گرافیک دیزاینر کیست و چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

یکی از رشته‌های هنری که در زمینه‌‌ی تجاری و هنری کاربرد دارد، گرافیک است. اهمیت و جایگاه گرافیک را می‌توانید با نگاهی اجمالی به اطراف خود درک کنید. انواع تصاویر هنری و تبلیغاتی موجود در روزنامه‌ها، بیلبوردها، سایت‌ها و حتی طراحی وسایل مختلف اطراف شما کار یک طراح است.

مهارت‌ها و توانایی‌های یک دیزاینر، امکان فعالیت در زمینه‌های مختلف را به او می‌دهد و ما نمی‌توانیم دنیای تبلیغاتی و ارتباطی امروز را بدون طرح‌ها و قابلیت‌های مختلف گرافیکی متصور شویم. اگر به رشته کاربردی و جذاب گرافیک علاقه دارید، بهتر است با ادامه مطلب همراه ما باشید.

کار طراح گرافیک چیست؟ 

طراح گرافیک هنر و فناوری را برای انتقال ایده‌ها با استفاده از عناصر مختلف طراحی و برای دستیابی به جلوه‌های هنری یا تزئینی ترکیب می‌کنند. طراحان گرافیک یک طرح کلی را برای معرفی، تبلیغات، بروشورها، مجلات و گزارش‌های شرکتی درنظر می‌گیرند.

هدف نهایی یک دیزاینر معرفی و شناساندن یک شرکت، محصول و خدمات آنهاست. آنها با استفاده از متن، تصاویر و انواع رسانه‌ها، ایده یا هویت خاصی را ایجاد می کنند و به اشتراک می‌گذارند. همچنین طراحان گرافیک اغلب در پروژه‌های خود با دیگر طراحان، متخصصان بازاریابی دیجیتال، انیماتورهای چندرسانه‌ای، برنامه نویسان، مدیران هنری و طراحان وب همکاری می‌کنند. هنگام استفاده از متن در طرح‌بندی، آنها از نزدیک با کپی‌رایترهایی که متن تبلیغاتی را می‌نویسند نیز همکاری می کنند.

مهارت گرافیک دیزاینر چیست؟

طراحان گرافیک در کارشان، هنر و فناوری را در کنار هم قرار می‌دهند. آنها به دانش اصول طراحی همراه با تسلط بر نرم‌افزار طراحی نیاز دارند. از آنجا که آنها اغلب با مشتریان و همکاران در پروژه‌های مختلف همکاری دارند، به مهارت‌های مهم دیگری مانند چگونگی برقراری ارتباط موثر و توانایی حل مسئله نیز نیاز دارند. در این قسمت به تفکیک این مهارت‌ها را بررسی می‌کنیم.

مهارت‌های فنی

مهارت‌های فنی، مجموعه‌ای از توانایی‌های مختلف تخصصی است که یک طراح گرافیک باید آن‌ها را به‌خوبی آموزش ببیند و بر تمام آن‌ها مسلط باشد.

 اصول طراحی

درک قوی از اصول طراحی برای هر گرافیک دیزاینر ضروری است. چراکه باید در طول کار خود از عناصر مختلف برای انتقال پیام‌های موردنظر استفاده کند. طراحان باید بدانند که چگونه خطوط، رنگ، شکل، فضا، بافت، تایپوگرافی، مقیاس، تسلط و تاکید و هماهنگی را برای ایجاد طرح‌های بصری جذاب و با ساختار مناسب، با هم ترکیب کنند.

ایده پردازی

ایده‌پردازی که با نام تولید ایده نیز شناخته می‌شود، فرآیند خلاقانه تولید، توسعه و انتقال ایده‌های جدید است. این اولین کاری است که یک طراح گرافیک هنگام شروع یک پروژه جدید باید انجام دهد. ایده‌پردازی شامل چند مرحله است:

  • تحقیق
  • توسعه
  • ارزیابی تکنیک‌ها
  • کاربرد تکنیک‌ها

 

ایده پردازی اولین کاری است که یک طراح گرافیک هنگام شروع یک پروژه جدید باید انجام دهد.
ایده پردازی اولین کاری است که یک طراح هنگام شروع یک پروژه جدید باید انجام دهد.
برندسازی

طراحان گرافیک اغلب باید برای مشتری یا کارفرمای خود برندسازی کرده و یا برند موجود را توسعه دهند. هنگام کار با یک برند، آنها به درک عمیقی از آنچه که آن برند را منحصربه‌فرد می‌کند، نیاز دارند. سپس باید آن برند را از طریق لوگو، رنگ، تایپوگرافی، تصویرسازی، عکاسی، عناصر گرافیکی و موارد دیگر زنده کنند. توجه داشته باشید که شما به‌عنوان یک طراح گرافیک باید بتوانید برندی را خلق کنید که با همه پلتفرم‌ها سازگار باشد و با مخاطبان هدف گفت‌وگو کند.

