امسال 160مین سالگرد تاسیس مترو لندن، قدیمیترین راهآهن زیرزمینی جهان است. این مترو نمادهای بسیار معروفی دارد: لوگوی آن، که به رَوندل هم معروف است و نقشه و پوسترهای مترو. اما اوضاع از ابتدا به این شکل نبودهاست. اوایل قرن بیستم بود که این مترو یکی از شلوغترین و کثیفترین وسیلههای نقلیه دنیا بود و نیاز داشت تا این تصویر را از ذهن مردم پاک کند. در چنین شرایطی بود که فرانک پیک (Frank Pick)، خالق استراتژی برند متروی لندن به کمک آن شتافت. مسئلهای که او را به ترس انداخته بود استراتژی بازاریابی این مترو بود. بههمینخاطر در سال 1908، پیک در کنار مسئولیتهای دیگر، وظیفه مدیریت تبلیغات را هم برعهده گرفت.
پیک در شکلگیری هویتبصری و برندسازی مترو لندن نقش بسیار پررنگی داشت. عناصر کلیدی این مترو را طراحی کرد و بعدها این عناصر به نمادهای این متروی زیرزمینی تبدیل شد. این عناصر شامل فونت مورد استفاده در علائم و ارتباطات، رَوندل (دایره قرمز رنگ با نوار آبی) یا همان لوگو مترو و همچنین نقشه ایستگاههای آن میشود که توسط هری بک (Harry Beck) طراحی شده است. همچنین، فرانک پیک با همکاری هنرمندان برجسته آن زمان پوسترهای زیبایی از متروی لندن طراحی کرد و از سبکهای هنری نوظهور آن زمان استفاده کرد. بعدها، هری بک این پوسترها را در نمایشگاههای عمومی سطح شهر در معرض دید عموم گذاشت.
استراتژی های مختلف در سالهای طراحی پوستر مترو لندن
پیک میدانست که برای تغییر موقعیت و موفقشدن باید فقط روی مکانهایی که مسافران میتوانستند به آنها سفر کنند تمرکز کند. در پوسترها، مترو لندن به عنوان وسیلهای راحت و امن برای رسیدن به مناطق مختلف شهر معرفی شدهاست. در این مطلب میخواهیم 12 تا از معروفترین پوسترهای مترو لندن از ابتدای قرن بیستم و همچنین مسیر پیشرفت فرانک پیک را به شما معرفی کنیم.
1.گلدرز گرین؛ 1908
گلدرز گرین اولین پوستر از سری پوسترهای متروی لندن است که در گسترش این شهر نقش بسیار چشمگیری داشت. در پسزمینه آن تصویر مترو و ایستگاه آن نمایش داده شدهاست و در ادامه زیباییهای زندگی آرام و باصفای روستایی را میبینیم. این اثر هنری که با شعری از ویلیام کوپر (William Cowper) همراه است به صورت خیلی ماهرانه سبک زندگی روستایی به مسافران مترو معرفی میشود.
در سال 1903، گولدرز گرین فقط یک شاهراه بود. اما با گذشت یک دهه، دستخوش تغییرات شد و تبدیل به محلهای زنده و پرهیاهو در حومه شهر شد که خط مترو از آن میگذشت.
2.سریعترین مسیر برای تفریح کردن؛ 1913
طراح این پوستر چارلز شارلند (Charles Sharland) بود. هدف از طراحی آن تشویق مردم به تفریحکردن در اوقات فراغتشان بود. در این پوستر از چرخ شادی برای نشاندادن تفریح و لوگو دایرهای مترو لندن برای اشاره به دسترسی و حملونقل آسان استفاده شدهاست.
