تفاوت گرافیک و نقاشی
تفاوت گرافیک و نقاشی

تفاوت گرافیک و نقاشی، بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌ها

صحبت کردن از تفاوت گرافیک و نقاشی کار راحتی نیست، این دو رشته به‌حدی به‌هم نزدیک هستند که اگر گرافیک را فرزند نقاشی بنامیم، اشتباه نکرده‌ایم! بیشتر اوقات، وقتی مشتریان، نتیجه نهایی ایده موردنظرشان در طرح‌های گرافیکی یا نتیجه نهایی یک پرتره نقاشی را می‌بینند، انگشت به دهان می‌مانند. آنها با خود می گویند:«من هرگز نمی‌توانستم این کار را انجام دهم!»، «چطور می‌توانی تمام روز را پشت کامپیوتر بنشینی؟ من اصلا نمی‌توانم!» و «تو بهترین نقاشی هستی که تا به‌حال دیده‌ام!»

شنیدن تحسین دیگران، لبخند بر لب ما می‌آورد، چون توانسته‌ایم رضایت آن‌ها را به دست آوریم، اما اگر به هر طریقی طرح باب میل آنها نباشد، نارضایتی‌ آن‌ها ما را مکدر می‌کند. این موضوع در گرافیک و نقاشی مشترک است. اما تفاوت میان گرافیک و نقاشی در ابزار مورداستفاده، نحوه انجام کار، مدت زمان و سرعت کار، نوع نیاز مشتری و موارد دیگری است که در ادامه به آن‌ها میپردازیم.

بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های گرافیک و نقاشی

فرض کنید می‌خواهید چیزی را به نمایش بگذارید یا بفروشید؛ یا اینکه کسی را سرگرم یا متقاعد کنید؛ یک سیستم پیچیده را توضیح دهید و یا یک فرآیند را نشان دهید. به‌عبارت دیگر، شما پیامی دارید که می‌خواهید از طریق آن با دیگران ارتباط برقرار کنید. چگونه این پیام را ارسال می‌کنید؟ برای هنرمندان نقاش و گرافیست، پاسخ این سوالها کمی متفاوت است. آنها در نحوه ارائه هنرشان به کمک یک پوستر، اثر هنری، لوگوی تجاری، طراحی جلد کتاب یا آلبوم، تبلیغات و راه‌های مشابه، پیامشان را به مخاطب می رسانند.

ارتباط بصری، یکی از مهم‌ترین شباهت‌های گرافیک و نقاشی برای انتقال پیام است. با این‌وجود، این دو رشته تحصیلی، تفاوت‌هایی هم دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

فرق گرافیک و نقاشی
فرق گرافیک و نقاشی در چیست؟

نقاط مثبت گرافیک

فتوگرافی، تصویرسازی، تایپوگرافی و موشن گرافیک، شاخه‌های مختلف مرتبط با گرافیک هستند که از چندین جهت به آینده شغلی شما کمک می‌کنند. فارغ‌التحصیلی از رشته گرافیک، نقاط مثبت و جذاب دیگری هم دارد که شامل موارد زیر هستند:

خلق هویت فردی

دنیای ما، دنیای برندها است. تمام محیط‌های کاری شاد و سالم، دارای یک هسته قوی از هویت برند هستند. کارکنان سازمان، در لوای برند، کار در آن محیط را پذیرفته و به آن متعهد می‌شوند. زیرمجموعه ها به این‌که بخشی از برند هستند، افتخار می‌کنند. طراحی گرافیکی خوب، با ایجاد یک برند مثبت، هویتی را از بازتاب چشم‌انداز یک شرکت، خلق می‌کند که در آن، همه چیز از وب‌سایت‌ها و ارتباطات شرکت گرفته تا کارت‌های ویزیت و پوشاک کارکنان، تحت تاثیر آن تعریف می‌شوند.

صرفه‌جویی در زمان

یک تفاوت گرافیک و نقاشی در استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری است. یک طراح گرافیک می‌داند برای رسیدن به بهترین نتیجه از کدام فرمت ذخیره‌سازی، کدام ترکیب رنگ و کدام شیوه طراحی برای چه نوع کاغذ با چه وزنی، استفاده کند. این موضوع برای طراحی‌های وبسایت‌ها نیز صدق می‌کند. متخصصان طراحی گرافیک به لطف آموزش، تسلط بر نرم‌افزارهای صنعتی و سال‌ها تجربه عملی، مانع از هدر رفتن زمان مشتری می‌شوند.