تایپوگرافی

تایپوگرافی یکی از مهمترین عناصر طراحی گرافیک است. تایپوگرافی مناسب می‌تواند معنا را خلق کند و در عین حال تایپوگرافی اشتباه می‌تواند حواس مشتریان را پرت کرده و یا به موضوعات کم اهمیت جلب کند. بنابراین طراحان گرافیک باید در همه چیز، از انتخاب فونت مناسب برای یک پروژه گرفته تا حروف‌چینی، هسته‌گذاری، ردیابی و رهبری مهارت داشته باشند.

طراحی برای چاپ

درحالی‌که طراحی دیجیتال سرعت رشد بالایی دارد اما طراحی برای چاپ هنوز یک مهارت مفید محسوب می‌شود. طراحان باید با علائم مختلف، راب، برش، چین و همچنین با محدودیت جوهر، افزایش نقطه و شفافیت آشنا باشند. آنها همچنین به درک کاملی از فرمت‌های مختلف فایل، سیستم‌های رنگی، اندازه، وزن و موجودی کاغذ نیاز دارند.

طراحی UX و UI

مهارت‌های UX و UI می‌تواند به طراحان گرافیک کمک کند تا کار خود را بهبود بخشیده و طرحی ایجاد کنند که هم جذاب و هم کاربردی باشد. در برخی موارد ممکن است نیاز باشد که شما با طراحان UX و UI کار کنید، بنابراین درک اصول اولیه این مهارت‌ها به شما اجازه می‌دهد تا بهتر با اعضای تیم همکاری کرده و ارتباط برقرار کنید.

فن آوری

طراحان گرافیک به‌عنوان بخشی از کارهای روزمره خود با ابزارهای مختلفی کار می‌کنند، بنابراین باید به نرم‌افزارهای طراحی گرافیک خاصی تسلط داشته باشند. برخی از مهم‌ترین فناوری‌هایی که طراحان گرافیک باید با آن آشنا باشند عبارتند از Adobe Illustrator، Adobe InDesign، Adobe Photoshop، Adobe After Effects و …

همچنین طراحان وب بایستی از یادگیری کدنویسی و دانستن زبان‌های برنامه‌نویسی مانند HTML و CSS و همچنین سیستم‌های مدیریت محتوا مانند WordPress غافل نباشند.

مهارت‌های نرم

علاوه‌بر مهارت‌های فنی که یک گرافیک دیزاینر حرفه‌ای باید به آن مسلط باشد، برخی موارد دیگر باعنوان مهارت‌های نرم وجود دارد که طراحان برای رسیدن به اهداف خود بایستی از آن‌ها استفاده نمایند. این مهارت‌ها شامل:

 خلاقیت

طراحان گرافیک به‌طور مداوم وظیفه توسعه ایده‌های جدید و منحصربه‌فرد را دارند. طرح‌هایی که آنها ایجاد می‌کنند باید توجه افراد را به خود جلب کرده و درعین حال پیام موردنظر را نیز منتقل کند. رسیدن‌به این مرحله از کار حرفه‌ای، نیازبه تفکر خلاقانه زیادی دارد.

ارتباط

طراحی یک ارتباط بصری است، بنابراین مهارت‌های ارتباطی در قلب کار یک طراح گرافیک قرار دارد. آنها نه تنها نیاز به انتقال ایده‌ها ازطریق طرح‌های خود دارند، بلکه باید با همکاران و مشتریان خود نیز ارتباط برقرار کنند. علاوه‌بر این، آنها به مهارت‌های ارتباطی نوشتاری و شفاهی برای بیان پیشنهادات و مشکلات خود نیز نیاز دارند.

