بتوانند صفحه کاربری و مقالاتشان را به سلیقه خود طراحی کنند. سپس آنها سالنامه‌های طراحی شده توسط دانش‌آموزان را چاپ کرده و به مدارس سراسر استرالیا می‌فرستادند. ملانی می‌گوید: «اتاق نشیمن خانه مادرم را به دفتر کارم تبدیل کردم و کلیف شریک کسب‌وکارم شد. ما با هم به مدارس کمک کردیم تا سالنامه‌هایشان را به سادگی طراحی کنند.»

اگرچه کسب‌وکار آنها موفق و فعال بود، اما از نظر ملانی، این تازه اول راه بود. او تا رسیدن به «رویای بزرگ و دیوانه‌وارش» یعنی یک وب‌سایت برای طراحی چندمنظوره، راه زیادی در پیش داشت. پس به‌دنبال سرمایه‌گذاران رفت.

او خیلی زود متوجه شد که آشنا پیدا کردن در سیلیکون ولی اصلا آسان نیست. همان موقع بود که «بیل تای» یک موج‌سوار حرفه‌ای و البته سرمایه‌گذار (که در هر دو زمینه به‌طور جدی فعالیت می‌کرد.) آشنا شد. او مشتاق بود که ملانی و کلیف از طریق وب‌سایتش به نام MaiTai که جایی برای آشنایی موج‌سواران و سرمایه‌گذاران بود، شبکه‌سازی کنند و با افراد جدید آشنا شوند.

ملانی مجبور شد در سریعترین زمان اطلاعاتی از موج سواری کسب کرده و با این ورزش جدید آشنا شود. او می‌گوید: «هر وقت بیل از من می‌پرسید اوضاع کسب‌وکار چطور است، بلافاصله بعد از آن می‌پرسید موج‌سواری به کجا رسیده؟ من تا به حال موج‌سواری نکرده بودم و راستش، چیزی نبود که در حالت عادی بخواهم دنبالش بروم. ولی تصمیم گرفتم امتحانش کنم چون وقتی آشنا نداری، شبکه ارتباطی هم نداری. پس مجبوری به هر فرصتی که سر راهت قرار گرفته، چنگ بزنی.» مهارت موج سواری خیلی به درد او خورد.

اپ canva کانوا

طولی نکشید که آن دو توانستند سرمایه‌گذاران بزرگ را متقاعد کنند و پلت‌فرم طراحی «کانوا» را با تیمی از مهندسان حوزه تکنولوژی به مرحله اجرا برسانند. سال ۲۰۱۲ بود که کسب‌وکارشان به‌طور جدی آغاز به کار کرد. ملانی و کلیف با کمک «لارس راسموسن» که مشاور تکنولوژی و یکی از بنیان‌گذاران گوگل مپ بود توانستند با فردی به نام «کامرون آدامز» آشنا شوند.

کامرون آدامز هم اکنون جزو موسسان کانواست. چند ماه‌ بعد و هنگام عرضه سهام شرکت، تعداد تقاضا ها بیش از تعداد سهام‌های صادر شده بود. یک‌سال بعد، وب‌سایت کانوا به‌صورت لایو درآمد و اعضا می‌توانستند انواع و اقسام طراحی‌های آنلاین را به‌صورت رایگان انجام دهند.

در اکتبر ۲۰۱۹ و پس از سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری «ماری میکر» در کانوا، ارزش این شرکت به ۲/ ۳ میلیارد دلار رسید. ملانی گفت قصد دارد با این پول، تیم ۷۰۰ نفری شرکتش را تا سیدنی، پکن و مانیل، پایتخت فیلیپین گسترش دهد و خدمات پولی شرکت را نیز تحت عنوان Canva Pro و Enterprise راه بیندازد.

این استراتژی باعث شد کانوا با ابزارهای حرفه‌ای طراحی و غول‌های تکنولوژی مثل ادوبی، وارد رقابت مستقیم شود. تا سال ۲۰۲۰، ۸۵ درصد شرکت‌های فورچون ۵۰۰ از کانوا استفاده می‌کردند. او با اتکا به همین، برای هر چالشی آماده بود.

شرکت مطرح کانوا در اوج

سال گذشته به‌واسطه شیوع کرونا و افزایش تعداد کاربران، آنها تصمیم گرفتند بار دیگر جذب سرمایه کنند تا پاسخگوی تغییرات پیش آمده باشند. همه ی اینها باعث شد تا ارزش کانوا به ۶ میلیارد دلار برسد. حالا کمتر از یک‌سال از آن روز می‌گذرد و ارزش کانوا حدود ۱۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است، طبق گفته خودشان، درآمد سالانه شرکت بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار است یعنی ۱۳۰ درصد بیشتر از سال قبل.

حالا ملانی و کلیف که ژانویه ۲۰۲۱ با هم ازدواج کردند، میلیاردر محسوب می‌شوند. مجله فوربس تخمین زده که این دو قبل از سرمایه‌گذاری اخیر کانوا، به صورت مجزا مالک ۱۵ درصد آن بودند و ثروت هر کدام حدود ۲ میلیارد است.

البته آنها قصد ندارند این رویه را ادامه دهند. کلیف در مصاحبه‌ای گفته که او و ملانی به‌دنبال راه‌اندازی بنیادی برای فعالیت‌های بشردوستانه، از جمله مقابله با تغییرات آب و هوایی و تقسیم ناعادلانه ثروت هستند. او گفته: «ما دوست نداریم پول روی پول بگذاریم. انگیزه اصلی ما، ساخت محصولی است که مردم دوست داشته باشند. و می‌خواهیم ثروتی که از این راه به دست می‌آوریم را به دنیا برگردانیم.»

اپلیکیشنی که کارش را از استرالیا شروع کرد حالا تبدیل به یک کسب‌وکار بین‌المللی شده و  تعداد کاربران فعال آن حدود ۵۵ میلیون نفر است که ۳ میلیون نفر آنها، عضویت پولی دارند.

 


image 
imageimageimage