فکر کردن به آینده کاری و اتفاقات پیش رو، موضوع جدید و عجیبی نیست. اتفاقا ترسیم یک افق روشن برای شغل تان بسیار با اهمیت است. در شرایطی که افراد دیگر از کار همیشگی خود راضی بوده و زمان قابل توجهی را صرف آن میکنند، شما در جستجوی گزینهها و راههای پیشرفت هستید. این برنامه بسیار خوبی است که بتوانید در کنار کار روزمره خود (استفاده از مهارتهای خلاقانهای که دارید) با وظیفه مدیر هنری آشنا شده و به عنوان یک فرد با درایت، مسیر پیشرفت خود را ترسیم کنید.
داشتن یک هدف مشخص قدم اول است. برای دستیابی به این هدف، باید بدانید که چگونه و چطور مدیر هنری شوید! اگر میخواهید بیشتر بدانید از اینجا شروع کنید.
می توانید به این ترکیب، ثبات مالی را هم اضافه کنید. اداره کار به صورت سالانه، مبلغ 94220 دلار را به عنوان حقوق افراد متخصص در سال 2019 گزارش داده است. پس خیلی طبیعی است که مشتاق به برنامه ریزی برای شروع این کار شوید.
وظیفه مدیر هنری چیست؟
بیایید از اصول اولیه شروع کنیم. قبل از انجام هر کاری در راستای مدیر شدن، باید بدانید که داشتن درک درست بسیار مهم است. در واقع مسئولیت اصلی یک مدیر هنری مدیریت و جهت دهی به طراحی پروژه و همچنین داشتن ابتکارعمل است. مدیران هنری نباید فقط بر اجرای کارهایی مانند بروشور متمرکز باشند، بلکه هدف آنها بایستی ایجاد دید وسیعتر از شکل و شمایل پروژه باشد و همه فعالیتها را به آن پیوند دهند.
اداره آماری کار یا BLS (یکی از واحدهای وزارت کار در ایالات متحده) عقیده دارد که مدیران بر کار سایر طراحان و هنرمندانی که در تلویزیون، فیلم، اجرای زنده، تبلیغات یا بازیهای ویدئویی فعالیت دارند، نظارت داشته باشند. طبق این نظریه مدیران باید شیوه اصلی پیام تصویری را مشخص کنند.
دانیل بکر (Danielle Becker) مدیر نوآوری شرکت Leftys Right Mind میگوید: «فراگیری کامپیوتر در زمینه توسعه آثار هنری برای طراحی آرم و لوگو، بسته بندی و صفحه آرایی اولین قسمت از کار شماست. در مرحله بعد علاوه بر مدیریت تیم خودتان، لازم است به تیم بازرگانی و تیم محصولات هم مسلط باشید. به عقیده بکر خلاق بودن یک طرف سکه و تجارت طرف دیگر آن است. البته که هر دو طرف این سکه وظیفه مدیر هنری است.
بکر میگوید: «بزرگترین وظیفهای که مدیرهنری دارد، نظارت و بازبینی بر طراحی محصولات است.»
این فرآیند از زیبایی کلی برند و سبک سازی برای تبلیغات شروع میشود، طراحی چیدمان در بسته بندی و اطمینان از مقاومت آن (هنگام استفاده مصرف کننده) گامدیگری است که بکر بر آن معتقد است.
مدیر باشید!
کسب و کارهای مختلف برای هدایت و پیشبرد انواع پروژهها به مدیر هنری نیاز دارند. برای مثال، در پروژه فیلم برداری، مدیرهنری برای ساخت و طراحی صحنه، با کارگردان و دیگر هنرمندان همکاری میکند. در حوزه انتشارات، مدیر هنری میتواند بر صفحه آرایی، طراحی کتاب و نسخه های اینترنتی منتشر شده از آن نظارت داشته باشد.
