فونت «چند رنگ» فارسی و لاتین «رویای رنگارنگ»

«در ابتدا تصور می‌کنم که باید توضیح کوتاهی درباره فونت‌های «چند رنگ» ​(همان Color font،Multicolor font یا Chromatic font​) بدهم. فونت‌های چند رنگ حدود ۳​یا۴​ سال پیش معرفی شد​ند​.​؛ ​در​ این فونت‌ها، تک تک ​حروف‌ می‌تو​انند​ از چند لایه و رنگ مختلف تشکیل شده با​شند؛ ​​​​یعنی فونت‌ها در قالب همان فرمت‌های رایج ttf و otf عرضه شده و بر روی کامپیوترها نصب می‌شوند؛ اما دیگر سیاه و سفید نیستند.

در حال حاضر پشتیبانی از این تکنولوژی نوین در ادوبی فوتوشاپ سی‌سی ۲۰۱۷یا ۲۰۱۸ و ادوبی ایلوستریتور سی‌سی ۲۰۱۸ ​و ادوبی ایندیزاین سی‌سی ۲۰۱۹ ​به بعد (ویندوز و مک) ​فعال شده است. ​همچنین برنامه‌ای هم مخصوص نمایش و خروجی تصویری و برداری گرفتن از فونت‌های چند رنگ ​توسط شرکت فونت‌لب عرضه شده به نام FontLab Pad​ که به رایگان برای دانلود موجود است.

این موارد را برای این نوشتم که متاسفانه چنانکه شاهد هستیم بسیاری از طراحان از وجود این فونت‌ها بی‌خبرند تا جایی که عنوان و نام «چند رنگ» را هم خودم برای معادل فارسی آنها در نظر گرفتم.

در این فونت که چندمین تجربه طراحی فونت «چند رنگ»م بود، تصمیم گرفتم که به واقع «رنگارنگ و تصادفی بودن» را با به صورت کامل نشان دهم؛ تک‌تک گلیف‌های این فونت رنگارنگ و تصادفی طراحی شده‌اند.

رنگهای مختلف با فرم‌های کاملا متفاوت و بعدتر در یک به روز رسانی دارای حروف لاتین هم شدند(

فکر می‌کنم که تصاویر گویاتر باشند)

پس از اتمام نسخه اصلی فونت که آن را «رویای رنگارنگ ساده» نامگذاری کردم دو استایل دیگر هم برای آن طراحی کردم که «رویای رنگارنگ دور» و «رویای رنگارنگ دَرهم» (به ترتیب همان outline وdistorted) نام دارند.

تنها نمونه‌های فونت‌های چند رنگ، فونت‌های سیاوش هستند و باور دارم که علتش بی‌اطلاعی بسیاری از طراحان از وجود این فونت‌ها و پتانسیل بالایی‌ است که می‌توانند داشته باشند.

برای اطلاعات بیشتر و دریافت فونتها می‌توانید به این سایت مراجعه کنید.»

پروژه دیگر شهاب سیاوش در روزرنگ را اینجا ببینید.


image 
imageimageimage