برای سفارش هویت بصری لازم است تعریف روشن و دقیقی از آن در ذهنتان داشته باشید. وقتی یک تعریف دقیق گوشه ذهنتان جا خوش کند، دیگر میدانید چه انتظاراتی باید از هویت بصری داشته باشید و این ابزار قرار است چه اتفاقات خوب یا بدی را برایتان رقم بزند.
برخی هویت بصری را مجموعهای از المانهای ظاهری برای معرفی برند معرفی میکنند. آنها معتقدند هویت بصری تنها شامل ویژگیهای ظاهری یک برند است. در تعریف دقیقتر میتوان گفت هویت بصری طراحی مجموعهای از المانهاست که تلاش میکند ردپایی عمیق در دل و احساس مشتری بگذارد.
وقتی از این منظر به هویت بصری نگاه کنیم، به میزان اهمیت آن پی میبریم. در این مقاله قرار است همه نکات لازم برای سفارش هویت بصری را بررسی کنیم.
هویت بصری چه ویژگی هایی دارد؟
هویت بصری یک شرکت برای اینکه بتواند در راستای هدف اصلی خود که نفوذ در احساسات مشتری است، قدم بگذارد، ویژگی های لازم الاجرایی دارد. ویژگیهایی که دانستنشان هم برای طراح و هم برای سفارش دهنده لازم است.
اطلاع داشتن از این ویژگیها کمک میکند برآیند کارتان، یک هویت بصری استاندارد و چشم نواز باشد. این ویژگیها، اصول و قواعد کاری هستند که قرار است به خوبی انجام گیرد. به منظور راهنمای هویت بصری باید بگوییم که یک هویت بصری باید:
- سفارش هویت بصری باید متناسب با اهداف و استراتژی برند باشد.
- متناسب با سلیقه و مذاق مخاطبان باشد.
- با کیفیت باشد.
- قابلیت توسعه پذیری در اقلام تبلیغاتی داشته باشد.
- طراحی خلاقانه داشته باشد.
- همه جانبه و فراگیر باشد.
- مقرون به صرفه باشد.
- حتی الامکان ساده و به دور از پیچیدگی باشد.
- و…
بیشتر بخوانید: تفاوت لوگو، برند و هویت بصری چیست؟
مزایای داشتن هویت بصری
هدف در این مقاله نحوه سفارش هویت بصری است. اما اگر هنوز در اصل اینکه داشتن هویت بصری به کسب و کار شما وسعت میبخشد یا نه تردید دارید، خوب است کمی درباره فواید آن بخوانید.
- در قدم اول به ارتباط گیری شما با مخاطب کمک میکند.
- هویت بصری کمک میکند بهتر و بیشتر دیده و شناخته شوید و به تبع سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص میدهید.
- هویت بصری احساس تداوم کسب و کار را ایجاد میکند.
- هویت بصری به برند شما احساس متمایز بودن میدهد.
- هویت بصری به برند شما احساس حرفهای بودن میدهد.
- هویت بصری رسانای خوبی برای پیام های شماست.
- هویت بصری اعتماد کاربران را جلب میکند و به آنها یک اطمینان خاطر میدهد.
برای سفارش هویت بصری به چه نکاتی توجه کنیم؟
حال که ویژگیهای بسیار مهم هویت بصری را دانستیم، وقت آن است به دانستههایمان جامه عمل بپوشانیم. برای اینکه بتوانیم همه ویژگیهای هویت بصری را پیاده سازی کنیم لازم است به اجرای چند نکته دقت کافی داشته باشیم. در ادامه به همهی نکاتی که یک لازم است حین سفارش هویت بصری به آن توجه کنیم ذکر شده است.
انتخاب نام جذاب
ممکن است بگویید انتخاب نام خیلی قبل تر از سفارش هویت بصری اتفاق میافتد و خیلی ارتباطی با طراح ندارد. این مسئله درست است. از قضا منظور این است که شخص سفارش دهنده برای اینکه بتواند یک کار خوب تحویل بگیرد باید به مقدمات سفارش و منابعی که به طراح میدهد دقت کند.
مشخص است که نام برند یک عنصر مهم است. هم لوگو برند به نام تجاریاش مرتبط است و هم هویت بصری. نام برند باید ساده، خوش ریتم، به یادماندنی، به دور از پیچیدگی و تکلف باشد. نام برند باید در ذهن مخاطبان ماندگار باشد پس فراموش نکنید هر چه کوتاه تر و ساده تر انتخاب شود، شما را به هدفتان نزدیک تر میکند.
