ملاك، فقط ناب بودن آثار طراحان است / گفت‌وگو با مجيد بلوچ به بهانه گشايش موزه گرافيك ايران

خبر افتتاح موزه گرافيك ايران در روزهاى پايانى دى ماه با حضور تعداد زيادى از طراحان گرافيك، خبرى مسرت بخش براى جامعه‌ى طراحان گرافيك ايران و هنرمندان بود. عمارت قاجارى باغ انارى در شرق تهران، در حال حاضر گنجينه‌اى از آثار پرخاطره و ارزشمند سال هاى دور و نزديك گرافيك را در خود نگه مى‌دارد.
روزرنگ ضمن تبريك اين رويداد، گفت و گويى با “مجيد بلوچ” سرپرست كميته‌ى موزه‌ى انجمن طراحان گرافيك و رييس موزه، انجام داده كه در ادامه مى‌خوانيم.

جناب بلوچ ضمن تبريك به شما، در حال حاضر سوال بسيارى از طراحان و دانشجويان گرافيك اين است كه گنجينه ى موزه چيست و چه آثارى در آن جا نگهدارى مى شوند؟
– اين گنجينه، مجموعه آثارى است كه از زمان تشكيل انجمن صنفى طراحان گرافيك تا به حال، طى ١٥ سال جمع آورى شده‌اند. ما در طول اين سال‌ها، ضمن آشنايى و شناسايى هنرمندان و طراحان مختلف، از آن ها درخواست مى‌كرديم تا مجموعه ى كارها، عكس ها و آثارشان را در اختيارمان قرار دهند. سپس از آثار عكسبردارى مى‌كرديم و پس از آن تمامى تصاوير كدگذارى مى‌شد. ما تمامى اين مراحل را در انجمن انجام مى‌داديم و در همين مدت دانشجويان زيادى براى تحقيقات و پژوهش هاى خود از اين آثار استفاده نموده و آن ها را مورد مطالعه قرار مى‌دادند.  در اين مدت توانستيم حدود ٨ هزار اثر شامل پوستر، كاتالوگ، جلد كتاب، عكس و … جمع آورى نماييم.

IMG_4785  ابوالحسنی-عرفانیان-بلوچ-شیرمحمدی-کلهرنیا
آيا موزه در حال بروزرسانى است و آثار جديدى به اين گنجينه اضافه خواهند شد؟
– ما تلاش مى‌كنيم با تمامى كسانى كه آثارى موزه‌اى و ماندگار خلق كرده‌اند -چه شناخته شده و چه شناخته نشده- ارتباط برقرار كنيم. ملاك و معيار تنها اين است كه كارها در خور قرار گرفتن در اين مجموعه باشد. ما هنوز نتوانستيم به طور كامل طراحان را شناسايى كنيم؛ پس قطعا جمع آورى آثار ادامه خواهد داشت.

امرالله فرهادی  قباد شیوا-دامون خانجانزاده-مازیارتهرانی  گالری4

چه فاكتورهايى باعث راه يابى آثار طراحان به موزه گرافيك مى شود؟ آيا نكات و قابليت‌هاى خاصى مورد نظر است؟
-در ارتباط با آثار گذشته، هر آن چه كه بتوانيم و بيابيم را جمع آورى خواهيم كرد. به دليل وجه تاريخى، تمام اين آثار ارزش گردآورى، حفظ و نگهدارى دارند. در مورد طراحان جوان، طراحانى هستند كه كارهاى نابى انجام داده اند و صاحب جوايز و رتبه هايى چه در داخل كشور و چه در سطح بين المللى هستند؛ آن ها مد نظر ما هستند. سعى ما بر اين است كه تمام اين آثار در موزه گردآورى بشوند و همه‌ى اين طراحان را شناسايى كنيم. ملاك، فقط ناب بودن آثار است و بس. چرا كه بايد براى آيندگان ميراث ارزشمندى به جاى بماند.

majid balooch  مجید بلوچmomayyezمرتضی ممیز
قباد شیوا   قباد شیوا

در اين روزها مصاحبه و گفتنى‌هاى بسيارى مطرح شده است. آيا نكته‌ى نگفته‌اى باقى مانده كه علاقه‌مند باشيد رسانه‌اى شود؟
– من حرف خاصى ندارم جز اين كه از همه ى عزيزان درخواست مى‌كنم اين تجمع را حفظ كنند؛ منظورم انجمن طراحان گرافيك است. زحمات بسيارى كشيده شده و افراد زيادى وقت صرف كرده‌اند تا انجمن گرافيك ايجاد شود و در طول اين سال ها به حيات خود ادامه دهد. يقينا مشكلاتى وجود دارد و ايراداتى به انجمن وارد است؛ من درخواست مى‌كنم كه دوستان طراح، مشكلات و گلايه هايشان را چه به صورت كتبى و چه به صورت حضورى ارايه كنند و اجازه دهند كه انجمن سرپا بماند و به مسير خود ادامه دهد. چه حيف خواهد بود كه اين همه زحمت را با مشكلاتى كه يقينا قابل حل و فصل و مذاكره هستند، تضعيف كنيم.

گالری1

گفتنى است در موزه گرافيك ايران، آثارى از طراحان شاخص از جمله: آشور بانيپال، تابش ميرميرانى، عباس نعلبنديان، محمد بهرامى، بهزاد حاتم، صادق بريريانى، آربى آوانسيان، خسرو خورشيدى، فريدون آو، محمود جواد پور، بهرام خائف، بهزاد گلپايگانى، محمد تجويدى، عباس سارنج، سرژ آواكيان، مرتضى مميز و قباد شيوا به نمايش درآمده است.

موزه1  موزه2


image 
imageimageimage