طبق گفتههای وبلاگ موزه حملونقل لندن، نماد «چشم گاو» که به صورت خیلی برجسته و واضح در وسط این پوستر قرار دارد، نشاندهنده هویت این مترو است. در سال 1916، ادوارد جانستون، خوشنویس مطرح حروف فونت خود را تغییر داد تا با لوگو جدید مترو هماهنگ شود. در نتیجه، طرح نهایی تبدیل به لوگویی شد که امروزه همه آنرا میشناسیم. افراد باکلاس و خوشپوشی که در این پوستر کشیده شدهاند، در حال سقوط از روی این چرخ شادی به نقاط مختلف زمینبازی هستند.
3. دیدن/ شنیدن/ لمسکردن/ بوکردن/ چشیدن مانند ثروتمندان لندن؛ 1927
فردریک چارلز هریک (Frederick Charles Herrick) از سال 1927 مجموعهای از پوسترها را براساس سبک لوکس آرتدکو طراحی کرد که تاثیر بسیار زیادی در شکلگیری تاریخچه طراحی مترو داشتهاست.
استراتژی بازاریابی پیک دوگانه بود. از طرفی، مکانها و رویدادهای خصوصی شهر را برجسته کرد تا توجه و علاقه عموم را به آنها جلب کند. از طرف دیگر، تلاش میکرد تا مکانهای پر شور و هیجانانگیز لندن را به تصویر بکشد تا در بینندگان این حس را القا کند که تمام سطح شهر از مکانهای تفریحی پر شدهاست.
پوستر های مترو از نظر بصری بسیار واضح و جذاب هستند. هر پوستر به صورت جداگانه جنبههای مختلف شهر را به تصویر میکشد. طراحی آنها به قدری جذاب است که نمیتوان فقط یکی از پوسترها را انتخاب کرد و باید کل مجموعه را درکنار هم در نظر داشت.
4.قدرت، عنصر اصلی مترو؛ 1931
ادوارد مکنایت کافر (Edward McKnight Kauffer) 140 پوستر با سبک مدرن برای متروی لندن طراحی کرد. در واقع، سبک او از مکتب فوتوریسم و باوهاوس تاثیر پذیرفته بود. پوسترهای مکنایت در راستای ایدئولوژی آن زمان بود که ارزش زیادی برای رابطه بین انسان و ماشین قائل میشد. اشکال هندسی بهکاررفته در پوستر نشان از فاصلهگرفتن او از طرحهای سنتی و قدیمی است.
5.لطفا در سمت راست پله برقی بایستید؛ 1944
یکی از علتهای پیشرفت مترو لندن، نظم و عملکرد این سیستم است. اگر این نظم و مقررات بصورت جدی اجرایی نمیشد، با وجود هزاران مسافر و توریست که هر روزه از آن استفاده میکنند، حتما فاجعه به بار میآمد.
پوستر مورد علاقه ما از مجموعه پوسترهای فوگاس (Fougasse) که در سال 1944 طراحی شده، یکی از اصولیترین قوانین مترو را تصویر میکشد؛ همیشه در سمت راست پله برقی بایستید. اگر توریستی در سمت چپ پلهها بایستد، با خشم فردی که میخواهد به سرعت از آن سمت بالا برود مواجه خواهد شد. فوگاس در این مجموعه از شیوه کمیکاستریپ استفاده کرده است.
6.لندن سلطنتی؛ 1953
در دهه 1950، نسل جدیدی از هنرمندان در لندن ظاهر شدند. هدف سیاسی پشت ایدهپردازی این پوستر، جذب توریست و ساخت تصویر جدیدی از لندن بود که در آن امکان برپایی بیزینسهای جدید بود. در همین دوران بود که دو سبک جدید از پوسترها نمایان شدند؛ سبک اول بر جذابیت بصری تمرکز داشت و تصویر زیبایی از گشتوگذار در لندن را به نمایش میگذاشت. سبک دوم، اولویت را به انتقال اطلاعات میداد. در این نوع پوسترها اطلاعات دقیق بسیاری نوشته شده بود و توصیههای مربوط به گشتوگذار در لندن را به توریستها ارائه میکرد. در پوستر، تصویر نگهبان برج لندن را مشاهده میکنید که این بار به سبک مدرن طراحی شده است.