استراتژی

طراحان گرافیک متفکران استراتژیک هستند. آنها باید درنظر داشته باشند که چگونه عناصر طراحی خاص با هم کار می‌کنند و چگونه می‌توانند درعین رعایت استانداردهای طراحی، معنا را به بهترین شکل منتقل کنند. این شامل انجام تحقیقات بازار، تصویرسازی کوچک، توسعه ایده‌ها و ارزیابی طرح‌ها است.

توانایی حل مسئله

گرافیک دیزاینر باید بتواند از مهارت‌های حل مسئله در طول فرایند طراحی استفاده کند. اینکه مشتری به چیزی نیاز دارد که با آن ارتباط برقرار کند و کدام طراحی می‌تواند مشکل او را حل کند، به مهارت شما بستگی دارد. این ممکن است شامل عیب‌یابی مسائل طراحی یا تجدیدنظر در طرح‌ها برای رفع نیازهای مشتری باشد.

مدیریت زمان

طراحان اغلب روی چندین پروژه به‌طور همزمان کار می‌کنند و ممکن است با عجله چندین مشتری مختلف سروکار داشته باشند به همین دلیل آنها باید بتوانند حجم کار را متعادل کرده و پروژه‌ها را اولویت‌بندی کنند.

نرم افزارهای مرتبط

یکی دیگر از مهارت‌های مهمی که یک طراح گرافیک باید بر آن مسلط باشد، کار با نرم‌افزارهای مرتبط است. کارکردها و انعطاف‌پذیری‌هایی که نرم‌افزار طراحی گرافیک تخصصی ارائه می‌دهد، می‌تواند تفاوت نتیجه کار شما را از حد متوسط ​​به طرحی شگفت‌انگیز ارتقا دهد. حالا این سوال مهم پیش می‌آید که کدام نرم‌افزارها را باید آموخت!

توجه داشته باشید که انتخاب‌های مناسب و ایده‌آل، شما را به یک گرافیک دیزاینر حرفه‌ای تبدیل می‌کند، بنابراین توصیه می‌شود بر یک یا چند نرم‌افزار زیر مسلط شوید:

  • Adobe Photoshop: بهترین نرم‌افزار طراحی گرافیکی به‌طور کلی
  • Adobe Illustrator : بهترین نرم‌افزار مبتنی‌بر وکتور برای طراحی گرافیکی
  • Adobe InDesign: بهترین نرم‌افزار طراحی گرافیکی برای رسانه‌های چاپی
  • CorelDraw: بهترین جایگزین Adobe Photoshop مبتنی‌بر وکتور
  • Adobe Express: یک نرم‌افزار طراحی رایگان و با استفاده آسان
  • Inkscape: یک نرم‌افزار رایگان برای تصویرگران و طراحان
  • Gravit Designer: یک نرم‌افزار طراحی کاربردی برای استفاده چند پلت فرم
  • VEED.IO: یک گزینه ویرایش آنلاین ویدیویی کاربرپسند و همه کاره
  • Affinity Designer: یک نرم‌افزار قدرتمند برای طراحی گرافیکی

معیارهای انتخاب بهترین برنامه‌های طراحی گرافیک

همان‌طور که اشاره شد، نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی زیادی برای انتخاب و آموزش، پیش روی یک طراح گرافیک قرار دارد. در این شرایط مهم‌ترین دغدغه این است که کدام برنامه مناسب‌تر است و من را به اهدافم نزدیک‌تر می‌کند. برای پاسخ به این سوالات بهتر است برخی معیارها را درنظر بگیرید:

ویژگی‌های اصلی

نرم‌افزار باید تمام ویژگی‌های اصلی طراحی گرافیک را ارائه دهد. این شامل طراحی، قالب‌های از پیش بارگذاری شده، ابزارهای همکاری، پایگاه داده تصویر، رابط بصری و نرم‌افزار ویرایش اولیه برای ایجاد گرافیک آسان و حرفه‌ای است.

قیمت مناسب

برنامه موردنظر باید از نظر قیمت، مقرون‌به‌صرفه باشد.

داشتن رتبه بالا در ویژگی‌ها و عملکرد

پبرنامه و نرم‌افزار انتخابی شما باید دارای حداقل امتیاز 4 از 5 ستاره در Trust Radius، G2 و Capterra باشد.

نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی زیادی برای انتخاب و آموزش، پیش روی یک طراح گرافیک قرار دارد
نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی زیادی برای انتخاب و آموزش، پیش روی یک طراح گرافیک قرار دارد

تسلط بر مفاهیم مرتبط

اجزای سازنده هر پروژه به دوش عناصر اصلی تعریف‌شده در طراحی گرافیک است. هفت عنصر اصلی که مفاهیم پایه گرافیک را نیز شکل می‌دهند، عبارت است از:

خط

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مفاهیم در گرافیک، خط است. شما باید با انواع خطوط، وزن، شکل، زمینه، طول و تعاریف آن‌ها برای ایجاد بهترین طرح‌ها به‌منظور انتقال پیام و احساسات درست، آشنا باشید.

شکل

برای یک گرافیک دیزاینر، انواع اشکال وجود دارد که هرکدام فرم‌ها و رمزهای مختلفی را به‌همراه دارند. اشکال هندسی در گرافیک، شامل فرم‌های دوبعدی و سه‌بعدی است. این اشکال انواع خطوط منحنی و مستقیم را به هم متصل کرده و تصویری ساده و انتزاعی ایجاد می‌کنند.

رنگ

رنگ یکی از مهم‌ترین مفاهیم در گرافیک است که در برقرای ارتباط با خلق‌وخو مخاطب و یا برانگیختن احساسات او نقش مهمی ایفا می‌کند. برای استفاده مفید از این ابزار، توصیه می‌شود با تئوری رنگ‌ها، نحوه ترکیب و چرخه آن به‌خوبی آشنا شوید.

بافت

احساس یک سطح را با بافت آن می‌توان نشان داد. وجود انواع بافت خشن، لطیف، براق، مات، صاف یا خزدار، احساسات متفاوتی را در مخاطب ایجاد می‌کند. شما به‌عنوان یک گرافیک دیزاینر حرفه‌ای باید توانایی خود را در کاربرد انواع بافت‌ها و زیبا جلوه‌دادن طرح خود، بالا ببرید.

فونت

یکی دیگر از مفاهیم و اصول اولیه و اساسی در گرافیک، فونت نام دارد. تایپ در واقع به طرح شما حال‌وهوای خاصی می‌بخشد. بنابراین مهم است که فونتی خوانا و دارای وزن مناسب استفاده کنید.

فضا

شما باید به طرح خود فضایی بدهید که تمام داستان طرح، به‌خوبی بیان و منتقل شود. این‌کار را با فاصله‌گذاری‌های صحیح و به‌جا انجام دهید. چراکه فاصله‌گذاری می‌تواند اجزای طرح شما را به هم نزدیک کرده و یا از هم دور کند. به این صورت می‌توانید برای فاکتورهای مهم تاکید بیشتری قائل شوید.

تصویر

شما به‌عنوان یک طراح گرافیک برای بیان احساسات، انتقال پیام و جلب توجه مخاطب، به تصاویر نیاز دارید. اهمیت یافت تصاویری که داستان موردنظر شما را به درستی و صراحت بیان کرده و علاقه بصری مخاطب را برانگیزد، از مهم‌ترین وظایف شما محسوب می‌شود.

وظایف گرافیک دیزاینر

برخی از اصلی‌ترین وظایف طراحان گرافیک عبارت است از:

  • برقراری جلسات گفت‌وگو برای تعیین محدوده پروژه با مشتریان یا مدیر هنری
  • تعیین استراتژی‌های مناسب برای دستیابی به مخاطب خاص
  • مشخص و برجسته‌کردن پیامی که طرح باید منتقل کند
  • ایجاد تصاویری برای معرفی و شناساندن یک محصول یا خدمات
  • توسعه دادن پیام گرافیک و تصاویر بصری برای محصول، لوگوها و وب سایت‌ها
  • ایجاد طرح‌های خلاقانه و تاثیرگذار با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری
  • انتخاب رنگ‌ها، تصاویر، سبک متن و طرح‌بندی مناسب
  • ارائه طرح به مشتریان یا مدیر هنری
  • گنجاندن تغییرات توصیه‌شده توسط مشتریان در طراحی نهایی
  • بررسی طرح‌های خود پیش از مرحله چاپ و انتشار از نظرعدم وجود خطا

جایگاه گرافیک دیزاینر

رشته طراحی گرافیک می‌تواند شما را به کجا برساند؟ جالب است بدانید که دست شما برای انتخاب باز است و راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید براساس سلیقه و علاقه خود به دنبال آن باشید، مانند:

  • مدیر خلاق: مدیریت یک تیم خلاق که برای برندسازی محصول، کمپین‌های تبلیغاتی و… تصاویر بصری ایجاد می‌کنند.
  • مدیر هنری: مدیریت و هماهنگی بین هنرمندان تولید و تصویرگران برای اطمینان از این موضوع که پروژه‌ها در تاریخ معین تکمیل شده و رضایت مشتری را نیز به‌همراه داشته است.
  • مدیر تولید هنری: تولید و خلق هنر را با تمرکز بر بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها مدیریت کنید.
  • Package Designer: ایجاد و طراحی بسته‌بندی برای بازاریابی و یا برای محصولات مختلف یکی از شاخه‌های پرطرفدار طراحی گرافیک است.
  • توسعه‌دهنده هویت برند: هویت برند را برای شرکت‌‎ها و سازمان‌های مختلف توسعه دهید.
  • Image Developer: ایجاد تصاویر و طرح‌ها از طریق مدل‌سازی سه‌بعدی، عکاسی و ویرایش تصویر یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کارهایی است که یک گرافیک دیزاینر انجام می‌دهد.
  • اینفوگرافیک: ایجاد گرافیک اطلاعاتی که به‌عنوان اینفوگرافیک شناخته می‌شود، از شاخه‌های پرطرفدار و کاربردی این رشته هنری است. این می‌تواند برای برنامه‌های مختلف چاپی یا دیجیتال باشد.
  • طراح پخش: شما می‌توانید طرح‌های بصری و رسانه‌های الکترونیکی را برای استفاده در تولیدات تلویزیونی ایجاد کنید.
  • طراح لوگو: بیان بصری پیام یا ارزش اصلی سازمان را ایجاد کنید. طراحی لوگو نیز یک جنبه اصلی از هویت برند است. اگرچه در طراحی هویت، شما لوگو و هویت طراحی را برای همه جنبه‌های برندسازی به جلو می‌برید.
  • طراح رابط: رابط‌های گرافیکی کاربر را توسعه می‌دهید که معمولاً برای شرکت‌های توسعه وب کاربرد دارد.
  • طراح وب: گرافیک، طرح‌بندی و صفحات برای وب‌سایت‌ها ایجاد کنید.
  • توسعه‌دهنده چند رسانه‌ای: در این جایگاه شما مهارت‌های طراحی گرافیکی را برای صدا و یا حرکت به کار می‌برید.
  • توسعه‌دهنده محتوا: انواع محتوای گرافیکی، ویدیویی، صوتی یا سایر محتوای چند رسانه‌ای را بسته‌به خواست مشتری، تولید می‌کنید.

سخن پایانی

گرافیک یکی از رشته‌های جذاب و کاربردی است که توانایی‌های زیادی را به شما هدیه می‌دهد. شما به‌عنوان یک گرافیک دیزاینر می‌توانید متناسب‌با علاقه خود در زمینه‌های مختلف فعالیت کنید. چراکه با ورود به این حرفه، باید انواع مهارت‌های فنی، ارتباطی و کار با نرم‌افزارهای مختلف را یاد بگیرید که همین امر قابلیت‌ها و توانایی‌های زیادی را در شما ایجاد می‌کند. امروزه جایگاه گرافیک را در عرصه تجارت، تبلیغات و هنر نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا دنیای رنگارنگ و سراسر ارتباط امروزی به طراحان گرافیک خلاق و خوش ذوق نیاز دارد.

منابع ++++

 

 

 

روزرنگ ترکیبی از پروژه های الهام بخش برای هنرمندان، طراحان گرافیک، تصویرگران و کارتونیست‌ها را ارائه می دهد.

ما بهترین پروژه های خلاقانه را برای مخاطبان خود به ارمغان می آوریم و بینشی ارائه می دهیم که آنها را قادر می سازد از آخرین رویدادها و تحولات در طراحی جهانی مطلع شوند و بهترین آثار خود را خلق کنند.

ما یک تیم از نویسندگان و طراحان حرفه ای هستیم که روزانه با هنرمندانی خلاق از سراسر ایران کار می کنیم و به دنبال نوآورانه ترین پروژه ها با تأکید برابر بر استودیوهای تأثیرگذار و استعدادهای کشف نشده هستیم.