سارا واندرهار (Sarah VonderHaar) مدیر هنری ارشد در Motion میگوید: «هر روز یک اتفاق متفاوت است. دوشنبه میتوانم بستهای را برای مشتری طراحی کنم. سه شنبه، روی یک پروژه جدید برندسازی کار کنم و در روز چهارشنبه، میتوانم کارگردان هنری پروژه عکاسی باشم.» فرقی نمیکند کارگردان هنری در کدام صنعت مشغول به کار باشد، چرا که آنها متخصصانی هستند که چشم انداز هنر را برای پروژه ایجاد می کنند. آنان به تمامی کارمندان مشغول به کار در یک پروژه، کمک میکنند تا بتوانند توانمندی پنهان خود را بروز دهند.
بکر (Becker) ادامه میدهد: «به عنوان مدیرهنری، از شما انتظار میرود تا همیشه آماده انجام چندین کار به صورت همزمان باشید. به همین دلیل است که به بینش منعطف و مجموعه متنوعی از استعداد نیاز دارید.»
چرا مدیر هنری بشویم؟
این موقعیت جدا از افزایش حقوق چه مزایای دیگری برای افراد متخصص دارد؟
رزا رومن (Rosa Roman) مالک مشترک و در عین حال مدیر هنری Surreal Dreams میگوید: «از انجام کارهایی که شرکتها به زنان هنرمند و رنگین پوست اختصاص داده بود، خسته شده بودم. به همین خاطر تصمیم گرفتم شرکت خودم را تاسیس کنم و در آن برای امرار معاش با دیگران به سبک خودشان همکاری کنم.»
در مسیر مدیر هنری شدن این موضوع مطرح است که شما بتوانید کارهای خلاقانه را چه در سطح بالا و چه در حد جزئیات هدایت کنید. تیم براون (Tim Brown) مالک و مدیر هنری Hook Agency میگوید: «با پیوستن به یک آژانس کوچک، مدیرهنری شدم.» براون اضافه میکند با برنامه و به طور هدفمند دنبال پروژههای طراحی می گردد، چون آنها به جای بیشترین حقوق و دستمزد بزرگترین فرصت رشد را ارائه میکنند.
«در حالت ایده آل، مدیر هنری فردی است که کنجکاو و مجذوب جزئیات باشد. بهترین حالت آن است که علاوه بر دانستن وظیفه مدیر هنری، علاقمند به مبحث زیبایی اشیا و تصاویر باشید.»
بکر (Becker) حرفه اش را به عنوان طراح گرافیک آغاز کرد. سپس به مدیر هنری ارتقا یافت و اکنون شرکت خود را اداره میکند. بکر میگوید: «به دنبال علایقم رفتم. و مسیری که در آن قرار گرفتم این امکان را به من داد تا به عنوان طراح پیشرفت کنم و مهارت های جدیدی را یاد بگیرم.»
ویژگی های شخصیتی مدیران هنری موفق
علاوه بر وظیفه مدیر هنری با چند نفر از متخصصین این صنعت درباره ویژگیهای شخصیتی مدیران هنری موفق صحبت کردهایم تا مهارتهایی را که نقش اساسی در احتیاجات روزمره این شغل دارند را بررسی کنیم. جالب است که اکثر متخصصین از ویژگیهای مشترکی گفتهاند که در ادامه برایتان خواهیم گفت.
رهبری و هدایت
مدیر هنری در مقام رهبر وهدایت گروه قرار دارد. فراتر از نظارت یا مدیریت کارمندان، مدیران هنری باید دید خلاقانه داشته باشند و آنچه را که میبینند و در نظر دارند را به دیگر هنرمندان انتقال دهند. این ویژگی به سبک خاصی از رهبری نیازمند است.
بکر(Becker) میگوید: «حضور در صحنه و توانایی هدایت یک تیم، امری ضروری است. همهی افراد حاضر در پروژه از مدیریت پروژه گرفته تا عکاس و طراح به راهنمایی های شما نیاز دارند.»
