کارتون‌های مفهومی

هنر کارتون و طنز همانند سایر گرایش‌های تجسمی جایگاه محکمی  در فضای معاصر دارد. به جهت قابلیت‌های کارتون، بسیاری از حرف‌ها و پیام‌ها در این قالب، جذاب‌تر، گویاتر و‌تاثیر گذارتر دیده می‌شود. استفاده از طنز در فرم و فضا، بهره برداری از زمینه‌های تصویرسازی و‌ حتی گرافیکی و حضور در هر نوع موضوعی باعث می‌شود که کارتون در بسیاری از فضاهای مطبوعاتی، نمایشگاهی و تبلیغاتی نقشی چشمگیر ‌و‌موثر ایفا کند. روزرنگ به جهت این اهمیت از امروز بخش کارتون را به جمع خانواده خود اضافه می‌کند…

اولین پست این بخش جدید، کارتون‌های مفهومی علیرضا پاکدل است که بیشتر در جشنواره‌ها و فستیوال‌ها و در بین سال های 85 تا 97 ارائه شده‌اند.

او درباره کارهای خود می‌گوید: « ایده اولیه من در شکل گیری اثرها،  موضوع مورد نظر جشنواره و تحلیل خود من از آن موضوع با توجه به داشته‌ها و تجربیات و ظرفیت‌های موجود بوده است. در این نوع آثار هنرمند آزادی عمل بیشتری دارد البته بعضی جشنواره‌ها با توجه به اهداف مورد نظرشان، نوعی مرز بندی و جهت‌دهی را برای هنرمند بوجود می‌آورند.

من همیشه تحت تاثیر کارتونیست‌های بزرگی مثل کینو، موردیلو و سمپه هستم اما سعی‌ام بر این بوده تا نوع اجرا و سبک کاری شخصی‌تری از خودم در این حوزه ارائه کنم و در تمامی این سال‌ها برای رسیدن به این هدف در حال تلاش هستم و اگر بخواهم عناصری که آثارم را از دیگر آثار متمایز می‌کند عنوان کنم؛ باید از اجرا، تکنیک، رنگ آمیزی و ایده یاد کنم.»

علیرضا پاکدل کارتونیست، طراح کاراکتر و تصویرساز متولد ۱۳۶۰ مشهد است. پاکدل در کارنامه خود همکاری با نشریات و روزنامه‌های مختلف و داوری در عرصه داخلی و بین‌المللی  و همچنین کسب۱۰۰ جایزه داخلی و بین‌المللی از جمله جایزه اول جشنواره جهانی کارتون مطبوعاتی ورد پرس کارتون کشور پرتغال (سال ۲۰۱۷) را ثبت کرده است.