فونت فرنگ

طراحان فونت با تاثیر از جنبش هنری باوهاوس در اوایل قرن بیستم، فونت‌های هندسی زیادی را طراحی کردند که از اشکال هندسی ساده، حلقه‌ها، مثلث‌ها و مربع‌ها پیروی می‌کردند. ویژگی مهم این فونت‌ها کنتراست و عرض کم آنهاست؛ که دارای یک حس منسجم اما معاصر است.

اشکال هندسی ساده بخشی از محیط روزانه ما را تشکیل می‌دهند. در طول قرن بیست و بیست و یکم، تایپ‌فیس‌هایی که از مزیت طراحی‌ هندسی برخوردار بودند محبوب‌تر باقی مانده‌اند؛ اما یافتن مناسب‌ترین حالت ممکن می‌تواند دشوار باشد. امروزه بسیاری از برندهای فن‌آوری از فونت‌های هندسی استفاده می‌کنند و این گونه فونت‌‌ها در طراحی بسیاری از برند‌ها تبدیل به یک گرایش ثابت شده‌ است.

از ویژگی‌های فرمی این تایپ‌فیس‌ها می‌توان به مینیمالیسم و سادگی اشاره کرد؛ مانند محصولات گوگل،مایکروسافت، اسپاتیفای و یاهو که از الگوی فونت‌های هندسی در برندینگ خود استفاده می‌کنند.

اگر روی یک پروژه طراحی جدید کار می‌کنید و می‌خواهید از فونت هندسی در آن استفاده کنید طیف گسترده‌ای از فونت‌های مختلف هندسی فارسی پیش روی شما نیست و انتخاب‌هایی همچون یکان، دال و… را باید جستجو کنید؛ اما اگر یک فونت متفاوت می‌خواهید فونت فرنگ می‌تواند انتخاب مناسبی برای پروژۀ شما باشد.
تایپوگرافی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های طراحی است و تاثیر زیادی بر مخاطبان شما دارد. در واقع، تایپوگرافی فقط با انتخاب فونت‌های مناسب به شما شانس ایجاد حالات خوشایند بصری را در مشتریان می‌دهد.
فونت‌های هندسی معمولا به خاطر فقدان تزیینات تصویری در حالی که قابلیت خوانایی کلی را بالا نگه می‌دارند در نزد طراحان گرافیک و توسعه دهندگان وب به دیگر فونت‌ها ترجیح داده می‌شوند.

“مهدی روندی” طراح فونت فرنگ در توضیح تایپ‌فیس خود می گوید برای خلق فرنگ از فرهنگ بصری که به استفاده از شکل و فرم غربی تاکید دارند الهام‌ گرفته است. او می‌گوید که این فونت برای جلب توجه بیننده در دنیایی ساخته شده‌ است که به طور مداوم توسط محرک‌های حسی مورد حمله قرار می‌گیرد.

پروژه دیگری از مهدی روندی در روزرنگ را اینجا ببینید.