داستان سرایی
واندرهار (VonderHaar) میگوید: «به عقیدهی من فراتر از درک اصول طراحی، توانایی برقراری ارتباط موثر با پیام یا داستان، مهمترین مهارت است.»
هر گونه ارتباط در وظیفه مدیر هنری مهم است، چرا که آنها باید انتخابهای خود را به تیم انتقال دهند. اما به منظور ایجاد یک تجربه خوب با مشتری به نوع متفاوتی از ارتباط نیاز است. «در پایان روز, همگی به داستان گویی مشغولیم اما من معتقدم که موثرترین آنها به کمک بیان داستان و از طریق روشهای خلاقانه و راهبردی بدست می آید.»
ریسک پذیر بودن
بکر (Becker) میگوید: «اگر قصد دارید وارد حرفه مدیریت شوید، باید فرد پرتلاشی باشید. نباید هیجان ریسک یا امتحان کردن روشهای جدید شما را بترساند. چرا که بزرگترین پاداشها نتیجه بزرگترین ریسک هاست، پس ترسو نباشید.» بکر اظهار میکند که: «این توانایی حاصل اطمینانی است که از مهارتهایتان دارید و آگاهی از اینکه ریسک کردن بخش سازنده خلاقیت شماست. اگر قصد دارید وظیفه مدیر هنری را دقیق انجام دهید، به سمت فرصتی که برای ریسک کردن پیش می آید بروید.»
پیش بردن همزمان چندکار و سازماندهی
مدیران هنری باید به طور همزمان بر روی تمامی قسمتهای پروژه نظارت داشته باشند. بکر میگوید جهت دهی اصلی پروژه، محصولات و همچنین افراد مربوط به هر بخش نیز باید در نظر گرفته شوند. به طور کلی، توانایی و مدیریت همزمان بخشهای مختلف، بسیار مهم است. زیرا این امکان وجود دارد که در خلال کار کشمکش زیاد شده و جزئیات از دست برود.
رومن (Roman) میگوید: «برای من تنها خصیصهای که در وظیفه مدیر هنری اهمیت و کارکرد دارد، سازمان دهی کارها است. شما باید از محدودیتهای مالی هر مشتری آگاه باشید. اگر منظم نباشید چطور میتوانید استثناهای خاص هر پروژه را مدیریت کنید؟»
اگر در ابتدا کار را به خوبی سازماندهی نکنید، اوضاع به سرعت بی نظم و آشفته خواهد شد. اگر میخواهید برای پروژه جدیدی اقدام کنید، راه مناسب آن است که کار را به کمک یک سیستم خوب جلو ببرید.
حل مسئله در وظیفه مدیر هنری
گری پیسکاچک (Gary Pyskacek) دستیار مدیر در شرکت Motion میگوید: «ممکن است با تغییر از یک پروژه به پروژه دیگر رسانه تغییر کند، اما مشتری همیشه ثابت است. انتظار مشتریان این است که درخواستهای گوناگونی را که از شما دارند به صورت یک پاسخ منسجم دریافت کنند.»
پیسکاسک (Pyskacek) در ادامه آشنایی با وظیفه مدیر هنری، میگوید: «باید بتوانیم راههای بصری گوناگونی را برای ادغام درخواستهای مشتریان پیدا کنیم و از محدودیتهای موجود فراتر رویم. حل خلاقانه یک مسئله در خارج از منطقه امن شما یک توانایی اساسی است.»
چشم انداز
براون (Brown) میگوید: «به بصیرت و روانشناسی در حد آماتور نیاز داریم و باید فراتر از آنچه بر روی صفحه مانیتور انجام میدهیم را در نظر داشته باشیم. به ماهیت درخواست هر مشتری پی ببریم و از اصالت برند آگاه شویم. اگر بتوانیم خودمان را در جایگاه مشتریان قرار دهیم و از زاویه دید آنها به مسائل نگاه کنیم، یعنی به خصیصه با ارزشی دست پیدا کرده ایم.»
