در فروشگاهها، بیلبوردها، شبکههای مجازی و… چشم ما اولین جایی است که حضور برندهای ایرانی و ویژگیهایش را میبینیم؛ پس ظاهر برند اهمیت زیادی دارد. صاحبان برندها نیز به این موضوع واقفاند و معمولاً به ظاهر برندشان توجه ویژهای دارند؛ البته امیدواریم که همیشه اینطور باشد.
هر سال در داخل و خارج از کشور، برندهایی را میبینیم که تغییر شکل میدهند. آنها لباس جدیدی به تن میکنند تا به مخاطب بگویند «من تغییر کردهام». این تغییر میتواند بسیار جزئی و آرام باشد تا حدی که مخاطب حتی متوجه آن نشود. اما گاهی اوقات تغییرات اساسیتری رخ میدهد؛ یعنی صاحبان برند به ریشههای قدیمی و پیچیدهتر بازمیگردند و آنجا تصمیمات جدیدی میگیرند.
اگر بخواهیم این روند را ساده و خطی ببینیم، معمولاً هرچقدر این بازنگریها عمیقتر و بزرگتر باشد، تغییرات ظاهری بیشتری به همراه دارند. البته این قاعده همیشه ثابت نیست.
در این میان، زمانی که لوگو (نشانه، ساین) یا لوگوتایپ (نشانهنوشته، وردمارک) برند تغییر میکند، انگار به مخاطب میگوید «من واقعاً تغییر کردهام».
چرا و چه زمانی برند به فکر بازطراحی لوگو یا لوگوتایپ خود میافتد؟
- تغییر در استراتژیهای برند و کسبوکار
- یکپارچهسازی برندهای زیرمجموعه یا ادغامشده
- گسترش حوزهی جغرافیایی و نیاز به لوگوتایپ دو یا چندزبانه
- افزایش تنوع محصولات و خدمات
- پوستاندازی و نو شدن
- ناهمآهنگی دیزاین فعلی با شخصیت برند
- مشکلات و محدودیتهای فنی
- تغییر مدیر، نیاز به خودنمایی، خرج بودجه!
روند بازطراحیها چه میگویند؟
این روزها به دلیل سرعت بیشتر ارتباطات (و سرعت همهی چیزهای دیگر)، سادگی، صراحت و تمایل به «زودتر رسیدن به اصل مطلب» روز به روز بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. وقتی لوگوتایپها را بررسی میکنیم، متوجه میشویم که اکثر برندها همین مسیر را دنبال کردهاند. نام برندها روز به روز سادهتر، خواناتر و خنثیتر نوشته میشود. شاید این تغییرات بخشی از پیامی باشد که میگوید «من هم با ترندهای جدید طراحی همراه شدم، پس برند من بهروز است».
به عنوان یک تایپوگرافر، از تخصصم بهره گرفتم و برای بهینهتر ساختن و بازطراحی لوگوتایپ برندهای مختلف با آنها همکاری کردم:

- مایلیدی، طراح: رضا بختیاری فرد و استودیو دیزاین میترا شاهسوند

- فلای تودی، طراح: رضا بختیاری فرد، به سفارش شرکت بینالمللی وند

- سینره، طراحی لوگوتایپ فارسی، طراح: رضا بختیاری فرد، به سفارش دان و همکاران

- تکنولایف، طراح: رضا بختیاری فرد، بهسفارش شرکت بینالمللی وند

- پویا پروتئین، طراح: رضا بختیاری فرد و سبحان شفیعی و مونا بناگر

- لطیفه، طراح: رضا بختیاری فرد، کارگردان خلاقیت: سینا سنکار، مدیر هنری: عسل فرشچی

- بانیمد، طراح: رضا بختیاری فرد و مهدی ارشادی

- مهرگیاه، طراح: رضا بختیاری فرد، بهسفارش آژانس خلاقیت بوم

- کاچیران، طراح: رضا بختیاری فرد و مهدی ارشادی

- سیرنگ، طراحی لوگوتایپ فارسی، طراح: رضا بختیاری فرد، بهسفارش استودیو دیزاین عباسی

- بیمه سینا، طراح: رضا بختیاری فرد و شرکت بینالمللی وند

- ایرانسل، طراحی بر اساس فونت ایرانسل، طراح فونت: رضا بختیاری فرد

- اسکایروم، طراح: رضا بختیاری فرد و شرکت بینالمللی وند

- صرافی ارز دیجیتال پول نو، طراح: رضا بختیاری فرد و آیلار عباسی

- سرای ابریشم، طراح: رضا بختیاری فرد و استودیو دیزاین میترا شاهسوند

- کمیکبوک ایلیا، طراح: رضا بختیاری فرد و سبحان شفیعی

- روزنامهی اطلاعات روز، طراح: رضا بختیاری فرد و فرشته ایرانشاهی

- بازار فرش ایرانیان، طراح: رضا بختیاری فرد، به سفارش آژانس وزیران