اگر اهل کافه رفتن و خوردن نوشیدنیهای سرد باشید، حتما تا به حال نام «موکتل» را شنیدهاید. موکتلها نوشیدنیهای غیرالکلی، میوهای و طبیعی پرطرفداری هستند که انواع مختلفی دارند. موهیتو، مای تای، مارگاریتا و بلوپانچ انواع موکتلهایی هستند که در منوی رستورانها و کافی شاپها دیده میشوند و گاهی نیز به صورت خانگی در انواع مهمانیها سرو میشوند. در پروژهی این هفته روزرنگ سراغ بسته بندی موکتل شادلی رفتهایم. با هم به تفکر پشت این تصویرسازیها و بسته بندی موکتلها پرداخته و روند طراحی آن را بررسی میکنیم.
طراحی بستهبندی موکتل شادلی
از اینکه دقیقا تاریخچهی موکتل متعلق به چه زمانیست و کجا اولین بار ساخته شده است، اطلاعات خاصی در دست نیست و تنها به نظر میرسد، غربیها در اوایل قرن بیستم، با ساختن انواع موکتل، سعی کردهاند انواع نوشیدنیهای غیر الکلی را برای خودشان و افرادی که ترجیحشان نوشیدن الکل نیست، لذت بخش کنند.
تکنیکها و رنگها برای بیان بهتر احساسات
در تصویرسازی بسته بندی انواع موکتل شادلی که در دو لاین داخلی و مخصوص صادرات تولید میشود، از تکنیک تصویرسازی فانتزی استفاده شده است. تصویرسازیهای فانتزی، فضاهایی جذاب، صمیمی، کنجکاوانه، سوال برانگیز و در عین حال متمایز ایجاد میکنند. در این طراحی برای این که فضای شاد و حس و حال خوب یک مهمانی منتقل شود، از رنگهای تند، پرکنتراست و متضاد استفاده شده است.
تصویر صورت حیوانات، به این تصویرسازیها جذابیت بصری داده است. شکل چشمها، آنالیز و برش تلفیقی اجزای صورت، با آنالیز ساده شده شکل میوه ها، تصاویری تزئینی و متمایز خلق کردهاند. در این پروژه که بسیار به طراحی دستی متکی بود، حیواناتی انتخاب شدند که همگی نمادهایی از محبوبیت و ارتباط پذیری داشتند. نقطهی الهام سبک این پروژه، نقاشیهای کوبیستی بودند. اجرای این پروژه به دلیل اهمیت ترکیببندیهای موکتل شادلی تغییرات رنگی و جزئیات زیاد، در چندین مرحله سخت و چندباره صورت گرفت.
خرق عادت میتواند حس کنجکاوی مخاطب را تحریک کند
«ما به دنبال یک شوک تصویری و شکستن عادت تصویری خریداران در بسته بندیهای نوشیدنی بودیم.
اتفاقی که در این نوع از بسته بندی ها، در سراسر دنیا رایج است. تا به امروز از حضور این محصول در بازار داخلی، نزدیک به دو سال میگذرد. به دلیل طراحی متفاوت و مدرن، اتفاقات خوب و استقبال کم نظیری از این محصول در فروشگاهها شده است.»
اهمیت انسجام و اتحاد میان طراحیها در روند کار
«در اجرای تصویرسازیها انرژی و زمان زیادی صرف شد، برای اینکه در یونیفرم دیزاین وحدت رویه و انسجام تصویری به خوبی رعایت شود ، بعد از اجرا و اتود بر روی لیبل ها، عدم هماهنگیهایی بین تصاویر بوجود میآمد که این منجر به اجراهای چند باره و ادیت مجدد در کاراکترها میشد. هیچکدام از تصاویر در اجراهای اول کامل نبودند بلکه رفته رفته ، فرم و شکل تصویر سازیها و از کنار هم قرار گرفتنها ،پروسه دیزاین انسجام گرفت.»