سفارش لوگو

نکاتی که باید قبل از سفارش لوگو بدانید!

لوگوی خوب هم طراح حرفه‌ای میخواهد و هم سفارش دهنده‌ی حرفه‌ای

فرض کنید کسب و کارتان را پر قدرت شروع کرده‌اید و به دنبال طراح یا مجموعه‌ای هستید که بتوانید با خیال راحت طراحی لوگوی خود را به آنها بسپارید. شما میدانید که لوگو یکی از مهم‌ترین ابزارها برای معرفی شماست. یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال پیام قول برندتان به مشتری. پس داشتن یک لوگوی خوب در درجه اول علاوه بر اینکه به طراح خوب نیاز دارد، یک سفارش دهنده‌ی حرفه‌ای می‌طلبد. این مقاله را به نکاتی که باید قبل از سفارش لوگو رعایت کنید اختصاص داده‌ایم، در ادامه با روزرنگ همراه باشید.

قبل از سفارش لوگو بدانیم که…

شما از میزان اهمیت یک لوگوی خوب اطلاع کامل دارید اما احتمالا نمی دانید که چطور لوگو را سفارش بدهید. همچنین نمیدانید لوگوی شما برای به هدف نشستن لازم است چه خصوصیاتی داشته باشد. اصلا بهتر است لوگوی خود را به چه کسانی سفارش دهید؟ هنگام سفارش بهتر است حواستان به چه مواردی باشد؟ همه‌ی اینها سوالاتی است که دانستنشان کیفیت لوگوی شما را به طرز چشمگیری افزایش میدهد. در این مقاله قرار است درباره نکات لازم قبل از سفارش لوگو صحبت کنیم.

این مطلب را هم طراح بخواند هم سفارش دهنده

این محتوا از آنهایی است که وقتی سفارش دهنده میبیند گل از گلش می‌شکفد. در عوض طراح مطالب را نخوانده، صفحه را میبندد. یک نکته‌ی بسیار ظریفی در این حرکت احتمالی طراحان وجود دارد که خوب است به آن اشاره شود. طراحی که حرفه‌ای کار میکند، برای مطالعه این متن مشتاق‌تر از سفارش دهنده است. بالاخره سر و کار صاحب کسب و کارها با طراح و سفارش لوگو برای محصولشان به تعداد انگشتان دست است؛ این در حالی است که مواجهه آقای طراح با سفارش دهنده‌های متفاوت و طراحی لوگوهای گوناگون عمر درازی خواهد داشت و محدودیتی ندارد.

لوگو علاوه بر یک طراح بسیار خوب به سفارش دهنده آگاه نیز نیاز دارد.

در نتیجه طراحی که حرفه‌ای کار می‌کند، پیش از آنکه سفارش دهنده جزئیات را برایش بگوید به همه نکات مهم تحویل سفارش دقت نظر دارد.

ذهن مشغولی مناسب برای سفارش دهنده

قبل از سفارش لوگو فاکتور‌های بسیار مهمی وجود دارد که لازم است شخص یا کارگروه سفارش دهنده به آنها توجه کنند. صاحب برند باید درباره این معیارها تصمیم گیری‌های درست و پیش برنده داشته باشد. همچنین لازم است به شناخت کافی از خود و استراتژی‌های سازمانی شان برسند. این نکات پایه‌های هویت برند شما هستند. درست است که لوگو بخشی از فعالیت برندینگ شماست اما از آنجایی که عصاره‌ی برند شما در لوگو چکانده می‌شود بسیار مهم و قابل توجه است. اینجا سوالاتی آوردیم که لازم است ذهن سفارش دهنده را به خود مشغول کند تا به پاسخی در خور دست یابد؛

بیشتر بخوانید: اصول طراحی لوگو چیست؟

از آنجایی که عصاره‌ی برند شما در لوگو چکانده می‌شود بسیار مهم و قابل توجه است.