صرفه‌جویی در هزینه مالی

حتی اگر بودجه بازاریابی مشتری محدود باشد، باز هم سرمایه‌گذاری روی طراحی گرافیک خوب، سودمند است. طراحی ارزان، اغلب به‌معنای طراحی ضعیف است. مشتری‌ها و صاحبان کسب و کارها می‌دانند که بدون تخصص یک طراح گرافیک حرفه‌ای ممکن است به یک طراحی بی‌کیفیت برسند که وضوح خوبی ندارد، خلاقانه نیست، چاپ آن به‌دلیل مدیریت رنگ یا مشکلات طرح‌بندی گران تمام می‌شود یا به درستی برای چاپ یا انتشار آنلاین قالب‌بندی نشده و هزینه‌های مضاعفی را به سیستم تحمیل می‌کند.

خلق تصاویر باکیفیت و زیبا

اگر می‌خواهید بازدید، اشتراک‌گذاری و فالوورهای خود را در شبکه‌های اجتماعی افزایش دهید یا فروش محصول و پایگاه مشتری را بیشتر کنید، کیفیت تصویر را یکی از مهم‌ترین معیارها برای مطرح کردن خودتان بدانید.

جلب سریع مشتریان

معمولا شرکت‌ها تنها چند ثانیه فرصت دارند تا توجه بینندگان را به خود، جلب کرده و آن را حفظ کنند، تصاویر گرافیکی راه حل مناسبی برای حل این مشکل است. یک تفاوت گرافیک و نقاشی این است که تصاویر گرافیکی قدرت انتقال پیام‌های پیچیده را بسیار سریع‌تر از تصاویر نقاشی سنتی یا کلمات دارند. اما برای رسیدن به این هدف، تصاویر باید منحصربه‌فرد، مرتبط و باکیفیت باشند.

تقویت برند

آیا شرکت یا برند قدرتمندی را می‌شناسید که لوگو، طرح رنگ یا فونت واضح و جذاب نداشته باشد؟ طراحی گرافیکی به مانند یک هویت و اثر انگشت منحصربفرد برای یک برند است. لوگوی شرکت، حروف چاپی، رنگ‌ها، طرح‌بندی وب‌سایت و بازاریابی، همه باید بتوانند نام برند را در ذهن تداعی کنند، که این نیاز جدی صنایع جدید است.

برای تقویت برند، عناصر بصری به‌گونه‌ای کنار هم قرار می‌گیرند که به شکل مثبتی تصویر شرکت را منتقل کنند. دقت داشته باشید که ناهماهنگی در طرح‌ها، مانند استفاده از چندین نسخه لوگو، حروف و رنگ‌ها در برنامه‌های تجاری مختلف، طرح شما را شلخته و غیرحرفه‌ای نشان می‌دهد.

فرق گرافیک و نقاشی
آیا شرکت یا برند قدرتمندی را می‌شناسید که لوگو، طرح رنگ یا فونت واضح و جذاب نداشته باشد؟

نقاط مثبت نقاشی

یک مطالعه جالب توسط کلی لمبرت، روانشناس و عصب‌شناس، نشان می‌دهد که نقاشی می‌تواند با تحریک بخش‌هایی از مغز که تحت تاثیر افسردگی قرار گرفته‌اند، افسردگی و اضطراب را کاهش دهد. تجربه تمرکز در حین نقاشی، شبیه تمرینات ذهن آگاهی مانند مدیتیشن و یوگا است. سایر نقاط مثبت نقاشی که تفاوت گرافیک و نقاشی را هم نشان می‌دهد، عبارتند از:

توسعه خلاقیت

نقاشی، سمت راست و چپ مغز را تحریک می‌کند. سمت چپ مغز، برای مقابله با چالش‌های منطقی استفاده می‌شود، درحالی‌که سمت راست مغز برای چالش‌های خلاقانه‌تر کاربرد دارد و به نقاش کمک می‌کند تا قبل از این‌که حتی طرح را تجسم کند، بوم و سه پایه را سوار کند. نقاشی، یک تمرین مغزی است که باعث تقویت ذهن و تحریک فعالیت دوپامین در مغز می‌شود و اساساً نوعی ایروبیک برای مغز است!

