فونت انجمن

 


خانواده حروف «انجمن» با هدف تولید مجموعه‌ای از حروف که در محوطه‌های مختلف گرافیک دیزاین به کار رود ساخته شده است. این مجموعه دارای ۱۱ وزن از باریک (Thin) تا سنگین (Heavy) است که همگی با یک سبک دیزاین شده است تا به عنوان خانواده حروفی گسترده، در جعبه ابزار طراحان قرار گیرد.
انجمن برای استفاده در رابط کاربری اپلیکیشن و سایت، گرافیک محیطی و تبلیغات، صفحه‌آرایی و مطبوعات توسعه یافته و بهینه شده است.

خانواده حروف انجمن به صورت اختصاصی توسط هیربد لطفیان و با همراهی «انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران» تولید شده است که برای خرید و استفاده‌ عموم توسط «فونت ایران» عرضه می‌شود.

این تایپ فیس طی مراسمی در سالن استاد جلیل شهناز در خانه‌ هنرمندان ایران رونمایی شد. همچنین نمایشگاهی همزمان با هفته‌ی دیزاین ۱۳۹۷ در گالری پاییز خانه هنرمندان از مجموعه‌ی طراحی و روند ساخت انجمن برگزار شد.

کشف سرزمین‌های ناشناخته!
با وجود تلاش‌های بی‌وقفه‌ی همکارانم در تایپ دیزاین، هم‌چنان سرزمین‌های بسیاری برای کشف و ساختن در این زمینه وجود دارد. هنوز صنعت نشر به شدت به تایپ‌های سال‌خورده وابسته‌ است. تبلیغات ما گزینه‌های محدودی برای انتقال پیا‌م برندها در اختیار دارند. دنیای دیجیتال هم با وجود اشتیاق و پویایی سال‌های اخیر برای توسعه، دستش پر نیست.
این موارد باعث شد تا ایده‌ی ساختن تایپی که در اختیار دیزاینرها قرار بگیرد به ذهنم رسید. پیشنهاد این کار با استقبال و حمایت هیئت مدیره‌ی انجمن روبه‌رو شد تا در زمستان ۹۶ کار را با انرژی آغاز کنم. پروژه با توجه به دستور کارش، حساس و جذاب بود. تعاملی بین گرافیک دیزاینرها که کاربران اصلی حروف هستند و تایپ‌ دیزاینر که حاصل کارش باید در پروژه‌های دیزاین نقش مهمی ایفا کند.

انجمن یک پروژه‌ی ادامه‌دار است!
در این لحظه، خانواده تایپ انجمن دارای ۱۱ وزن است و امیدواریم با حمایت دیزاینرها و تشویق‌شان برای تهیه قانونی فایل فونت‌ها، کار توسعه را برای آن ادامه دهیم و نسخه‌های مایل، فشرده و… را نیز برای همه‌ی وزن‌ها آماده کنیم.
ریزه‌کاری‌های دیزاین انجمن در گستره‌‌ی پایه‌های نازک، معمولی و ضخیم با هم تفاوت دارند. این تفاوت‌ها با توجه به ماهیت فرم حروف و همچنین کاربرد هر وزن ایجاد شده است. بر خلاف تایپ‌های پر دور، در فرم‌ها و ترکیب‌های تایپ انجمن سهم سطح بیشتر است و این موضوع کمی به جدیت تایپ می‌افزاید.
با ایجاد حلقه‌ها، چشم‌ها و فضاهای منفی بزرگ به قدرت تشخیص حروف اهمیت داده شده‌است، این موارد به همراه دندانه‌های بلند و نقطه‌های پر قدرت در میزان خوانایی تاثیرگذار است. فاصله‌گذاری درست برای ایجاد ریتم مطلوب در خوانش پیاده‌سازی شده و جایابی نقطه‌ها و اعراب نیز با حساسیت صورت گرفته‌است.

کپی نکنیم تا کپی نشویم!
دغدغه‌ی مشترک من و هیئت مدیره انجمن این است که سرنوشت تایپ انجمن چه می‌شود؟! آیا به صورت فله‌ای کپی شده و بدون در نظر گرفتن حقوق مادی و معنوی و چندین ماه زحمت برای تولیدش پخش می‌شود؟ مطمئنم هرکدام از ما حداقل یک تجربه‌ی تلخ از به سرقت رفتن آثارمان داریم. اما ما تا آنجا با حساسیت قوانین کپی رایت را دنبال کردیم که اجازه استفاده از نرم‌افزار گلیفز – که تایپ در محیط آن ساخته‌شده است- را هم به صورت قانونی تهیه کردیم.

انجمن بهانه‌ای برای تمرین کپی‌رایت و تکثیر
اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران می‌توانند با همان ایمیلی که در وب‌سایت انجمن عضویت شده‌اند در سایت fontiran.com ثبت‌نام کنند و مجموعه فونت‌های انجمن را از درون پنل کاربری خود دانلود نمایند .
در صورتی که افراد غیرعضو علاقه‌مند به داشتن خانواده حروف « انجمن » هستند، آن‌ها را تشویق کنید تا آن را به صورت قانونی از سایت fontiran.com تهیه نمایند .

… استفاده نمایید . اما زمانی که استفاده شما فراتر از کامپیوتر شخصی باشد، در حالت‌های زیر لازم است بر اساس سطح تجاری فعالیت، به خرید و تهیه لایسنس مناسب اقدام فرمایید :
۱ – چنانچه لازم است تا فایل‌ها بر روی سیستم‌های یک مجموعه ) شرکت، آژانس تبلیغاتی یا (… نصب شود .
۲ – چنانچه لازم است برای استفاده در وب یا نرم‌افزار، فایل‌ فونت بر روی سرور یا درون پکیج نرم افزاری کپی شود . برای ثبت لایسنس کافیست وارد پنل خود شوید و در بخش مربوط به فونت انجمن، لایسنس مناسب را انتخاب و ثبت نمایید .
برای آگاهی از جزئیات کپی‌رایت این فونت و انواع لایسنس‌ها فایل licenses.pdf درون بسته را بخوانید .



image 
imageimageimage