7.لندن بعد از تاریکی؛ 1968
در پوستر متروی لندن در سال 1968 به دست فرد میلت (Fred Millet) طراحی شدهاست، به وضوح میتوان روح دهه 60 را احساس کرد. سبک پاپ آرت این پوستر هم برای خود لندنیها و هم گردشگران جذاب است و آنها را دعوت میکند تا زندگی شبانه وستاند (West End) را تجربه کنند و بهراحتی و بهسرعت با این مترو به مقصد خود برسند.
8.باغ وحش لندن؛ 1976
خطوط با رنگهای متضادی که در این طرح ببر جذاب مشاهده میکنید، کهن الگوی دهه 1970 را به تصویر می کشد. رنگ زرد خردلی، که یکی از رنگهای اصلی آن زمان بود، حسی کلاسیک به این پوستر میدهد. آبرام گیمز Abram Games برای تشویق مردم به بازدید از باغ وحش لندن، این پوستر گرافیکی را طراحی کرد.
باغ وحش لندن در طول قرن گذشته پوسترهای بسیار زیبایی داشته است، از میان آنها میتوان به پوستر جذاب فیل اشاره کرد که در دهه 1930 استفاده میشد.
9.استریو شخصی خود را داشته باشید؛ 1987
این پوستر دیجیتالی به خاطر طراحی گرافیک جذاب آن که نمادی از سبک جسورانه دهه 1980 است، در این لیست قرار گرفتهاست. استفاده از واکمن ،پخشکننده موسیقی محبوب آن دوران، در کنار تصویر مانکن ربات مانند، نشاندهنده مضامین مرتبط با آینده و تکنولوژی است که در آن زمان بر سر زبانها بود.
صاعقههای اطراف صورت و نوار کاستی که به جای چشمها استفاده شدهاست ایده خیلی جذابی است.
10.صنعت نمایش و سرگرمی؛ 1998
بریت پاپ در دهه 1990 جایگاه لندن را در صنعت نمایش و سرگرمی ارتقا داد و آن را به عنوان یکی از مکانهای مناسب سرگرمی معرفی کرد. این پوستر به دست لسلی سادینگتون (Lesley Saddington) طراحی شدهاست و یکی از پوسترهای مجموعه Simply است. برای طراحی این پوستر، سادینگتون ازسبک باله روسی (Ballet Russes) و مارک شاگال (Marc Chagall)، هنرمند برجسته جنبش مدرنیسم، الهام گرفتهاست. لسلی سادینگتون در طراحی این پوستر از پالت رنگی و فیگورهای محبوب دهه نود استفاده کردهاست.
11.بهار، تابستان، پاییز، زمستان، 2006
در این سری پوسترها، آسمان شهر لندن در چهار فصل سال به نمایش گذاشته شدهاست. سبک برجسته و برشهای تیز نشاندهنده زیباییشناسی مدرن است. همچنین، پالت رنگی بهکاررفته تداعیکننده تغییر فصلها است که تاثیر بصری اثر را بیشتر میکند.
12.روشنترین لندن (نسخه جدید)؛ 2016
پوستر اصلی با سبک هنری خیرهکنندهاش، جزو پوسترهای منتخب دهه 1920 لیست ما بود. طراحی گرافیکی زیبا و جسورانهاش در آن زمان نقش مهمی در معرفی و محبوبیت متروی لندن داشت.
در سال 2016، ویرجینی مورگاند Virginie Morgand این پوستر را طبق حالوهوای دوران مدرنیته بازطراحی کرد. با وجود گذشت زمان، گرافیک و استایل هر دو اثر مشابه هم هستند. با این حال، نسخه جدید رستورانهای این روزهای لندن را به تصویر میکشد.
منبع: +