بکر(Becker) میگوید: «نیاز به گفتن ندارد که داشتن چشم بصریت برای دیدن چیزهایی که دیگران قادر به دیدن و درک آن نیستند، بسیار ارزشمند است. به عنوان خالق یک اثر، باید این توانایی را داشته باشید تا با دید باز و وسیع به مسائل نگاه کرده و بتوانید سبک جدیدی را خلق کنید.»
خوش بینی
پیسکاسک (Pyskacek) می گوید: «مدیرهنری بودن حرفه ایست طولانی مدت که به پاسخ گویی دقیق و راسخ نیاز دارد، یک مدیر هنری باید بیان گر پایداری و موفقیت روزافزونی که برای برند ایجاد کرده است، باشد.» علاوه بر این نوع مثبت اندیشی در وظیفه مدیر هنری، یک مدیر زمان بسیاری را صرف میکند تا به افرادی که دانش هنری ندارند، راه و روش را آموزش دهد. آموزش انرژیِ زیادی خواهد گرفت اما اگر مثبت نگر باشید، این زمان می تواند لذت بخش باشد.
چگونه باید مدیر هنری شوم؟
برای کسب دانش و مهارت مورد نیاز برای مدیر هنری شدن، راههای زیادی وجود دارد. هرچند راهی که شما به آن نیاز دارید کسب تجربه و کار کردن است. گزینه رایج و عام برای رسیدن به این هدف از راه طراحی گرافیک بدست میآید. کارهای دیگر مانند عکاسی، فیلمبرداری و یا حتی تولید محتوا هم میتواند شروع خوبی برای آشنایی با وظیفه مدیر هنری باشند. اما سوال اینجاست که آیا کارفرما برای سپردن ایدهی کاری به شما اعتماد می کند ؟ آیا اجازه می دهد در مراحل بعدی کار را به روش خلاقانه ادامه و گسترش دهید؟ (البته این موضوع به زبان آسان بنظر میرسد.)
همانطور که گفته شد، برای داشتن نقش رهبری و هدایت افراد گروه، به تحصیلات پایهای و اساسی نیاز است. برای درک این موضوع، از نرم افزارهای مربوطه در زمینه تجزیه و تحلیل مشاغل استفاده کردیم تا بتوانیم به بررسی نیازهای آموزشی بیش از 6000 آگهی استخدام مدیر هنری در سال گذشته بپردازیم.
در این بررسی فهمیدیم که 92 درصد کارفرمایان به داوطلبانی با حداقل مدرک کارشناسی نیاز دارند در حالی که موضوعی تحت عنوان «مدرک هنری» وجود ندارد. گرچه مدرک طراحی گرافیک یک گزینه پرتقاضا است اما مدرک تحصیلی در زمینههایی مانند تبلیغات، ارتباطات، بازاریابی و هنرهای خلاق نیز میتواند مناسب باشد.
هنگامی که تحصیلات خوب و تجربه کافی داشته باشید، موفقیت به سراغ شما خواهد آمد. به دنبال پروژه ها با مسئولیتهای جدید باشید. از مدیران هنری با تجربهای که ملاقات کردهاید مشاوره بگیرید و تلاش کنید آنها را تحت تأثیر قرار دهید. این قدم اول برای آشنایی با وظیفه مدیر هنری است. فراموش نکنید که فرصتها ممکن است طبق آنچه شما برنامه ریزی کرده اید، اتفاق نیفتند اما تلاش کنید تا برای جذب آنها آماده باشید.
آینده را در دستان تان داشته باشید.
ممکن است برای توسعه شغلی نیاز به کسب تجربه یا تحصیلات داشته باشد، چنانچه با آینده مسیرتان به صورت کامل آشنا باشید این کار بسیار کمک کننده است.
بکر (Becker) میگوید: «هرگز یادگیری را کنار نگذارید! چرا که این شغل فرصتهای بسیاری برای ارائه دارد، پس از هر فرصتی برای آموختن استفاده کنید. عطش آموختن داشته باشید.»