فایل لایه باز را به مشتری تحویل دهیم یا نه! وظیفه طراح چیست؟
فایل لایه باز را به مشتری تحویل دهیم یا نه! وظیفه طراح چیست؟

فایل لایه باز را به مشتری تحویل دهیم یا نه! وظیفه طراح چیست؟

منظور از فایل لایه باز، فایل ایجاد شده در برنامه فتوشاپ و ایلستریتور است. از آنجایی که مشتری هزینه کار را پرداخت می‌کند خود را مالک آن می‌داند و از طرف دیگر هم طراح پروژه این فایل ها را متعلق به خودش می‌داند. بعضی از طراحان در این مواقع نمی‌دانند که حق با مشتری است یا نه، به همین خاطر تمامی فایل‌ها را در اختیار مشتری قرار می‌دهند. اما آیا ما به عنوان طراح موظف هستیم فایل لایه باز را به مشتری تحویل دهیم یا نه؟

مالکیت فایل لایه باز برای چه کسی است؟

مشتری: «عالی شده. فقط فایل های لایه باز روهم برام فرستید، من هم چک رو براتون می نویسم.»
طراح: «امکانش نیست اون فایل ها رو براتون بفرستم. شما فقط هزینه فایل تک لایه رو پرداخت می کنید.»
مشتری: «منظورتون چیه؟ فایل خودمه. اگر برام نفرستید هزینه کار رو پرداخت نمیکنم.»

تا به حال در چنین موقعیتی قرار گرفته‌اید؟ همیشه بین طراح و مشتری چنین بحث هایی بوجود می آید که گاها منجر به درگیری هم می‌شود.

می خواهیم در ادامه حق مالکیت معنوی طراح را با یک مثال توضیح دهیم. تصور کنید فردی یک انبارچوب دارد. از آنجایی که این فرد مالک تک تک چوب هاست می تواند در هر زمان که خواست تعدادی از آنها را بفروشد. در مورد طراح هم این موضوع صدق می‌کند به این معنی که طراح اجازه دارد به عنوان مالک اثرهایی که تولید کرده هر کدام از آن ها را بفروشد یا نگه دارد. البته به جز شرایطی که کارمند شرکتی باشد و یا قوانین خاصی در متن قرارداد کاری اش نوشته شده باشد.

طراح، مالک تمامی آثاری است که خلق می‌کند. او نه تنها ملزم به بخشیدن آنها نیست بلکه می‌تواند آن را برای خودش نگه داشته و یا به قیمتی که دوست دارد بفروشد.

پس لازم نیست که فایل لایه باز را به مشتری تحویل دهیم.

مالکیت فایل لایه باز برای چه کسی است؟
مالکیت فایل لایه باز برای چه کسی است؟

اما در عمل چه باید کرد؟

درست است که فایل لایه باز متعلق به طراح است اما اگر نمی خواهید مشتری را از دست داده و تمایل به همکاری مجدد با او را در پروژه های دیگری دارید، بهتر است که خواسته اش را برآورده کنید. بهترین راه حل این است که قبل از شروع پروژه در مورد مسائل مختلف گفت و گو کنید. برای جلوگیری از به وجود آمدن هرگونه کشمکش در پایان کار، از همان ابتدا بگویید که می‌خواهید کدام نوع فایل را به او تحویل دهید. هم چنین بگویید که هزینه‌ی پرداخت شده تنها شامل فایلی می‌شود که به او تحویل خواهید داد و نه چیز دیگری.

به خاطر داشته باشید که تمامی شرایط را در متن قرارداد به صورت مکتوب ثبت کنید. اما اگر نکات گفته شده در بالا رعایت نشود چه کاری می‌توان کرد؟ در این مواقع با توجه به رابطه‌ای که با مشتری دارید و هزینه ای که پرداخته شده می توانید به تصمیم نهایی برسید.

چرا مشتریان به نگه داشتن فایل های لایه باز علاقه دارند؟

دلایل متفاوتی برای این کار وجود دارد. گاهی مشتریان به دنبال هدف خاصی از این تقاضا هستند و گاهی بی منظورند. مشتریان معمولا نگران این موضوع هستند که قصد تغییر اثر را داشته باشند و طراح آن در دسترس نباشد!