حمایت از سلامت عاطفی

نقاشی می‌تواند یک تجربه بسیار غم‌انگیز باشد، چون به شما امکان می‌دهد به احساساتی که در اعماق ناخودآگاه دفن شده‌اند، دسترسی پیدا کنید. یک فرق گرافیک و نقاشی در این است که نقاشی می‌تواند به شما کمک کند تا با آن احساسات مقابله کنید و به آن‌ها شکل فیزیکی بدهید و درد و رنجی که هنگام پنهان نگه داشتن احساسات وجود دارد را از بین ببرید. به‌همین دلیل است که روانشناسان، اغلب هنردرمانی را برای بیمارانی که آسیب روانی متحمل شده‌اند، تجویز می‌کنند. این روش به رهاسازی احساسات در یک محیط امن و غیرتهدیدکننده کمک می‌کند.

مهارت حل مسأله

اگرچه ما تمام تلاش خود را می‌کنیم اما گاهی نقاشی‌های ما مطابق برنامه‌ریزی اولیه ظاهر نمی‌شوند! تغییرات در نور، محدودیت‌های پالت و رنگ و فقدان تجربه و مهارت کافی، باعث این موضوع می‌شود. اگرچه این مشکل می‌تواند ناامیدکننده باشد اما گاهی کمک‌کننده است! چون شما یاد می‌گیرید با ناامیدی کنار بیایید و از طریق خطاهای مکرر، متوجه می‌شوید که وقتی یک در بسته می‌شود، در دیگری باز می‌شود. شما به‌سرعت یاد می‌گیرید که سازگار شوید و راه حل‌های خلاقانه‌ای برای مشکلاتتان پیدا ‌کنید.

تقویت حافظه

نقاشی، عملکرد حافظه را تقویت و ذهن را تیزتر می‌کند. افرادی که به‌طور منظم فعالیت‌های خلاقانه‌ای مانند نقاشی انجام می‌دهند، کمتر در معرض ابتلا به آلزایمر و زوال عقل هستند.

توسعه مهارت‌های ارتباطی

نقاشی به شما کمک می‌کند تا به ضمیر ناخودآگاه خود دست پیدا کنید و از طریق آثاری که خلق می‌کنید احساسات خود را با خود و دنیای بیرون به اشتراک بگذارید.

کاهش استرس

نقاشان درحالی‌که خلق می‌کنند، وارد دنیای درون خود می‌شوند و این به آن‌ها اجازه می‌دهد (هرچند ناخودآگاه) خود را از استرس‌ها و فشارهای زندگی روزمره جدا کنند. یک فرق نقاشی و گرافیک این است که نقاشی به ما این امکان را می‌دهد که کشمکش‌های روزانه خود را متعادل کنیم. نقاشی شما ممکن است آن‌طور که فکر می‌کردید، خوب از آب درنیاید، اما فقط با انجام آن، احساس سرزندگی کنید.

فرق گرافیک و نقاشی
نقاشی به ما این امکان را می‌دهد که کشمکش‌های روزانه خود را متعادل کنیم.

تمرین ذهن آگاهی

نقاشی نوعی مراقبه است که شما را از خودتان خارج می‌کند و باعث می‌شود بتوانید خود را از محدودیت‌های فیزیکی رها کنید و فقط بر روی زمان حال و اثر هنری روبرویتان تمرکز ‌کنید. به این ترتیب، ذهن خود را از نگرانی‌ها و افکار مزاحم رها می‌کنید. یک فرق گرافیک و نقاشی در این است که نقاشی، یک هنر شفابخش است.

تفاوت گرافیک و نقاشی در چیست؟

قطعاً شباهت‌های زیادی بین کلیت نقاشی و گرافیک وجود دارد، اما می‌توان تفاوت‌های آن‌ها را به‌صورت زیر تعمیم داد:

  • نقاشی معمولا فقط به‌خاطر خودش وجود دارد اما گرافیک، اغلب هدفی مانند فروش را دنبال می‌کند.
  • در نقاشی ممکن است از هیچ تایپوگرافی استفاده نکنیم، درحالی‌که طراحی گرافیکی اغلب به ترکیب متن و تصاویر، متکی است.
  • نقاشی ممکن است برای صنایع بزرگ یا کوچک قابل استفاده نباشد اما گرافیک، جزء جدانشدنی دنیای برندینگ است.
  • ‌ بسیاری از مردم فکر می‌کنند که طراحی گرافیکی فقط کشیدن چیزهای زیبا است، درحالی‌که گرافیک فقط بر زیبایی تمرکز نمی‌کند و هدف آن، برانگیختن پاسخ از سوی فردی است که در حال مشاهده تصویر است.
  • نقاشی‌ها می‌توانند طبیعت‌گرایانه، واقع‌گرایانه، انتزاعی، روایی، عکاسی، احساسی، نمادین و یا سیاسی باشند اما گرافیک، معمولا به دنبال این موضوعات نیست.

بررسی خلاقیت در گرافیک

طراحی گرافیک، فرآیندی خلاقانه است که هنر و فناوری را برای انتقال ایده‌ها ترکیب می‌کند. در گرافیک، طراح با انواع ابزارهای ارتباطی کار می‌کند تا پیامی را از یک مشتری به مخاطب خاصی منتقل کند. ابزارهای اصلی گرافیست‌ها، تصویر و تایپوگرافی است و یک تفاوت گرافیک و نقاشی در این است که گرافیست‌ها می‌خواهند مخاطبانشان را قانع کنند اما نقاشان، نه!

تصاویر گرافیکی می‌توانند ابزارهای ارتباطی فوق‌العاده قدرتمند و قانع‌کننده‌ای باشند که نه تنها اطلاعات، بلکه حالات و احساسات را نیز منتقل می‌کنند. مثلا همه می‌دانند که فلفل چیلی تند است و این آگاهی، در ترکیب با تصویری همگون یا ناهمگون با خود، یک جذابیت بصری ایجاد می‌کند.

در برخی موارد، طراحان برای انتقال پیام به کلمات تکیه می‌کنند. برای طراحان گرافیک، ظاهر کلمات هم به اندازه معنای آن‌ها مهم است. طراحان اغلب تصاویر و تایپوگرافی را ترکیب می‌کنند تا پیام مشتری را به مخاطب منتقل کنند. گرافیست‌ها امکانات خلاق ارائه شده توسط کلمات (تایپوگرافی) و تصاویر (عکاسی، تصویرسازی و هنرهای زیبا) را بررسی و بهترین تعادل را بین آن‌ها برقرار می‌کنند. طراحان گرافیک، رابط بین شرکت‌ها و مخاطبانشان هستند. آن‌ها برای درک محتوا و هدف پیام با مشتری، تعامل برقرار می‌کنند.

خلاقیت نمادها در گرافیک

نمادها و آرم‌ها، فرم‌ها یا شناسه‌های اطلاعاتی خاص و بسیار فشرده‌ای هستند. نمادها بازنمایی انتزاعی از یک ایده یا هویت خاص هستند. برای ایجاد این شناسه‌ها، طراح باید دید روشنی از شرکت یا ایده‌ای که قرار است نمایش داده شود و مخاطبانی که پیام به آن‌ها منتقل می‌شود داشته باشد. اصطلاح «طراحی خلاقانه» به طرح‌هایی اطلاق می‌شود که منحصربه‌فرد، موثر و به‌یادماندنی باشند. مزایای طراحی خلاقانه، عبارتند از:

  • داستان‌سرایی و نقل روایت
  • جلب توجه بازدیدکنندگان
  • ابراز مفاهیم متنوع و بدیع
  • توسعه و تقویت هویت برند

بررسی خلاقیت در نقاشی

یک تفاوت گرافیک و نقاشی در خلاقیت بین این دو رشته تحصیلی است. نقاشان معمولا برای خلق کردن نیاز دارند به نکات زیر توجه کنند:

  • الهام بگیرید! هر چیزی در اطراف شما با نوعی غریزه خلاق ساخته شده است، پس نگاه دقیقی به آن بیندازید. حتی ساکت ماندن هم می‌تواند جرقه‌ای از خلاقیت ایجاد کند.
  • بازی، بازی، بازی! بازی به شما کمک می‌کند تا از منطقه امن خود خارج شوید و از نا امیدی و خودگویی‌های منفی دوری کنید.
  • سکوت! استراحت دادن به ذهن یکی از بهترین راه‌ها برای استقبال از ایده‌های خلاقانه است.
  • به ترس‌هایتان توجه کنید. ترس همیشه بد نیست و گاهی قطب‌نمای ایده‌های بزرگ است. بنابراین اگر ایده‌ای کمی دور از دسترس، به‌نظر می‌رسد، علی‌رغم ترستان آن را دنبال کنید! اجازه ندهید که شک و تردید، راهتان را سد کند، بگذارید ترس، شما را راهنمایی کند.
  • به تلاش خود ادامه دهید و پذیرای سورپرایزهای زندگی باشید. زیاد به کار خود وابسته نشوید و برای تلاش مجدد آماده باشید.
فرق گرافیک و نقاشی
به تلاش خود ادامه دهید و پذیرای سورپرایزهای زندگی باشید.