درک اینکه چرا شما نیاز به لوگو دارید؟

  • هویت برند‌تان چیست؟
  • چه طراحی برای برند شما بهتر است؟
  • عوامل الهام دهنده برای شروع طراحی لوگوی شما چیست؟
  • رقیبان شما در چه وضعیتی قرار دارند؟
  • شما چه نقاط قوتی نسبت به رقیبانتان دارید؟
  • استایل طراحی لوگوی شما بهتر است چگونه باشد؟
  • چه رنگی را برای طراحی لوگو در نظر گرفته اید؟
  • آیا لوگوی شما با برندتان متناسب است؟
  • چه طراحی برای شما مناسب است؟
  • و…

قبل از سفارش برند چه پروسه‌هایی باید طی شود

طراحی لوگو سه مرحله دارد. مرحله اول مربوط به کسب دانش و مرحله دوم مربوط به درک پروسه سفارش لوگو است. مرحله آخر نیز به اجرا مربوط میشود.

سفارش هویت بصری

اما هر کدام از این مراحل زیر شاخه‌هایی دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم

دانش:

  • کسب اطلاعات بنیادین درباره کسب و کار مورد نظر
  • بررسی دقیق و تخصصی بازار
  • بررسی وضعیت دقیق رقیبان و جایگاه اجتماعی شان
  • بازخوانی اطلاعات و نتیجه گیری

درک پروسه سفارش لوگو:

  1. دیدگاه مصرف کنندگان نسبت به محصول شما و محصولات مشابه بسیار مهم است.
  2. نوشتن استراتژی برند و یک خلاصه جذاب از فعالیت‌های برند
  3. تثبیت حدود موقعیت برند
  4. اجرا
  5. تکمیل برند بوک
  6. انتخاب هویت طراحی
  7. انتخاب رنگ ها
  8. طراحی لوگو

اگر شخص یا شرکتی که در حال طراحی لوگوی برند شماست، تحقیقاتی درباره فعالیت و حوزه کاری شما ندارد به آن شک کنید. به احتمال زیاد این طراح اصول حرفه‌ای بودن را نمیداند و تجربه کافی برای کار ندارد.

طراحی که مهارت کافی داشته باشد ابتدا زمانی را صرف تحقیقات جزئیات برند مورد نظر میکند تا به یک ایده خلاقانه و بدیع دست یابد.

اگر از آمار بسیار بالای مشتریانی که به واسطه همین طراحان غیر حرفه‌ای خسارت دیده‌اند اطلاع یابید، متعجب میشوید. شرکت‌های نوپایی که طراحی لوگوی خود را به شرکت‌های غیر متخصص سپردند و لوگوهایی تحویل گرفتند که احتمالا یک یا چند مورد از مشکلات زیر برایشان ایجاد شده بود.

  • لوگوی طراحی شده هیچ گونه تناسب و ارتباطی با شخصیت و هویت برند نداشت.
  • لوگوی طراحی شده کاملا شبیه به لوگوی رقیبان حاضر در بازار بوده است.
  • استفاده از لوگو پیش از ثبت آن به عنوان علامت تجاری بیزنس خود و به وجود آمدن مشکلات قانونی مربوط به این ماجرا.
  • طراحی لوگویی که نه تنها در ظاهر هیچ جذابیت و گیرایی نداشت بلکه ناقل حس ناامیدی است.

بیشتر بخوانید: هویت برند چیست؟

لوگو را به چه کسی سفارش دهیم؟

افراد متخصص کم نیستند اما عموما شرکت‌های نوپا بودجه‌ی لازم برای گرفتن خدمات عالی ندارند. در این موارد لازم است به دنبال طراحان خوبی بگردند که هم توانایی به تصویر کشیدن هویت برند آنها را داشته باشد و هم در محدوده بودجه در نظر گرفته خوب کار کنند. این محدودیت هاست که انتخاب را کمی سخت میکند. بر همین اساس در اینجا بهترین کار تحقیق و انتخاب طراحی است که همه شرایط شما را بپذیرد و درعین حال طراحی خوب و درخوری به شما تحویل دهد.

برای انتخاب این موارد لازم است پیش از وضع قرارداد به نکات زیر توجه کنید.