لوگو یا آرم
خیلی ساده و بدون مقدمه باید گفت یکی از بی شمار دلایل اهمیت لوگو این است که در همه جا استفاده میشود. لوگوها بدون استثنا همه جا هستند. از کوچترین عضو متعلق به یک مجموعه گرفته تا روی بیرونیترین پوشش بسته بندی محصول.
لوگوها آنقدر حضورشان احساس میشود و به چشم میآید که لازم است زیبا باشند. از آنجایی که طراحی هویت بصری به همه این المانها احتیاج دارد، پس باید موقع سفارش به این نکات ریز و مهم توجه کافی داشته باشید.
شناخت پرسونای برند
همانطور که میدانید پرسونای برند، مشخصات غالب افراد جامعهای است که مشتری برند شما هستند. با توجه به این تعریف شما برای طراحی هر یک از اجزای هویت بصری و یا محصول نیاز به داشتن اطلاعات کافی درباره سلایق و نیازهای مشتریانتان دارید.
هر چه دقیقتر و بهتر پرسونای مخاطبین خود را بررسی کنید بیشتر به نکات نهان و پیدایش پی میبرید. این شناخت به شما میگوید دقیقا چه خدمات و امکاناتی را در چه بستری به مخاطبتان ارائه دهید.
پالت رنگ در هویت بصری
رنگ چه از حیث روانشناسی و چه از لحاظ جذابیتهای بصری، این توانایی را دارد که احساسات متفاوتی را رد و بدل کند. روانشناسان معتقدند هر رنگی ویژگیها و خصایل منحصر بفردی دارد. وقتی رنگی را برای برند یا هویت بصری خود انتخاب میکنیم در واقع داریم تمام حرفها و احساسات نهفته در آن رنگ را از طریق برند به مخاطب منتقل میکنیم. به همان اندازه که احساس و عواطف دریافتی مخاطب اهمیت دارد، انتخاب رنگی که شرکت به آن شناخته میشود نیز مهم است.
انتخاب درست رنگ هنگام سفارش هویت بصری، میتواند پلی باشد برای رساندن پیام های خوب به مشتری و از طرفی میتواند مانع شکل گیری رابطه با مخاطب شود. با توجه به این موارد برای داشتن هویت بصری مناسب باید به رنگها توجه کنید. سپس براساس هدف و کارکرد برند از رنگهای متنوع در محیط کار، لباس کارکنان، تبلیغات اینترنتی و محیطی، رنگ بندی لوگو و… استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: هویت برند چیست؟
امضای برند
عدهای گمان میکنند امضای برند همان لوگویی است که پای همه تولیدات مینشیند. در حالی که امضای برند شامل هماهنگی لوگو، تایپوگرافی و شعار نام تجاری میشود. واضح است که هرچه کیفیت امضای برند بالاتر برود، در انتقال احساسات و جذب مخاطب جدید و تثبیت و پایداری مشتریان قدیمی موفق تر است.
برای بالا بردن کیفیت امضای برند میتوانید به متفاوت بودن فونتهای استفاده شده در شعار، انتخاب رنگ درست، ایجاد خلاقیت، انتخاب شعاری موزون و… استفاده کنید.
پترن برند
هنگام سفارش هویت بصری به این نکته توجه داشته باشید که بودن یا نبودن، زیبایی یا عدم زیبایی، هماهنگی یا ناهماهنگی عضو کوچکی مانند پترن برند نیز اهمیت دارد. پترن همان بافتی است که روی بسته بندی محصولات، برند، ستهای اداری و… خودش را نشان میدهد.
داشتن پترن خوب کمک میکند مشتریان با دیدن آن به یاد برند شما بیفتند و از این طریق یک تبلیغ غیر مستقیم شکل میگیرد.
شخصیت برند
یکی از بهترین و مهم ترین عنصر در ساخت هویت بصری، شخصیت برند یا به اصطلاح ما سکوت است. این شخصیت میتواند حقیقی یا غیر حقیقی و ساختگی باشد اما در حالت کلی وجودش بسیارموثر است. در این مورد میتوان به محصولات چیتوز و شخصیت دوست داشتنی میمون اشاره کرد. برخی موفقیت این برند را در گرو شخصیت سازی خوبش یعنی اقای میمون میدانند.