تفاوت گرافیک و نقاشی از نظر خلاقیت چیست؟

در هنرهای تجسمی مانند نقاشی، هدف اصلی خلاقیت، بیان احساسات یا نمایش زیبایی است اما طراحی گرافیک، یک تکنیک ارتباط بصری است که بر ایجاد و استفاده از تصاویر و تایپوگرافی به منظور نمایش یک ایده یا انتقال یک پیام متکی است و خلاقیت آن نیز باید همسو با همین موضوع باشد.

درآمدزایی گرافیک

یکی از تفاوت‌های گرافیک و نقاشی، در نحوه درآمدزایی آن‌ها است. وقتی مهارت‌ها و توانایی‌های خود را در حوزه گرافیک توسعه دهید، روش‌های هوشمندانه زیر می‌توانند در درآمدزایی از این رشته تحصیلی به شما کمک کنند.

  • سایت‌های فریلنسر: برای کاریابی در این سایت‌ها حتما یک رزومه قوی تهیه کنید تا بتوانید بهترین پروژه‌ها را بگیرید و کم کم مشهور شوید. مزیت سایت‌های فریلنسینگ این است که طیف وسیعی از کارفرمایان را برای انتخاب در اختیار شما قرار می‌دهد، بدون آن‌که نیاز به تبلیغات داشته باشید.
  • استفاده از طراحی‌های قبلی: فرض کنید مدتی است که از سایت‌های فریلنسینگ استفاده می کنید و 100 پروژه را تکمیل کرده‌اید. اگر به هر مشتری حداقل 3 ایده طراحی مختلف، ارائه کرده و آن‌ها فقط 1 طرح‌ را انتخاب کرده باشند، به این معنی است که 2 طرح دیگر ارائه نشده دارید. با این حساب، اکنون حداقل 200 طرح برای ارائه دارید که نیاز به کار زیادی ندارند. پیشنهاد می‌کنم برای خودتان یک حساب کاربری در سایت‌هایی مانند BrandCrowd ایجاد و شروع به آپلود برخی از طرح‌هایتان کنید. ممکن است در ابتدا چیزی نفروشید و مدتی طول بکشد تا اولین فروش خود را انجام دهید، اما هرچه طرح‌های بیشتری در سایت داشته باشید، شانس شما بیشتر است.
  • سایت‌های عکس استوک: سایت‌های عکس استوک فقط برای تماشا ایجاد نشده‌اند. ده‌ها هزار نفر روزانه طرح‌های وکتور، نمادها، نشان‌ها، طراحی کاراکترها، دکمه‌ها و الگوهای لوگو را برای استفاده در وب‌سایت‌ها، عکس‌ها، تبلیغات و برنامه‌های تلفن همراه خود، از این سایت‌ها خریداری می‌کنند.
  • یوتیوب: کسب درآمد از کار گرافیک در یوتیوب بسیار ساده و سرگرم‌کننده است. طرح‌هایتان را به ویدئو تبدیل کنید و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهید و پول بگیرید.

درآمدزایی نقاشی

بر کسی پوشیده نیست که کسب درآمد از طریق نقاشی دشوار باشد، حتی به‌نظر می‌رسد که موفق‌ترین و ثروتمندترین هنرمندان، کسانی هستند که قبلاً مرده‌اند! اما خبر خوب این است که شما هم می‌توانید با راهکارهای زیر از آثارتان درآمد کسب کنید:

