جایزه سال استیکر

برندگان جایزه سال استیکر مشخص شد؛ استیکر نان بربری اول شد!

افزایش محبوبیت استیکرهای اجتماعی در حالی اتفاق افتاده است که فناوری به سمت انسانی شدن پیش می رود. شکلک ها زبان تصویری مشترکی در قلب تکنولوژی شده اند و روابط انسانی را اسان کرده اند.

دانشمندان متوجه شده اند وقتی به ایموجی یا شکلک ها نگاه می کنیم همان قسمت از مغز فعال می شود که به چهره یک انسان نکاه می کنیم. (امسال برای اولین‌بار شاهد برگزاری مجازی جایزه سال استیکر بودیم و در ادامه از نتیجه این رقابت و برندگان جایزه سال استیکر برای شما خواهیم گفت. با روزرنگ همراه باشید.)

به آن دفعاتی فکر کنید که پاسخ خود را به پیام یکی از دوستانتان می خوانید و لحن آن تند به نظر می رسد ، پس از آن شما استیکرلبخندی می فرستید تا مطمئن شوید که برداشت غلطی از شما ایجاد نمی شود.
اگر آن مکالمه رو در رو بود ، شما آن لبخند را می زدید ، اما از طریق یک پیام هم می توانیم همان حرکت را با یک نماد نشان دهیم.

محققان پیشنهاد می کنند که ارسال استیکرها می تواند به تقویت معنای پیام و افزایش وضوح آن کمک کند.

هیچ چیز به اندازه فرستادن استیکر قلب قرمز گویای عمق عشق و علاقه نیست و هر مخاطبی با هر شرایطی این زبان را درک می کند و این دقیقا همان جادوی تصویر است.

سالهاست که به یمن استیکرها و دست پنجه طراحان کاراکتر پیام های ردو بدل شده شیرین تر و جذاب تر شده است.

اساسی ترین احساسات بشری در روابط و کلیدی ترین کلمات عاطفی و احساسی به واسطه استیکرها منتقل می شود چون آنها گاهی جذاب تر، گویا تر و تاثیر گذارتر از کلمات هستند.

گرچه استفاده از استیکرهای متحرک یک حرکت رو به جلو در مسیر توسعه این شکلک های تصویری بود اما هنوز جای توسعه و خلاقیت در آن مانند استفاده از واقعیت افزوده در آن احساس میشود.

از انجایی که مفاهیم مشترک احساسی و انسانی در زبانها و فرهنگ های مختلف بومی می شود استیکرها هم از این قاعده مستثنا نیستند و بومی سازیشان میتواند بسیار جذاب باشد البته اگر درست انتخاب و عالی طراحی شوند.

مخاطب ایرانی به استیکرهای بومی توجه خاصی خواهد داشت در صورتیکه ایده ها بر اساس نیازهای کاربردی انتخاب شده باشد، نیازهای و مفاهیمی که مشابه خارجی برای آن نمیتوان یافت مانند شب یلدا‪، ‬ نان بربری! و یا کاراکترهایی برگرفته از فرهنگ و هویت ایران.

پست امروز و این هفته روزرنگ اختصاص به نمایش استکیرهای منتخب جایزه سال استیکر دارد که اخیرا مشخص شدند.

این رویداد که توسط پیامرسان ایرانی ایگپ و با پشتیبانی همراه اول و سایت روزرنگ برگزار شد سومین دوره خود را پشت سر گذاشت.

این دوره برخلاف دوره های پیش به دلیل شرایط همه گیری مجازی برگزار شد وتنها داوران ، مدیران و برندگان حضور داشتند.

مدیر آیگپ در مراسم محدود اختتامیه از استیکرها به عنوان ابزاری برای بیان احساسات و راه کم‌هزینه‌ای برای تبلیغات و باعث ماندگاری برندها نام برد.

وی گفت طراحی استیکر برای کسب و کارهای اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. خلاقیت و هنر ابزاری برای خلق استیکر است. در آینده حجم مالی در بازار دیجیتال بسیار گسترده خواهد شد و استیکرها سهم بزرگی از این بازار را خواهند داشت.

