چگونه طراحان می‌توانند از ایده های خود محفاظت کنند؟

کمپانی نسبتا بزرگ ترونکی (Trunki) با شعب مختلف واقع در آمریکا و اروپا که در زمینه تولید کیف و کوله پشتی برای کودکان فعالیت دارد چندی پیش در پرونده قضایی شکایت از شرکت کیدی (Kiddee) برای دزدی طرح کیف آنها مبنی بر عدم اثبات اینکه ایده و طرح کیف برای ترونکی بوده است شکست خورد. حالا راب لائو (Rob Law) موسس ترونکی در سخنرانی ای که اخیرا در هفته دیزاین لندن 2017  داشت توصیه های جالبی به دیزاینرها برای محافظت از ایده هایشان ارائه کرد که با هم مرور می کنیم:

طراحان در هنگام انجام یک پروژه باید تمامی اتودهای رو کاغذ و مراحل کارشان را نگه دارند تا برای اثبات کپی برداری ایده توسط افراد دیگر جلوگیری شود. نگهداری تمامی اسناد ریز و درشت برای جلوگیری و حفظ IP اثر نقش بسیاری در دادگاه های قضایی در این رابطه دارد. ترونکی که در سال 2004 تاسیس شده است در پرونده شکایت خود از کمپانی کیدی که در سال 2013 تاسیس شده است شکست خورد. هر دو برند، تولید کننده کیف و کوله پشتی برای کودکان با موضوع حیوانات هستند. این شکایت در سال 2013 توسط ترونکی و برای اثبات اینکه طرح کیف آنها توسط کیدی دزدیده شده است شروع شد اما نهایتا در سال 2016 با شکست مواجه شد.

با این حال راب لائو می گوید: “نا امید نشوید” و با انرژی مثبتی دوست دارد تا به دیزاینرها توصیه هایی در این زمینه بدهد. هر چند آنها در این پرونده شکست خوردند اما این باعث شد تا هرچه دقیق تر و محکم تر برای حفظ ایده هایشان در آینده بپردازند. او اضافه می کند: “طراحان نباید از اینکه ایده های خود را با دیگر همکاران در میان بگذارند ترسی داشته باشند. فیدبک گرفتن بخشی ضروری برای پیاده سازی یک ایده خوب است که نمی توان از آن گذشت. پروسه دیزاین شامل تست های متعدد، گرفتن فیدبک و در نتیجه پیشرفت در تست های آینده است که یک ایده را توسعه می دهد. شما نمی توانید یک ایده را  توسعه دهید مگر آنکه با دیگران آن را در میان گذاشته باشید.”
مخترعان برای محافظت از طرح خود از قرارداد (NDA) استفاده می کنند که کار آنها را آسانتر کرده است گرچه نگه داشتن اسناد و اتودها در تمامی مراحل به نظر امری ضروری می رسد.

راب به این موضوع اشاره کرد که تمامی اسناد و مدارک لازم را نگه داشته بود و در موردی توانست کمی به پرونده شکایتش کمک کند و آن چیزی نبود جز پیش طرح و جزییات مرتبط با طرز بسته شدن کیفی که طراحی شده بود. اما این قسمت از کیف توسط کمپانی کیدی از نو طراحی شده بود و نتوانست چیزی را ثابت کند. او می گوید: “آنها این قسمت از کیف را خیلی بد طراحی کرده بودند و حتی این باعث شد که محصول ما نیز در بازار بد جلوه کند.”

در بحث آثار ثبت شده و نشده در انگلستان، دیزاینرها اگر آثار خود را به نوعی ثبت نکرده باشند به صورت پیش فرض از نظر قانونی تا ده سال در این موضوع از آنها حمایت می شود و اگر به صورت قانونی اقدامات لازم برای محافظت از طرح خود را انجام داده باشند تا 25 سال اگر مشکلی از این قبیل پیش بیاید از نظر قانونی تحت حمایت هستند.

دیگر توصیه راب لائو به طراحان این است که تا جایی که می توانند طرح خود را در جایی ثبت کنند چرا که در اینگونه پرونده های دادگاهی بسیار کمک می کند. یک منظور از ثبت، می تواند این باشد که آثار خود را در بیهنس و سایت های معتبر آپلود کنید که حتی می توان از آن به عنوان مدرک در کشورهای خارجی هم استفاده کرد. او پیشنهاد می کند که آثار خود را هم به صورت فیزیکی و هم روی (CD) یا فلش و هارد نگهدارند. تمامی اتودها و… را اسکن کنید چرا که تاریخ فایل اسکن شده نیز اهمیت ویژه ای دارد.

و آخرین توصیه او این است که طراحان از سیستم های آپلود (Anti-Copying in Design) مخفف به (ACID) نیز استفاده کنند. (ACID) چیزی است مانند (iCloud) که این اجازه را می دهد تا کاربران طرح های خود را به عنوان یک فایل محرمانه در آن آپلود و نگهداری کنند و فرقش با دیگر سیستم های آپلود این است که شبیه به مهر و امضا کردن فایل ها عمل می کند و کاملا قانونی است.

 

کیف دستی ساخته شده توسط Trunki
طرح دزدیدی و ساخته شده توسط Kiddee

 

منبع