اولین عنصر بصری که مخاطب هنگام انتخاب کتاب با آن مواجه میشود، جلد کتاب است. بنابراین باید از لحاظ بصری گیرا و جذاب باشد. جلد کتاب مانند دروازهای است که خواننده، از آن عبور میکند تا به درون کتاب برود. پس باید بتواند اطلاعات مرتبط و درستی را از داستان منتقل کند. جلد لباسی است که بر تن داستان میشود، پس باید بهترین و مناسبترین لباس را برای داستان دوخت. به همین خاطر میخواهیم به پروژه لباسی برای کتاب ها از نجوا عرفانی بپردازیم. همراهمان باشید.
لباسی برای کتاب ها
پروژه لباسی برای کتابها به مجموعه آثار هنرمند مرتبط میشود. طراحیهای این مجموعه معمولا از نقوش اسطورهای و نقاشی ایرانی، طرحهای گل و مرغ، نقوش کاشیها و نقاشیهای قهوه خانهای، الهام گرفته است. این نقوش کهن رویکردی معاصر به خود گرفته و از شکل سنتی خود دور شدهاند. در واقع آنها قالبی امروزی دارند تا برای مخاطب جذابتر به نظر برسد و تکراری جلوه نکنند.
از اجرا دستی تا گرافیک
ایده کلی داستان، به همراه جزئیاتی مهم، خمیرمایه کار را تشکیل میدهند. از آنجایی که انتقال احساس نویسنده به مخاطب اهمیت دارد؛ در انتخاب رنگهایی که مناسب با تم و فضای داستان باشد توجه بیشتری شده است. قسمت عمده کار طراحی، بهصورت دستی و اغلب با تکنیک اکریلیک روی مقوا اجرا شده است.
در پروژه لباسی برای کتابها بعد از این که آثار بهصورت دستی اجرا میشود، اسکن شده و به مرحله لی اوت میرسد (معمولا خود ناشرها این بخش را به عهده میگیرند.) البته گاها پیش آمده که گرافیک جلد یعنی انتخاب فونت، یونیفورم کتاب و نوع قرارگیری نوشتهها در کنار تصویر، خیلی مورد رضایت تصویرگر نیست. اما بدون شک قرار گرفتن یک گرافیک موفق در کنار این تصویرسازیها نتیجه بسیار درست و جذابی را به ارمغان خواهد آورد.