بهرام عظیمی کارتونیست و یکی از داوران هم از عدم حمایت و آگاهی مسئولین در این حوزه انتقاد کرد و گفت:

مدیران بالادستی که تصمیم‌گیرنده هستند برخی از آنها اهمیت استیکر را نمی‌دانند و برخی هم می‌دانند اما کاری نمی‌کنند که جای تاسف دارد. ما باید از فعالان این عرصه حمایت کنیم تا در پنج سال آینده از دنیا عقب نمانیم.

وی افزود: ما به این دلیل به سراغ جایزه سال استیکر رفتیم که می‌خواهیم کاراکترهای ایرانی و بومی داشته باشیم. بعد از تحقیق و مطالعه در هر کاری باید کمک مالی و حمایتی صورت گیرد و دستگاه‌هایی که در حوزه فرهنگ هستند، باید کمک کنند تا بتوان از این فضای گسترده به‌عنوان فرهنگسازی استفاده و شغل ایجاد کرد.

وی افزود: ما از کسی نمی‌خواهیم استیکرهای خارجی را دور بریزد. فقط می‌خواهیم استیکرهای ایرانی را ببیند تا در یک رقابت درست با استیکرهای خارجی قرار گیرند.

پیش از مشاهده لیست برندگان جایزه سال استیکر و فارغ از پوستر و هویت بصری ضعیف این رویداد، برگزاری چنین اتفاقاتی بسیار ارزشمند و نتایج درخشانی دارد که آثار تولید شده گواه بر آن است.

در ادامه همراه روزرنگ باشید تا به همراه هم برگزیدگان و استیکرهای منتخب را ببینیم.
یقینا نظر شما به عنوان کاربر و طراح میتواند مهم و تاثیر گذار باشد.

جایزه سال استیکر
جایزه سال استیکر گل و مرغ
جایزه سال استیکر
جایزه سال استیکر-2
جایزه سال استیکر-3
استیکر
استیکر-۱
استیکر-۲
استیکر-۳
جایزه استیکر



image 
imageimageimage
    1. با توجه به کارگاه های اموزشی که در بخش ثابت و متحرک گذاشتن تو سایت پیامرسان آیگپ، کاملا مشخص میشه که شرکت کنندگان هدف در این جشنواره عمدتا طراحان تازه کار و جدید بود تا هم از خلاقیت جوون تر ها استفاده کنن و هم انگیزه ای باشه براشون تو ادامه ی این مسیر.
      یه سری از دوستان باتجربه و پیش کسوت تو این جشنواره شرکت کردن و در ویدیوی از پیش ضبط شده اختتامیه عارض بودن نمیخواستن شرکت کنن و در لحظات اخر کار رو طراحی کردن و فرستادن، قابل ذکره از لرزش صداتون مشخص بود که از برنده شدن کاملا ذووق زده شدید.
      در اینجا گفتن دو نکته رو لازم میدونم:
      اولا کاملا مشخصه از نوع طراحی و براش هاتون…این رو هر طراح تازه کاری هم میفهمه که برای هر استیکر چند سااعت وقت گذاشتید.
      دوما من واقعا تعجب کردم از حضور دوستان باسابقه و پیش گام دراین جشنواره…واقعا جای تاسف داره که در ایران طراحان عزیز درامد و شغل ثابتی برای خودشون ندارن که اومدن تو این جشنواره شرکت کردن که اگر داشتن مطمئنا برای این مبالغ بسیاار پایین 3 مااااااه زمان خودشون رو صرف این پروژه نمیکردن.تازه اگر هم برنده میشدن برابر بود با حقوق حداقلی در این سه ماااه.

      در بخش استیکر متحرک دوستان آیگپی کارگاه آموزش گذاشتن و در اون از ما خواسته بودن که کاراکترها به صورت وکتور طراحی بشن و در نرم افزار افترافکت متحرک سازی بشن.
      ولی در آخر کسانی رو برگزیده اعلام کردن که انیمیت فریم بای فریم انجام داده بودن.
      سوالی که پیش میاد اینه :پس چرا تاکید بر انیمیت با نرم افزار افتر داشتید؟
      خب از اول مشخص میکردید فریم بای فریم کار بشه تا همه ی دوستان تو یه استایل کار کنن.

  1. دقیقا شباهت به بربری نداره شبیه تنه درخت استیکرهای سری دوم هم المانها قهو های. هستند بقیه شکل کارتونهای بدون شفافیت ، طرحها جالبند و لی رنگ و شفافیت ندارند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *