چراغی بیفروز

«ویدئوی نوروزی «چراغی بیفروز» تازه ترین پروژه استودیو چپ چین در راستای طراحی هویت سازمانی برای بازارچه آورده های روشنایی «چشم و چراغ» است. این بازارچه که به زودی در مشهد افتتاح خواهد شد، نه تنها یک مجموعه تجاری بلکه از جهاتی دارای ارزش های فرهنگی است و از این منظر در حوزه کاری خود منحصر بفرد است. موقعیت مکانی پروژه بی شک مهم ترین منبع الهام گروه طراحی این برند بوده است. همجواری با بنای تاریخی و محترم گنبد سبز در خیابان آخوند خراسانی از یک سو، و قرارگیری در مرکز بورس فروش لوازم روشنایی در مشهد از سوی دیگر امتیازات ویژه ای برای «چشم و چراغ» بوجود آورده است.

معماری ویژه این بازارچه، هم به روز و کاربردی است و هم رنگ و بویی تاریخی دارد. در بیان ارزش طراحی بنا همین بس که بدانیم تک تک آجرهای بکار رفته در نمای آن یادگاری از بناهای قدیمی تخریب شده در سال های اخیر مشهد است. نام «چشم و چراغ» و هویت بصری آن نیز با رویکردی مشابه شکل گرفته شده است. با این حال، از آن جا که موضوع نور و روشنایی بضاعت های فراوانی برای بیان ارزش های معنوی دارد، استودیو چپ چین در تلاش است که در راستای تولیدات خود برای این مجموعه به آن وجوه نیز بپردازد.

تبریک نوروزی بازارچه چشم و چراغ فرصت مناسبی را برای ورود به حوزه های فرهنگی نور فراهم کرد. شعار سازمانی «چراغی بیفروز» نتیجه مطالعاتی بود که پیش از این در باب جایگاه نور در تاریخ و فرهنگ ایران و بخصوص در فلسفه اشراق انجام شده بود. این که انسان فیاض است و می‌تواند به دیگران نور برساند و از نور سایرین روشن شود، یکی از بن مایه های فکری بکار گرفته شده در این پروژه است. ارتباط این مضمون به نوروز قدم بعدی بود که دو مسیر برای آن اتخاذ شد. اول اتصال معنایی مفاهیم «نو»، «نور» و «نوروز» بود که تلویحا «نو شدن» را امری ارادی و از مجرای «نورانی شدن» پیشنهاد کرد و دوم ارتباط بصری عناصر و کنش های در نظر گرفته شده بود.

با وجود اینکه استودیو چپ چین پیش از این تجربه های جسته گریخته ای در متحرک سازی نور داشته است، در این ویدئو فرصت پیدا کرد که مشخصا به قابلیت های بازنمایی نور در فضاهای زنده بپردازد. استفاده از تکنیک نقاشی نور (lightpainting) به کمک دستگاه نوظهور پیکسل استیک، اصلی ترین دستاورد اجرایی این کار بود. با این حال، این ویدئو که با هدف انتشار حداکثری به بهانه نوروز ساخته شده بود، این پرسش اساسی را برای گروه تولید مطرح کرده است که چگونه می توان مرزهای بین هنر، سرگرمی و انتقال مفاهیم عمیق را در لابلای انبوه مضامین رنگارنگ در رسانه های نو تعریف کرد؟ بدون شک برقراری تعادل بین میزان بازدید یک اثر در فضای مجازی و تاثیرگذاری فرهنگی/تبلیغاتی محتوای عرضه شده، پرسشی است که نیاز به واکاوی های عمیق تری در این حوزه دارد.»

پروژه دیگری از استودیو چپ چین را اینجا ببینید.