  • فروش آثار نقاشی، یک نکته خوب برای فروش این است که تحقیق کنید هنرمندان مشابه شما آثار خود را چگونه قیمت‌گذاری می‌کنند. به محض این‌که شما هنر خود را تبلیغ و بازاریابی کنید، خریداران و مخاطبان به‌سویتان خواهند آمد.
  • فروش کپی‌های هنری (مانند کارت پستال‌ها) از آثارتان با قیمت کمتر نسبت به اثر اصلی
  • فروش از طریق نمایشگاه، این روش به‌ویژه برای هنرمندان تازه‌کار بسیار مناسب است. حضور فیزیکی شما در غرفه به جذب خریداران و ایجاد روابط با خریداران بالقوه کمک می‌کند و فرصتی برای ملاقات با هنرمندان و اهالی هنر است.
  • پیج اینستاگرام، اینستاگرام نقش بزرگی در معرفی هنرمندان ایفا کرده و به نوعی تجارت الکترونیک و منبع درآمد هنری رایگان تبدیل شده است.
  • ایجاد سایت
  • نقاشی سفارشی و شخصی‌سازی شده برای افراد حقیقی یا حقوقی

تفاوت گرافیک و نقاشی در میزان درآمدزایی

تفاوت درآمدزایی در رشته‌های هنری، معمولا در درجه اول به مهارت و کیفیت کار هنرمند و در درجه بعدی به نحوه ارائه آن، بستگی دارد، اما به لحاظ استقبال بازار، احتمالا گرافیک در پله بالاتری نسبت به نقاشی قرار می‌گیرد. با این‌ وجود، نقاشان بسیارخوبی هم وجود دارند که با تکیه بر توانایی و خلاقیت خودشان توانسته‌اند منابع درآمدزایی مناسبی داشته باشند.

دلایل محبوبیت گرافیک

  • امکان استفاده از خلاقیت و آزاد شدن شادی درونی
  • گستره کاری و موضوعی بی‌پایان گرافیک
  • استفاده از فناوری‌های روز جذاب و راحت
  • بازار کار نسبتا خوب
  • نتایج فوری
  • سهولت و سادگی در ایجاد تنوع رنگ، فرم و …
  • ابزار مناسب افراد کمالگرا
  • یک کلاس درس بی‌انتها برای یادگیری و آموزش
  • تمرکز و حل مساله
  • شناور بودن ساعات و مکان کاری

دلایل محبوبیت نقاشی

  • کار با رنگ و احساس شادی درونی
  • کمک به تقویت ذهن و خلاقیت
  • کمک به حل مساله
  • رشد خلاق
  • کاهش استرس
  • تقویت و ترویج نگرش خوشبینانه
  • شکوفایی عاطفی و روانی
  • بیرون ریختن احساسات به شیوه متعالی
  • افزایش هوش هیجانی

یک فرق گرافیک و نقاشی این است که نقاشان احساساتی که درک می‌کنند را به مخاطبان خود منتقل کنند. نقاشان این توانایی را دارند که دیگران را شاد کرده و طرز فکر مثبت خود را با آنها به اشتراک بگذارند. معمولا این مهارت باعث می‌شود که نقاشان با اطرافیانشان همدلی بهتری داشته باشند.

فرق گرافیک و نقاشی در میزان محبوبیت

میزان محبوبیت گرافیک و نقاشی، کاملا بستگی به روحیات فرد و نوع نگرش او دارد. افراد زیادی هستند که از لمس بوم، قلم مو، بوی رنگ و آغشته شدن انگشتانشان به رنگ‌ها لذت می‌برند و با نقاشی به اوج رضایت درونی می‌رسند و درمقابل، افرادی هستند که کارهای دیجیتالی را بیشتر ترجیح می‌دهند و طرفدار سرعت و سهولت تکنولوژی‌های جدید هستند.

تفاوت گرافیک و نقاشی
وقتی مهارت‌ها و توانایی‌های خود را در حوزه گرافیک توسعه دهید، روش‌های هوشمندانه زیادی می‌تواند در درآمدزایی از این رشته تحصیلی به شما کمک کنند

سخن پایانی

فرآیند رشد و خلاقیت برای افراد مختلف، متفاوت است، اما هنر آزادی، شفا و شادی بیشتری را در زندگی ایجاد می‌کند. گرافیک و نقاشی نیز از رشته‌های هنری بسیار مرتبط و جدانشدنی پرطرفدار محسوب می‌شوند. شما برای این‌که گرافیست خوبی باشید، اول باید نقاشی را خوب بلد باشید. اما تفاوت گرافیک و نقاشی در مزایای آن‌ها، ابزار و ادوات مختلف، سرعت انجام کار، تقاضای مشتریان، نیاز بازار و میزان و نحوه درآمدزایی است که در این مقاله به‌طور مفصل درباره آن‌ها صحبت کردیم.

منابع +++++++++