عکاسی استوک

سرنوشت نامعلوم عکاسی استوک در عصر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی مولد در حال دگرگونی روش خلق آثار و صنعت عکاسی استوک است، که تأثیرات گسترده‌ای دارد. عکاسی با انقلاب‌های تکنولوژیکی بیگانه نیست و تاکنون همیشه دوام آورده‌است. با طوفان هوش مصنوعی که در راه است، اوضاع برای بسیاری از جمله شرکت ادوبی که از روزهای اولیه درگیر تصویربرداری دیجیتال بوده، متفاوت به نظر می‌رسد.

کتی دیتون در مقاله‌ای در وال استریت ژورنال درباره تأثیر هوش مصنوعی مولد بر عکاسی استوک نظرات جالبی دارد. او می‌نویسد: «صنایع بازاریابی، نشر، موسیقی و اخبار مدت‌هاست که برای خلق، تصویرسازی یا تبلیغ محصولات خود با هزینه کمتر از سفارش عکس، به عکاسی استوک تکیه‌کرده‌اند. توانایی جدید هوش مصنوعی مولد برای تولید تصاویر واقعی از متن‌های ساده به مشتریان تصاویر استوک، جایگزینی مقرون به صرفه، سریع و با کنترل بیشتر روی تصویر نهایی ارائه می‌دهد.»

شانون فاگان، عکاس مستقر در ممفیس به دیتون می‌گوید که نگران است هوش مصنوعی مولد باعث شود مجموعه عکس‌های استوک او «تا حدودی منسوخ» شود. تونی نورثراپ، که بیشتر به خاطر کانال یوتیوبی که سال‌هاست او و همسرش چلسی نورثراپ اداره می‌کنند و شناخته‌شده، احساسات مشابهی دارد. نورثراپ ادعا می‌کند: «صنعت عکاسی استوک در حال نابودی است.»

مدیران شاتل استوک چه می‌گویند

وب‌سایت‌های عکاسی استوک احتمالا حرفی دوپهلو می‌زنند. در حالی که مدیرعامل شاترستوک، پل هِنِسی، اوایل سال جاری در یک تماس درآمدی گفت که هنوز تقاضا برای عکس‌های واقعی وجود دارد. این شرکت از فروش تصاویر هوش مصنوعی مولد روی پلتفرم خود حتی با وجود ریسک‌هایی که به همراه دارد، خوشحال است. شاترستوک همچنین در ژانویه یک مسابقه عکس «هوش مصنوعی برای خیر» راه‌اندازی کرد. اگرچه به نظر نمی‌رسد این شرکت علاقه‌ای به تبلیغ آن داشته باشد.

عکاسی استوک و هوش مصنوعی
عکاسی استوک و هوش مصنوعی

شرکت‌هایی فراتر از شاترستوک نیز به دنیای تصاویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی مولد روی آورده‌اند. گتی امیجز یکی از این شرکت‌هاست. وب‌سایت‌های فروش عکس استوک که مدت‌ها به‌طور انحصاری روی کار عکاسان واقعی تکیه داشته‌اند، نگرانند مشتریانِ به دنبال عکس استوک، زمانی که نمی‌توانند دقیقاً همان چیزی را که به دنبالش هستند پیدا کنند، به سمت تولیدکننده‌های تصویر هوش مصنوعی مولد بروند. در چنین سناریویی، یک شرکت می‌تواند یک عکاس را برای خلق یک عکس خاص استخدام کند. راه دیگر این است که چند کلمه را در یک ابزار تولید تصویر هوش مصنوعی مولد که توسط یک وب‌سایت عکس استوک میزبانی می‌شود تایپ کند. او می‌تواند در عرض چند دقیقه با هزینه نسبتاً کم، چیزی شبیه به تصویر مورد نظر خود داشته‌باشد.

آژانس‌های عکس استوک مشتاقانه روی هر دو گزینه قمار می‌کنند. حتی اگر ابزارهای هوش مصنوعی مولد که به طور فزاینده‌ای فضا را برای عکاسان مسموم کنند. در برخی موارد، شرکت‌ها حتی برای فروش تصاویر روی پلتفرم‌های خود با شرکت‌های هوش مصنوعی مولد معامله می‌کنند. آن‌ها به مدل‌های هوش مصنوعی مولد برای نزدیک‌ترشدن به جایگزینی کامل عکاسان واقعی، حداقل در برخی حوزه‌ها، کمک می‌کنند.

هوش مصنوعی انقلاب دوربین‌های دیجیتال است

اسکات بلسکی، مدیر ارشد استراتژی و معاون اجرایی طراحی و محصولات نوظهور شرکت ادوبی، با ایده دوربینی مبتنی بر هوش مصنوعی مولد که می‌تواند جایگزین انسان شود، هم‌صدا است. بلسکی بر روی لبه مغلطه راه می‌رود. او می‌گوید: «وقتی هنرمندان به من می‌گویند (از هوش مصنوعی مولد متنفرم، چرا اصلاً به آن در هر یک از محصولات خود استفاده می‌کنید؟) من می‌گویم (چون در غیر این صورت مردم به مکان‌های غیرقانونی می‌روند و درنهایت هیچ پولی به دست نمی‌آورید.) این یک انقلاب است، این دوربین دیجیتال جدید است و ما باید آن را بپذیریم.»

اگرچه شرکت‌های عکاسی استوک همچنان می‌گویند که مشتریان هنوز عکس‌های واقعی می‌خواهند، اما این را در حالی می‌گویند که دستانشان در حال گشتن دور گلدان عسل هوش مصنوعی مولد است. آنها همچنان به دنبال راهی جدید برای کسب درآمد هستند.

با این حال، عکاسی استوک خوب تاکنون به دلیل ماهیت انسانی عکاسی توانسته از تحولات تکنولوژیکی جان سالم به در ببرد. زمانی که یک شخص واقعی، خلاق و بااستعداد پشت دوربین باشد، مسیر موفقیت برای عکاسان هموار است.

اما اگر ادوبی و دیگر غول‌های دنیای فناوری حرفشان را به کرسی بنشانند، ممکن است اصلاً دوربینی در کار نباشد. انقلاب تکنولوژی راهی برای ثروتمندشدن عده‌ای معدود ارائه می‌دهد، اما می‌تواند بلای جان بقیه باشد چراکه چرخ‌های پیشرفت اهمیتی نمی‌دهد که چه کسی را زیر می‌گیرد.

منبع: +


image 
imageimageimage