بسته بندی خوب
در مقاله بسته بندی از اهمیت بسته بندی خوب گفتیم. اشاره کردیم که بسته بندی ویترینی است از محصولات شما. این ویترین هر چه جذاب تر و زیباتر ارائه شود مشتریان را بیشتر کنجکاو میکند. کنجکاوی و هیجان زمانی در مشتری ایجاد میشود که شما از متریال مناسب در بسته بندیتان استفاده کرده باشید.
بسته بندی شما جزئی از هویت بصری شماست. پس لازم است با تم هویت بصری هماهنگ باشد. همه این المانهای کوچک نمایندهای از برند شما هستند. هماهنگی میانشان سبب میشود در هر جایی نماینده محصول شما باشند اما ناهماهنگی میتواند همه چیز را وارونه کند. پس لازم است همه توجه خود را جمع کنید و هنگام سفارش هویت بصری جذاب از همه ظرفیت های موجود استفاده کنید.
بیشتربخوانید: تاریخچه هویت بصری؛ مروری بر پیشینه برندینگ از انقلاب صنعتی تاکنون
اقدامات لازم برای داشتن هویت بصری مناسب
قدم اول: شناخت خود
شناخت خود در همه ارتباطات ما مهم است. این «خود» میتواند یک نفر باشد در راستای توسعه فردی و یا یک برند برای رسیدن به اهدافش. در هر حال چیزی که در هر دو دسته بندی مهم است، اهمیت شناخت و رابطه مستقیمش با توسعه و پیشرفت است.
برای سفارش یک هویت بصری خوب لازم است اول در تمام ابعاد و زوایای پیدا و پنهان برندتان جستجو کنید و به دقت بررسی کنید که چه چیزی را با چه لحن و ادبیاتی و شیوهای بگویید، بیشتر به دل مینشیند! اهداف برند شما چیست و چه احساسی میخواهید به مخاطبتان منتقل کنید؟ برای ایجاد یک هویت بصری قوی لازم است یک تعریف همه جانبه و خوب از تجارتتان داشته باشید.
برای شناخت دقیق خود میتوانید به این پرسش ها پاسخ دهید:
- چرا چنین خدماتی را ارائه میدهید؟
- چرابه این شیوه محصول یا خدمات را ارائه میدهید؟
- اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برند شما چیست؟
- نام تجاری شما و خدمات آن چگونه به مصرف کنندگان کمک میکند؟
- برند شما به چه رسالت، بیانیه و چشم اندازی پایبند است؟
- استراتژی شما برای رسیدن به اهداف برندتان چیست؟
- کدام عناصر بصری، مانند رنگ، تصویر و تایپوگرافی، میتواند هدف شما را منعکس کند؟
- برند شما چه قولی به مشتری میدهد؟
- برند شما چه تداعی در ذهن مخاطبان ایجاد میکند؟
بیشتر بخوانید: نقش هویت بصری در برندینگ
قدم دوم: شناخت مخاطب
این حکایت توپ و دروازده است. توپ هدف و مخاطبان دروازه بازی شما هستند. اگر توپ یا دروازه را به درستی نشناسید هرگز به گل نمیرسید. شناخت خود برای این است که بدانید قصد دارید چه اهدافی را دنبال کنید و شناخت از مخاطب به این دلیل است که بدانید برای اعمال این اهداف به چه بستری احتیاج دارید. در این راستا همه مولفههای موجود در مخاطب برایتان حائز اهمیت است.
سن، جنس، میزان درآمد، شغل، تحصیلات، گرایشهای سیاسی، سبک زندگی، توان مالی و اقتصادی، تفاوتهای فرهنگی و قومی قبیلهای و همه همه میتوانند به شما کمک کنند. هویت بصری در نهایت باید به مذاق مخاطبان شما خوش بیاید. پس لازم است هنگام سفارش هویت بصری بدانید چه چیزها و رنگ ها و سبکهایی مخاطبتان را خوشحال و راضی میکند.
برای نمونه لوگو تایپها و فونتهای گوناگون هر یک احساسی را در مخاطب تداعی میکنند. لوگو تایپهای گوشه دار و تیز و با ضابطه با لوگوهای نرم و کروی شکل خیلی متفاوتند. همین ویژگی در فونتهای گوناگون نیز وجود دارد.
فونتهای جسورانه و بدون serif احساس مدرن بودن را در ذهن و دل مشتری ایجاد میکنند. به همین دلیل برای شرکتهای فناوری اطلاعات مناسب هستند. در حالی که فونتهای دست نویس عجیب و غریب، نشان دهنده وجهه شخصیتر کسب و کار است. اگر دقت کنید هریک از این فونتها ویژگیهای خاصی از شخصیت ها را تبادر میکند.
