نشست رسانه‌ای سومین جایزه سال استیکر / استیکر زبان تصویری قابل فهم برای جهان است
نشست رسانه‌ای سومین جایزه سال استیکر / استیکر زبان تصویری قابل فهم برای جهان است

نشست رسانه‌ای سومین جایزه سال استیکر / استیکر زبان تصویری قابل فهم برای جهان است

به گزارش روزرنگ، نشست رسانه ای سومین دوره جایزه سال استیکر با حضور میثم عسگری مدیرعامل پیام‌ رسان آیگپ، بهرام عظیمی به عنوان رئیس هیئت داوران و مسعود شجاعی دبیر جشنواره در خانه شعر و ادبیات برگزار شد.

نشست رسانه‌ای سومین جایزه سال استیکر / استیکر زبان تصویری قابل فهم برای جهان است

میثم عسگری مدیرعامل پیام رسان آیگپ در این مراسم گفت: «سال ۹۷ و ۹۸ ایده برگزاری جشنواره به ذهن ما رسید. اولین دوره سال ۹۸ در بستر پیام‌ رسان آیگپ برگزار شد. سال اول این فضا برای ما ناشناخته بود. دغدغه اولیه شکل گیری این جشنواره فرهنگی بود. چرا که ما به عنوان کاربر بیشتر با استیکر و ایموجی های خارجی سر و کار داشتیم. سال اول اثرات مختلف از هنرمندان، کار انتخاب گزینه نهایی را سخت کرده بود.»

استیکرها فقط مخصوص آیگپ نیستند

مدیرعامل پیام رسان آیگپ در ادامه گفت: «کارگاه آموزشی در فضای تخصصی استیکر در بستر آنلاین برگزار و این امر باعث بالا رفتن کیفیت دومین دوره جشنواره شد. ۱۰۶۰ اثر و ۹۲ هنرمند در این دوره حضور داشتند و ۸۰۰ اثر به مرحله نهایی راه یافتند. در این دوره از جشنواره قسمت استیکرهای متحرک هم وجود داشت. اما در دوره سوم این قسمت را قرار ندادیم.

حدود ۵۰۰ استیکر متحرک، خروجی دومین جشنواره سال استیکر بوده است. استیکرها فقط انحصار آیگپ نیست و سایر شبکه های اجتماعی از آن‌ها استفاده می کنند. حتی در یکی از شبکه های اجتماعی که در ایران فیلتر است حدود ۱۶۰ هزار بار استیکرهای جشنواره از جمله فرفری دانلود شده است. در سند حمایت از پیام‌ رسان های داخلی وظايف چند نهاد مثل شورای عالی فضای مجازی مشخص شده است.»

عسگری افزود: «۱۱۷۳ اثر از ۱۵۰ هنرمند به دبیرخانه ارسال شده است. ۲۱ دی ماه و همزمان با روز جهانی استیکر در مراسم اختتامیه از برندگان و هنرمندان تقدیر خواهیم کرد. شرکت همراه اول از سال اول بسیار به ما کمک کرده است. همین طور مجموعه ایران خودرو و خانه شعر و ادبیات در برگزاری جشنواره به ما کمک کرده اند.»

نشست خبری سومین جایزه سال استیکر
نشست خبری سومین جایزه سال استیکر

استیکرها برگرفته از آداب و رسوم فرهنگ ها

مسعود شجاعی دبیر سومین دوره جشنواره نیز گفت: «پیام رسان آیگپ زمینه ساز یک اتفاق بزرگ با موضوع ایموجی ها و استیکرها در فضای مجازی شده است. استیکرها اهمیت فراوانی در تبادل اطلاعات بین کاربران دارند. استیکر هاي طراحی شده برگرفته از فرهنگ و آداب و رسوم ایران هستند. این استیکرها قابلیت گسترش در بین اقشار مختلف مردم را دارند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها به اهمیت بالای فضای مجازی اشاره کرده اند. ما باید دلیل اینکه چرا از پیام‌ رسان های ایرانی استقبال نمی شود را بررسی کنیم. کلید کنترل فضای مجازی دست غربی هاست و ما باید از شبکه های اجتماعی ایرانی حمایت و آن ها را تقویت کنیم.»

دبیر سومین دوره جشنواره استیکر در ادامه بیان کرد: «متاسفانه در دولت های مختلف سرمایه گذاری خاصی بر روی پیام‌ رسان های ایرانی انجام نگرفته است. باید به این فضا توجه شود و آن ها را ارتقا دهیم.

ما هنوز اهمیت این فضا را متوجه نشده ایم. برخی ها به دلایل شناخت نامناسب و ناآگاهی بعضی مواقع اطلاعات و دستاوردهای مهم این حوزه را نادیده می گیرند. ما باید در زمینه فضای مجازی مثل سایر حوزه ها از جمله کاریکاتور و … در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم. توانمندی های زیادی در حوزه انیمیشن و فضای مجازی در کشور وجود دارد.»

بهرام عظیمی، رئیس هیئت داوران جشنواره نیز گفت: «جشنواره‌ دوسالانه کاریکاتور جزو سه جشنواره برتر دنیاست. آن هم به دلیل حضور افراد مطرح دنیا در ایران است. بهترین فضا برای حضور اکثر هنرمندان و علاقه مندان به این زمینه جشنواره استیکر است.

هنرمندان حوزه طراحی کاراکتر، کاریکاتوریست ها، نقاش ها، انیماتورها و سایر افراد در این جشنواره می توانند رقابت کنند. این‌ مزیت بزرگ چنین برنامه ای است و خروجی های زیادی می توان از جشنواره به دست آورد. کار به خوبی جلو رفته اما هنوز در این سال های برگزاری استیکرها جا نیافتاده و استفاده عمومی ندارد. استیکرهای ایرج ملکی به دلیل حس خوبشان کاربرد گسترده ای دارند.»

عظیمی در ادامه گفت: «خیلی از بزرگان ما هنوز آنچنان که باید برای مردم معرفی نشده اند. باید ما در قالب همین استیکر ها آن ها را به مردم نشان دهیم. اما این موارد نیازمند حمایت سازمان های مختلف است. کارهای فرهنگی زیادی بدون فکر و برنامه خاص و با اهداف دیگر در کشور انجام می شود.»

برندگان دوره قبل جایزه استیکر را اینجا ببینید.


image 
imageimageimage