شیشه و هنر ایرانی

شیشه و هنر ایرانی در هویت بصری

گروه‌های هنری وابسته به صنایع‌دستی، این روزها با آگاهی بیشتری وارد بازار می شوند. برندسازی و ایجاد هویت‌بصری متمایز، علاوه برشناساندن آن هنر به خصوص به مخاطبان، می تواند به فرهنگ‌سازی و پیشرفت انواع هنرهای ایرانی کمک کند. ظروف شفاف شیشه‌ای، با تزئینات فلزاتی مانند مس و برنج و آمیزه‌ی آن با هنر ایرانی کاریست که گروه هنری آبین انجام می‌دهد.جام‌های شیشه ای با هنر فلزکاری، در انواع رنگ‌ها و انحناهای آشنا ترکیب می شوند و محصولی خاص و متفاوت را به نمایش می گذارد. در پروژه‌ی این هفته روزرنگ سراغ طراحی لوگو و هویت بصری گروه هنری آبین می‌رویم. “فرشته ایرانشاهی” برایمان از مراحل انجام این پروژه، ایده‌ها و خاطراتش می گوید و تجربه‌هایش از طراحی لوگو و هویت بصری این پروژه را با ما سهیم می‌شود.

طراحی‌لوگو و هویت‌بصری گروه هنری آبین

گروه هنری آبین، تولیدکننده‌ی محصولاتی برپایه‌ی شیشه و هنر ایرانی است که گاهی اوقات با تلفیق آن با هنر فلزکاری، مس و برنج را با شیشه همراه می‌کند. در این مجموعه ظرف‌هایی با ابعاد و اشکال مختلف در تنوع رنگی تولید می‌شود. فرم محصولات، رنگ آنها و هویت ایرانی برند آبین، راهنماهای خوبی برای طراحی لوگو و هویت بصری این پروژه بودند:

«فرم لوگوتایپ آبین اشاره ای غیرمستقیم به فرم محصولات تولیدی این گروه هنری دارد. رنگ اول لوگوتایپ با الهام از حال‌وهوای ایرانی شیشه‌ها و همین‌طور نام آبین، رنگ «آبی ایرانی» انتخاب شد. رنگ دوم لوگوتایپ، رنگ «طلایی» که علاوه بر اشاره‌ای که به استفاده از فلز در کنار شیشه‌ها دارد، یادآور کاشیکاری‌ها و نقاشی‌های ایرانی و هم‌نشینی رنگ‌های آبی و طلایی در آنهاست.»

الهام از ترکیب‌بندی تالار موسیقی اصفهان برای طراحی لفاف شیشه‌ها

بعد از طراحی لوگو، برای زیر مجموعه هویت بصری این پروژه ، مجموعه ای از محصولات مانند تگ، سربرگ، پاکت و لفاف محصول برای داخل جعبه، طراحی شدند:

«بعداز آن نوبت به طراحی هویت بصری رسید، باید در ابتدا برای لفافه‌ی محصول در داخلِ جعبه، پترنی میساختم، از طرح ساده شده‌ی یکی از شیشه‌ها بعنوان عنصر تکرار شونده ی لفافه‌ها، استفاده کردم. در طراحی لیبل جعبه‌ها نیز در قدم اول تمام شیشه‌های آبین را به ساده‌ترین شکل ممکن درآوردم و برای چیدمان آن‌ها، تالار موسیقی اصفهان در ذهنم نقش بست و برای ترکیب‌بندی در طراحی لیبل از آن الهام گرفتم. در طراحی باقی محصولات چاپی تنها از رنگ‌ها بهره گرفتم و سادگی را بر پرتکلف بودنِ آنها، ترجیح دادم.»

گاهی ذوق هنری سفارش‌دهنده می توانند برای هنرمند خاطره‌ای دل‌نشین از یک پروژه به‌جای بگذارد. هنرمند این پروژه اعتراف می کند که با وجود گذشت دوسال از این پروژه، با به یاد آوردن خاطرات آن روزها، لبخندی بر لبش نقش می بندد.

الهام از ترکیب بندی تالار موسیقی اصفهان برای طراحی لفاف شیشه ها
الهام از ترکیب بندی تالار موسیقی اصفهان برای طراحی لفاف شیشه ها
الهام از ترکیب بندی تالار موسیقی اصفهان برای طراحی لفاف شیشه ها
الهام از ترکیب بندی تالار موسیقی اصفهان برای طراحی لفاف شیشه ها
طراحی لوگو گروه هنری آبین با فرم ها و رنگ های مرتبط با هویت برند
طراحی لوگو گروه هنری آبین با فرم ها و رنگ های مرتبط با هویت برند
طراحی لوگو گروه هنری آبین با فرم ها و رنگ های مرتبط با هویت برند
طراحی لوگو گروه هنری آبین با فرم ها و رنگ های مرتبط با هویت برند
طراحی لوگو گروه هنری آبین با فرم ها و رنگ های مرتبط با هویت برند
طراحی لوگو گروه هنری آبین با فرم ها و رنگ های مرتبط با هویت برند
رنگ آبی، نمادی از نام برند و رنگ طلایی کنارآن نماد فلزاتیست که در طراحی برند مورد استفاده قرار می گیرد.
رنگ آبی، نمادی از نام برند و رنگ طلایی کنارآن نماد فلزاتیست که در طراحی برند مورد استفاده قرار می گیرد.
رنگ آبی، نمادی از نام برند و رنگ طلایی کنارآن نماد فلزاتیست که در طراحی برند مورد استفاده قرار می گیرد.
رنگ آبی، نمادی از نام برند و رنگ طلایی کنارآن نماد فلزاتیست که در طراحی برند مورد استفاده قرار می گیرد.
فرم لوگو گروه صنعتی آبین از فرم ظروف هنری آنها الهام گرفته است.
فرم لوگو گروه صنعتی آبین از فرم ظروف هنری آنها الهام گرفته است.
فرم ساده شده‌ی ظروف را می توان در اجزای مختلف هویت بصری دید
فرم ساده شده‌ی ظروف را می توان در اجزای مختلف هویت بصری دید
الهام از ترکیب بندی تالار موسیقی اصفهان برای چیدمان فرم های ساده شده‌ی تنگ های آبین
الهام از ترکیب بندی تالار موسیقی اصفهان برای چیدمان فرم های ساده شده‌ی تنگ های آبین