قدم سوم: برای مخاطب داستان سرایی کنید
مشتریان و مخاطبان شما از شعار و سخنرانی دل خوشی ندارند. در عصری زندگی میکنیم که مستقیم گویی جایگاه خاصی ندارد. برای ارتباط گیری با مخاطب امروز بهترین راه داستان سرایی است. در داستان سرایی بدون این که شخص متوجه شود، احساس نیاز به آن محصول در ناخودآگاهش نقش میبندد و این داشتان میتواند یک ابزار بسیار قدرتمند و کم هزینه برای شما باشد.
داستان برند شما میتواند بیان کننده ارزشها، تاریخچه و توسعه کسب و کارتان باشد. شما با بیان تجربههای خود کنار مشتریانتان قرار میگیرید این حس همدلی و صمیمیت خیلی زود، شما را به هدف نهایی تان میرساند. مخاطب با شنیدن تجربیات شما راحتتر و سریعتر با شما ارتباط برقرار میکنند و این یک برگ برنده برای شما محسوب میشود.
قدم چهارم: عکاسی و تبلیغات
عکاسی، تصویر برداری، ساخت کلیپ و… هر یک قرار است بار تبلیغاتی برند شما را به تصویر بکشند. تبلیغات یکی از مهم ترین مراحل ارائه هر کاری است. یکی از ارکان حیات در بازارهای تجاری! عکاسی از هویت بصری یا برند در خدمت تبلیغات است.
شما میتوانید به کمک این بازوی قدرتمند، خودتان و برندتان را به جامعه بزرگتری معرفی کنید. این عکاسی قرار نیست فقط از محصولات شما باشد بلکه میتواند عکاسی از تیم شما، فضای کار، تجهیزات، پوشش و لباس کارکنان، شیوه بسته بندی و… باشد. فقط لازم است عکس های شما به چند نکته که در ادامه اشاره میکنیم پایبند باشند.
- عکس ها باید از نظر رنگ ها و نور پردازی و… با هویت بصری شما هماهنگ باشد.
- کیفیت عکسها بالا باشد.
- شیوه و زاویه عکاسی خلاقانه و حرفهای باشد.
- عکاسی مبتنی بر دید جزئی نگر باشد.این نشان از دقت و حرفهای بودن شماست.
هویت بصری روی چه پلتفرمهایی قرار میگیرد؟
تا اینجا گفتیم ویژگیهای بارز هویت بصری خوب چیست و برای سفارش هویت بصری به چه نکاتی دقت کنیم. حال قرار است مختصر اشاره کنیم هویت بصری روی چه پلتفرمهایی کار میشود. به طور کلی برای این موضوع قاعده و قانونی وجود ندارد و این لیست که مشاهده میکنید فقط از روی سلیقه و تکرار آن توسط شرکت های گوناگون تهیه شده است.
- بسته بندی
- بروشورها
- هویت سازمانی
- پوشش کارکنان
- اکسسوری های محل کار
- تبلیغات
- تم سایت ها و صفحات وب
- آثار هنری
- پروژه های دیجیتال و…
- پاکت های نامه
- تقویم های روی میز
جمع بندی
هویت بصری یکی از المانهای مهم و موثر در بازاریابی است. برای اینکه بتوانیم یک هویت بصری خوب سفارش دهیم باید ویژگیهای آن را به خوبی بشناسیم. چیستی و میزان اهمیت و مزایا و معایب هویت بصری دست به دست هم میدهند و شما را برای سفارش مصمم میکنند. در این مقاله سعی کردیم برایتان بگوییم وقتی تصمیم به سفارش هویت بصری گرفتید، چه اقداماتی لازم است انجام دهید.
هویت بصری به ارتباط گیری شما با مخاطب کمک می کند. بهتر و بیشتر دیده می شوید و سهم شما از بازار به همان میزان افزایش می یابد. احساس تداوم و متمایز بودن به کسب و کار شما می دهد. برند شما را حرفه ای می کند و اعتماد مخاطبتان را جلب می کند.
شناخت خود، شناخت مخاطب، داستان سرایی برای مخاطب، عکاسی و تبلیغات
برای سفارش هویت بصری باید چندنکته را مورد توجه ویژه قرار دهیم: انتخاب نام جذاب، طراحی لوگو یاآرم، شناخت پرسونای برند، پالت رنگ و هویت بصری، امضای برند، پترن برند، شخصیت برند و بستهبندی خوب از این موارد است.