  • مطمئن شوید شرکت دیجیتال مارکتینگ که قرار است لوگوی خود را به آنها سفارش دهید، از تجربیات کافی برخوردار است.
  • جستجو کنید که این شرکت چند سال در بازار کار حضور فعال داشته است.
  • درباره طراحان گرافیک شرکت تحقیق کنید.
  • میزان محبوبیت شرکت و طراحانش را بین مردم بسنجید.
  • بازخورد مشتریان قدیمی شرکت را پرس و جو کنید و نظر آنها را درباره کیفیت سرویس‌های شرکت چک کنید.
  • اولین و آخرین پروژه کاری طراحان شرکت را بررسی کنید.
  • درباره این موضوع که شرکت به طراحی کار شما یک تیم اختصاص میدهد یا یک شخص طراح پرس و جو کنید.

 این دو نکته را هایلایت کنید!

از طراح بخواهید لوگویی ساده و به یاد ماندنی برایتان طراحی کند. هر چه لوگوی شما ساده‌تر باشد مردم راحت‌تر با آن ارتباط میگیرند و راحت‌تر آن را به دیگران معرفی میکنند. ضمنا لوگوهای ساده برای چاپ در ابعاد خیلی کوچک مشکل ساز نمی‌شوند. در حالی که لوگوهای پیچیده در چاپ ابعاد کوچک جزئیات خود را از دست می‌دهند و از وضوح لوگو می‌کنند.

به طراح تاکید کنید در انتخاب رنگ نهایت دقت را به خرج دهد. رنگ منتخب باید با بیزینس شما متناسب باشد. در عین حال توجه کنید لوگو باید در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. در نتیجه به طراح تاکید کنید طوری رنگ‌ها را انتخاب کند که در سایت‌ها با پس زمینه‌های سفید و مشکی و… خوب و زیبا به نظر آید.

قبل از سفارش با طراح قرارداد کنید که فایل لوگو را در فرمت وکتور به شما تحویل دهد. تنها فرمتی که کیفیتش در تغییرات سایز هیچ تغییری نمیکند وکتور است. پس به این نکته توجه کنید.

بیشتر بخوانید: بسته بندی محصول چیست؟

سوالی که ممکن است برای شما هم ایجاد شود؛

احتمالا بپرسید قیمت نرمال یا متوسط سفارش لوگو چقدر است؟ باید در یک کلمه بگویم ما نمیدانیم.

قیمت طراحی لوگو به عوامل بسیار متعددی بستگی دارد. در نتیجه نه تنها ما هیچکس نمیتواند به شما نرخ طراحی لوگو را بگوید. اما مسئله‌ای که احتمالا تمامی متخصصین بازاریابی به آن اقرار می‌کنند این است که هر هزینه‌ای برای طراحی لوگو و هویت بصری به شما برمیگردد. در واقع هزینه‌ای برای طراحی گرافیک وجود ندارد بلکه همه‌اش سرمایه گذاری است. این موضوع در آینده باعث پیشرفت کسب و کار شما و سود دهی فراوان، میشود. اما اگر باز هم اصرار می‌کنید حدود قیمت‌ها را بدانید باید به اطلاع برسانم قیمت طراحی آرم و لوگو در کشور ما از 5 هزار تومان شروع میشود و تا 50 میلیون تومان متغیر است. همچنین در خارج از ایران، از 10 دلار تا 120000 دلار می‌تواند تغییر کند.

جمع بندی

سفارش لوگو شاید به نظر امری ساده بیاید اما درصد زیادی از نتیجه و طرح نهایی لوگو به این عامل بستگی دارد. برای داشتن یک لوگوی بسیار خوب، لازم است به نکات مهم سفارش لوگو توجه کنید.

انتخاب طرح و سبکی مناسب و ساده، انتخاب طراحی که از عهده طراحی لوگوی شما برآید و مواردی از این دست، جزئیاتی هستند که در شکل گیری نهایی لوگوی شما تاثیر بسزایی دارند.

در نتیجه قدم اول را برای داشتن یک لوگوی حرفه ای خودتان می‌گیرید. برداشتن گامی محکم در سفارش لوگو جایی در طرح نهایی لوگوی شما خودش را نشان می‌دهد. همچنین سفارش دادن لوگو بدون دانش و توجه به نکات گفته شده رد پایش را روی لوگوی نهایی شما می‌نشاند. حال این شما هستید که انتخاب می‌کنید با آگاهی یک لوگوی درجه یک و خاص داشته باشید یا یک لوگوی معمولی و بدون ماندگاری!

منابع(+++++++)