گفت وگوی روزرنگ با طراح هویت بصری 19 مین هفته گرافیک استانبول

چندی پیش، جشن نوزهمین هفته گرافیک دیزاین استانبول با عنوان grafist برگزار شد. در حدود ۲۰ سال است که این رویداد در شهر استانبول ترکیه توسط دانشکده طراحی گرافیک دانشگاه هنرهای زیبای معمار سینان (Mimar Sinan) به عنوان یک فعالیت آموزشی برگزار می‌شود. هدف اصلی این رویداد منحصر به فرد، ایجاد یک فضای تعاملی برای طراحان جوان، دانشجویان و همچنین طراحان گرافیک شناخته شده سراسر جهان از طریق برگزاری سمینارها و نمایشگاه‌های مختلف در طول هفته گرافیک استانبول است. همچنین مهم‌ترین بخش این رویداد، برگزاری ورکشاپ توسط سخنرانان سمینارها به صورت مستقیم است.
‏OZAN AKKOYUN طراح گرافیک و مدیر هنری ساکن استانبول است که بعد از تحصیل در رشته مهندسی، در رشته طراحی گرافیک دانشگاه هنرهای زیبای معمار سینان (Mimar Sinan) پذیرفته شد و در همان دوره با طرح تبادل دانشجو در دانشگاه علوم کاربردی آوگسبورگ (Augsburg) آلمان در رشته ارتباط تصویری به ادامه تحصیل پرداخت. نزدیک به ۳ سال است که طراحی گرافیک را با تمرکز بر پروژه‌های تحریریه، چاپ، طراحی هویت، تولیدات و گرافیک متحرک که بیشتر بر اساس تایپوگرافی کار شده است ادامه می‌دهد. ‏ اوزان همچنین طراح هویت بصری رویداد Grafist 19 نیز بوده است که به این بهانه روزرنگ گفت و گویی اختصاصی با این طراح جوان انجام داده است که در ادامه با هم می‌خوانیم.

-در مورد روند طراحی هویت بصری Grafist 19 برای ما توضیح بدهید و بگویید از چه فاکتورهایی برای طراحی این هویت بصری استفاده شده است ؟
وقتی صحبت از منبع های تصویری و الهامات تایپوگرافیک می‌شود، استانبول شهر خیلی شلوغی است. پس این دلیلی بود که خواستم با به‌کارگیری یک تایپوگرافی قوی، نوشتار ساده و یک پس زمینه سفید ، یک کنتراست قوی را با شهر بدست آورم.

هویت بصری (2)  هویت بصری (1)  هویت بصری

– مهمترین چالشی که برای طراحی هویت بصری این رویداد با آن مواجه شدید چه بود؟
مهم‌ترین چالش، درواقع مهلت کم تحویل پروژه بود!

-آیا بازخوردهایی از هویت بصری طراحی شده داشته‌اید؟
در مورد این پروژه تا به حال با کسی صحبت نکرده ام؛ ولی شاهد بودم که چطور بیننده‌ها سادگی و خلوت بودن تناسبات پروژه را دوست داشتند. به نظرم طرح، ساختار محکمی دارد اما در عین حال از سیستم قابل تغییر، پویا و انعطاف پذیری نیز برخوردار است.

هویت بصری (2)  هویت بصری (1)  هویت بصری (9)

 هویت بصری

-همانطور که می‌دانیم، فرهاد فزونی طراح گرافیک ایرانی هم در رویداد Grafist 19 حضور داشتند، آیا در سخنرانی و ورکشاپ ایشان شرکت داشتید؟
همانطور که اشاره کردم، Grafist یک رویداد آموزشی است و بیشتر دانشجوها از دانشگاه‌های دیگر در ورکشاپ‌های طول هفته شرکت می‌کنند. من از وقتی که از دانشکده فارغ التحصیل شدم دیگر در ورکشاپ‌ها شرکت نکردم. این مهم است که صندلی‌ها را برای کسانی که فارغ التحصیل نشدند خالی بگذاریم.

-نظر شما در مورد طراحان گرافیک ایران چیست؟
بیشتر طراحان گرافیک ایران را از پوسترهایشان می‌شناسم. پوسترهای واقعا تاثیر گذاری هستند. من فارسی صحبت نمی‌کنم ولی خیلی الفبای فارسی را دوست دارم. در مجموع فکر می کنم طراحان ایرانی از تایپوگرافی به شکل قدرتمندی استفاده می‌کنند.

هویت بصری هویت بصری (4)

-از تجربیات دیگری که در زمینه طراحی هویت بصری داشتید برای ما بگویید.
من همچنین شانس طراحی هویت سازمانی استودیو Federation را که هم اکنون در آن مشغول به کار هستم را داشته‌ام. Federation یک شبکه خلاق میان رشته‌ای است که در سال ۲۰۱۴ در استانبول تاسیس شد. من می‌خواستم با استفاده از بزرگ و کوچک کردن حروف لوگو، یک طرح هویت زیرکانه و پویا برای نشان دادن ویژگی‌های اشخاص مختلف در این شبکه داشته باشم. همچنین استفاده از نشانه‌های نوشتاری (نشانه های سجاوندی) مختلف در آخر لوگو، برای نشان دادن گوناگونی ارتباط‌ها در راه‌حل‌های طراحی بود.

federation8  federation7  federation6  federation5  federation1

– به عنوان آخرین سوال، تعریف شما از طراحی گرافیک در یک جمله چیست؟
طراحی گرافیک، پیدا کردن تاثیرگذارترین، روشن‌ترین و ساده‌ترین و راه حل تصویری برای حل یک مشکل ارتباطی است.

هویت بصری (8)  هویت بصری (7)  هویت بصری (6)  هویت بصری (5)  هویت بصری (3)

 ezgif.com-resize
گفت وگو از: مرتضی فرحناک