در صنعت بازیهای ویدئویی که بهطورمعمول توسط عنوانهای زیاد و رقابتی احاطهشده، بازی Tiny Glade سبزهزاری از آرامش و خلاقیت پا به صحنه گذاشتهاست.
این بازی توسط استودیوی کوچک سوئدی به نام Pounce Light و زیرنظر هنرمندانی چون آناستازیا اوپارا (Anastasia Opara) و توماس استاچویاک (Tomasz Stachowiak)، دو خبره در زمینه بازیسازی توسعه یافتهاست. تاینی گلید به معنی بیشه کوچک یک بازی ساده با ایده آرامش بخش و خلاقانه ساخت سازههای قلعهای است.
گیمپلی و ویژگیهای بازی Tiny Glade
Tiny Glade به علت سادگی مورد توجه زیادی قرار گرفتهاست. در این بازی هیچگونه شبکه، مدیریت منابع یا مبارزهای وجود ندارد. به جای آن بازی بر روی شیوههای ساخت سریع تمرکز میکند. همچنین این اجازه را به بازیکن میدهد تا به طور آزادانه در محیطی دلنشین و آرامشبخش سازههای خود را بسازند. گیمپلی بازی Tiny Glade به گونهای طراحیشده تا یک تجربه انفرادی باشد. همچنین این امکان را به بازیکن میدهد تا خود را به طور کامل غرق در سازه خود کنند.
استایل بصری گرافیکی بازی تاینی گلید به صورت دلنشین و دلفریب درست شبیه قاب نقاشی توصیف میشود. بازیای که هدف آن ارائه تجربهای مانند حس زندهبودن و ساختن است. جزئیات بازی مانند گوسفندان سرگردان در میان سازهها یا پیچکهای پوشاننده طاقها بسیار جذابند. حتی نشانگر موس نیز در بازی به بخشی از محیط تبدیل میشود و با چمنها و حشرات تعامل میکند.
داستان توسعه بازی Tiny Glade
داستان تاینی گلید پروژهای از اشتیاق است. آناستازیا اوپارا، برای کار در زمینه تولید رویهای (procedural generation) شناخته شده است. او این بازی را به عنوان یک آزمایش کوچک شروع کردهاست. تشویقها و حمایتهای مردم در فضای مجازی باعث رقمخوردن این موفقیت برای اوپارا و استاچویاک شدهاست. تا جایی که آنها کار خود را در یک استودیو رده بالای بازیسازی رها کردند، تا بتوانند به طور تمام وقت تمرکز خود را بر روی توسعه بازی خود بگذارند.
آناستازیا درباره فضای بازی خود چنین میگوید:
“هدف ما از ساخت Tiny Glade این بود که فضایی آرام و صلحآمیز خلق کنیم که در آن بازیکنان بتوانند از زندگی روزمره خود فرار کنند و به آرامش برسند.”
همچنین:
“ما میخواستیم بازیای بسازیم که به بازیکنان حس شادی و رضایت بدهد و به آنها کمک کند تا با طبیعت ارتباط برقرار کنند.”
طراحی بازی
از نقطه قوتهای این بازی میتوان به گرافیک پیکسلی جذاب و دلنشین اشاره کرد. بسیاری از منتقدان و بازیکنان گرافیک Tiny Glade را مورد تحسین قرار دادهاند. این نوع طراحی گرافیکی فضایی گرم و صمیمی و حسی نوستالژی را به بازیکن القا میکند. همچنین استفاده از رنگهای شاد و متنوع در طراحی محیط و شخصیتها، به جذابیت بصری این بازی افزوده است.
به دیگر نکاتی که در طراحی این بازی میتوان توجه کرد سادگی و مینیمالیستی آن است. این طراحی مینیمالیستی آن را برای تمامی گروههای سنی بازیکنان قابلفهم کرده و این سادگی با هدف ایجاد محیطی آرامشبخش و صلحآمیز، رابطه مستقیم ایجاد کردهاست. توجه به جزئیات در بازی باعث شده تا دنیای آن پویاتر و زندهتر به نظر برسد.
“ما از گرافیک پیکسلی استفاده کردیم زیرا میخواستیم بازی ظاهری گرم و دلنشین داشته باشد و حس نوستالژی را در بازیکنان زنده کند.”
“گرافیک پیکسلی همچنین به ما این امکان را میداد که تا حد ممکن خلاق باشیم و دنیای منحصربهفردی را برای بازی خلق کنیم.”
سبک ساده بازی در عین حال منحصر به فرد
هرچند سادگی زیاد Tiny Glade احتمال اینکه بازیکن پس از چندی از آن زده شود را نیز به دنبال دارد. عدم تنوع در طراحی محیطی نیز از جذابیت آن میکاهد. با تمامی زیبایی و سادگیاش، اگر از انیمیشنهای پیچیدهتری هم نیز برخوردار بود، میتوانست دنیایی زندهتر و پویاتر از آنچه که حال دارد را به بازیکن ارائه دهد. این بازی از معدود بازیهایی است که با استفاده از موتور شبیهسازی مخصوص خود شرکت (به اینگونه موتورهای شبیهسازی Proprietary Engine میگویند) ساخته شدهاست.
Tiny Glade در اوایل 2024 در پلتفرم استیم قابل دسترس خواهد بود. از نیازهای سیستمی این بازی پردازنده 64-bit، سیستم عامل ویندوز 10 به بالا، هسته Intel i5 یا معادل آن، رم 4GB، و حافظه 4GB است. تاینی گلید قول میدهد پناهگاهی باشد تا شما را از استرس زندگی مدرن دور کند. این بازیایست که ماهیت یک روز تابستانی آرام را به تصویر میکشد. تنها هدف آن ساختوساز در آرامش است.
با تمرکز بر زیبایی بصری و شنیداری، هدف بازی ارائه تجربهای به بازیکنان است، که باعث شود آنها لبخند بزنند؛ کمی سرعت خود را کم کنند و از ساختن و خلاقیت لذت ببرند.