رنگ سال

پنتون رنگ سال ۲۰۲۶ را معرفی کرده و این انتخاب بیش از آن‌چه فکر کنید معنا دارد

اعلام جسورانه رنگ سال ۲۰۲۶ توسط پنتون به عنوان «سفید»، انتخابی بحث‌برانگیز و در عین حال هوشمندانه را رقم زده است. نه کرم، نه عاجی و نه حتی آن رنگ خاکستری-بژ (Greige) مد روز که اینستاگرام و پینترست را تسخیر کرده است. تنها سفید. البته نام رسمی آن «ابر رقصان یا سفید ابری» (Cloud Dancer) است، اما بیایید این واقعیت را کتمان نکنیم که یک نام رؤیایی، ماهیت «سفید» بودن آن را تغییر نمی‌دهد.

بله، پنتون بالاخره این کار را کرد؛ آن‌ها رنگ یک صفحه خالی را برگزیدند. طبق بیانیه مطبوعاتی، «ابر رقصان» با کد PANTONE 11-4201، «یک سفید متعادل و انبوه است که حسی از آرامش را در خود دارد» و با «حضور هوایی» خود «آرامش و صلح را در دنیایی پرهیاهو زمزمه می‌کند». اما شاید می‌توانستند ساده‌تر بگویند: «ما رنگ سفید را انتخاب کردیم.»

بیانیه‌ای درباره فرهنگ زمانه

این انتخاب‌ها از اهمیت بالایی برخوردارند، چرا که پنتون شرکت مرجع و استانداردسازی رنگ در جهان است. هنگامی که آن‌ها رنگی را به عنوان «رنگ سال» معرفی می‌کنند، برندها به آن گوش می‌دهند. طراحان مد برای هماهنگی هجوم می‌برند و شرکت‌های تولید رنگ، محصولات منطبق را به سرعت روانه بازار می‌کنند. بنابراین، زمانی که پنتون رنگ سفید را برمی‌گزیند، این تنها یک انتخاب رنگی نیست، بلکه بیانیه‌ای درباره وضعیت کنونی فرهنگی و روانی جامعه ماست. و ظاهراً وضعیت ما به گونه‌ای است که خسته، بیش از حد تحریک‌شده و نیازمندیم که کسی صدای همه‌چیز را کم کند.

بیشتر بخوانید: برای اولین بار، پنتون رنگ سفید را به عنوان رنگ سال ۲۰۲۶ انتخاب کرد

لئاتریس آیزمن، مدیر اجرایی مؤسسه رنگ پنتون، توضیح می‌دهد که این سفید (یا همان «ابر رقصان») «تمایل ما به شروعی تازه» را نمایندگی می‌کند و «رهایی از حواس‌پرتی ناشی از تأثیرات بیرونی» را فراهم می‌آورد. به زبان ساده‌تر: ما همگی فرسوده‌ایم، جهان ترسناک است و شاید خیره شدن به یک فضای سفید آرام، به ما کمک کند تا شفاف‌تر فکر کنیم.

رنگ سال

واکنش مینیمالیستی به نویز بصری

سخت است که با این تشخیص پنتون مخالفت کرد؛ این انتخاب کاملاً با تئوری رنگ‌ها همخوانی دارد. چند سال اخیر، به بیان ملایم، بسیار پرتنش بوده‌اند؛ جنگ، آشوب‌های سیاسی، عدم قطعیت اقتصادی، اضطراب ناشی از هوش مصنوعی و صنعت خلاقی که زیر بار فشار قرار گرفته است. در چنین شرایطی، یک رنگ سفید ساختاری که هیچ‌چیز را مطالبه نمی‌کند، جذابیت خاصی دارد. در سالی که هر برندی برای جلب توجه فریاد می‌زند، تصاویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی فیدهای ما را مملو ساخته و حجم محض نویز بصری غیرقابل تحمل شده است، شاید رادیکال‌ترین انتخاب این باشد که … تقریباً هیچ‌چیز را انتخاب نکنیم.

انتخاب‌های پنتون همواره ترکیبی از خواندن و پیشگویی خود محقق‌شونده بوده‌اند. و غیرقابل انکار است که ما در حال عبور از یک لحظه گذار هستیم. صنعت خلاق در حال تغییر شکل توسط هوش مصنوعی، فشارهای اقتصادی و انتظارات در حال دگرگونی مشتریان است. شاید یک سال با رنگ سفید دقیقاً همان چیزی باشد که نیاز داریم تا هیاهو را کنار بگذاریم و به یاد بیاوریم که اصلاً چرا وارد این کسب‌وکار شدیم. یا شاید پنتون صرفاً رنگ واقعی کم آورده و تصمیم گرفته یک بار دیگر به سراغ مینیمالیسم برود. به هر حال، آماده باشید که سال ۲۰۲۶ بسیار، بسیار سفیدی باشد.