قلم نورا، قلم وب

«امروزه با رشد روزافزون حجم اطلاعات و نیاز به انتقال سریع آن‌ها، سهم قابل توجهی از رسانه‌های چاپی به رسانه‌های دیجیتال در فضای مجازی سپرده شده‌اند و این سهم هر لحظه در حال افزایش است. تا آنجا که رسانه‌های مجازی طوری در عرصه‌های زندگی بشر رسوخ کرده‌اند، که تصور زندگی بدون حضور این پدیده‌های نوظهور، غیر ممکن می‌نماید. این امر طراحان را بر آن داشته است تا به زیباسازی فضای این رسانه‌ها بیندیشند و با در نظر گرفتن نیاز کاربران به داشتن متون خوانا و زیبا، به دنبال راه کارهایی برای نمایش مطلوب‌تر حروف بر روی صفحات وب باشند.
تایپ فیس نورا نیز نتیجه تلاش‌هایی در جهت حفظ خوانایی و روان خوانی، بر روی صفحات نمایش است. از این رو، طراحی این قلم با اقتباس از خط نسخ صورت پذیرفت. چراکه لازم بود تا خوانایی خود را در برابر چیدمان پيکسل‌ها حفظ کند. بنابراین نیاز به نسبت متعادلی از سطح و دور داشت. از جمله اقدامات دیگر که در جهت سازگاری بیشتر این فونت با فضای بکارگیری آن صورت گرفت شامل: اغراق و محدودیت در زوایای قلم ( زوایای نزدیک به 0، 45، 90، 135 درجه)، اغراق در محور عمودی حرکت قلم و در نتیجه آن بزرگ شدن اندازه حلقه‌ها، محدود کردن تعداد کرسی‌ها و در آخر ارتفاع بیشتر دندانه‌ها بود.
در نهایت می‌توان ویژگی تایپ فیس نورا را پای بندی آن به اصول خوشنویسی فارسی، در حفظ زوایا و ضخامت قلم و همچنین فرم درست نوشتار حروف، (در مقایسه با فونت های رایجی چون تاهوما و سگو) دانست که در نهایت اعتدال و خوانایی، پاسخگوی نیاز بصری مخاطبانش باشد.»

عاطفه محمدی متولد 1368 و کارشناس ارشد ارتباط تصویری از دانشگاه تهران است. کسب دیپلم افتخار از جشنواره سرو نقره ای در بخش طراحی حروف فارسی 1392 و عنوان نخست بخش طراحی حروف فارسی در بینال بیهنس تهران 1393 بخشی از کارنامه حرفه ای اوست.

 

 


image 
imageimageimage