در این شرایط با در اختیار داشتن فایل لایه باز می‌توانند از طراح دیگری کمک بگیرند. اما همیشه اینطور نیست، گاهی مشتری می‌خواهد در پروژه های دیگر هم از طرح شما استفاده کند و نیاز به پرداخت هزینه‌ی مجدد به طراح دیگری نداشته باشد. او با استفاده از فایل لایه باز در هزینه ها صرفه جویی کرده و کار برای او بسیار آسان می شود.

حرف آخر

هر آنچه که گفتیم به منظور افزایش آگاهی شما و دانستن نیت افراد مختلف است. بنابراین، اگر تصمیم دارید که فایل لایه باز را به مشتری تحویل دهیم، حتما این موضوع را مطرح کنید که اجازه‌ی استفاده از آن را در پروژه‌های دیگر ندارد و اگر چنین اتفاقی افتاد به منزله نقض قرارداد خواهد بود.

در آخر این طراح است که تصمیم می‌گیرد فایل لایه باز کار را به مشتری تحویل دهد یا نه! چرا که به لحاظ حقوقی قدرت چنین انتخابی را دارد. به یاد داشته باشید که بهترین کمک شما در این مسئله گفت وگوی صریح در رابطه با شرایط کار، قبل از بستن قرارداد با مشتری است.

منبع


image 
imageimageimage
  1. من اگه مجبور بشم فایل فتوشاپی به کسی بدم اول تمام شیپ‌ها و اسمارت‌آبجکت‌ها رو رسترایز میکنم
    ماسک‌ها رو اپلای میکنم
    کل کار رو کراپ میکنم
    بعد میدم

  2. من یه پوستر برا جایی کار کردم ودیدم بعدا مشتری طرح را به طراح دیگری (پسر خاله ویا …..)داده واون از کار وایده من طرح جلد های بسیار بدی در آورده که هر کی پوستر را ببیند فکر می کند اون طرح ها را هم من زدم واینکه لایه لایه کار نتیجه زحمات طراح است مفت به کسی نمی دهید فقط لایه بسته .معما چون حل شود آسان شود مشتری باید هم خودش وهم طراح جدید بگوید خودت فکر کن نه نشخوار کننده ایده های دیگران .

  3. مثالتون قابل درک نبود، یا شایدم مرتبط نبود برای من
    ولی خب تنها عاملی که بخواد جلو دارم باشه که فایل لایه باز رو ندم
    صرفا دست کاری توی طرحه که من قبل کار بهشون ذکر میکنم هر تغییری حس کردن نیازه به خودم بگن
    و به شخص دیگه ای واگذار نکنند چرا که کیفیت کار نهایی اگه خوب یا بد باشه، از چشم طراح اصلی دیده میشه و اون منم
    بنابر این وجدان کاریم اجازه نمیده کارم بد بشه!

  4. من یه ادم منطقیم اما مثال تون خیلی بد بود وقتی چوب رو فروخته میتونه پس بگیره و همون چوب فروش رفته رو دوباره بفروش ایا این منطقیه از نظر شما نه حالا کاری اصلا با این ندارم اوکی بره بفروشه لایه بازش رو براچی نمیدن؟ تغییرات زیاد فردا میگه فایلش پاک شد یا بیکار نیستم هی بشینم تغییرات برات بدم راستم میگه
    اما این منطق که میگین کلی وقت گذاشته طراحی و یا جمع اوری کرده کارشه همه ما این کار رو انجام میدیم ناراحت وقت نذاره رو کارش

  5. فایل لوگو متعلق به طراح میشه؟ من صاحب برندم چرا باید طراح صاحب فایل من باشه که بابتش هزینه پرداخت کردم؟من هزینه لایه بازش رو پرداخت میکنم ولی لوگو متعلق به من نه طراح، لوگو رو که نمیشه کار دیگه ای باهاش انجام داد و دخل و تصرف غیر لوگو براش داشت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *