هویت بصری و گرافیک محیطی سی اُمین نمایشگاه فرش ایران

انتخاب پروژه‌ای که هم دانشجو را به چالش بکشد و هم در راستای علاقه و سبک کلی کاری او باشد یکی از نکات مهم در شروع فرآیند کاری می‌تواند باشد. بسیاری از دانشجویان با واردشدن به مناطق تاریک ذهنشان و ایجاد چالش برای خودشان تلاش می‌کنند، آینده‌ی کاری مورد نظرشان را بازسازی کنند. پروژه‌ی امروز روزرنگ یک پروژه دانشجویی در مورد هویت بصری و گرافیک محیطی نمایشگاه فرش دستباف ایران است. در ادامه توضیحات هنرمند را در مورد آن با هم می‌خوانیم:

«این پروژه، موضوع پروژه دانشجویی کارشناسی من در رشته گرافیک بوده‌است. به عنوان یک دانشجوی ایرانی که به هنر و تاریخ ایران علاقه‌مند هستم، پروژه نمایشگاه فرش ایرانی را انتخاب کردم. این نمایشگاه هر ساله برگزار می‌شود ولی از هویت بصری و گرافیک محیطی خوبی برخوردار نیست. از آن‌جایی که صنایع دستی ایران و به خصوص فرش ایرانی دارای شهرت و تاریخچه‌ای غنی است، این موضوع برای من اهمیت زیادی داشت.»

انتخاب کانسپت و تنوع سنت‌های فرش‌بافی ایرانی

فرآیند طراحی با جمع‌آوری اطلاعات کامل از نمایشگاه شروع شد. بریف کاملی برای این پروژه نوشته شد تا کانسپت مناسبی برای آن انتخاب شود. این پروژه چالش‌های فراوانی داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع نقش، سنت‌های فرش‌بافی متفاوت و نقشه‌های متمایز فرش‌های هر منطقه
  • بین المللی‌بودن نمایشگاه و ضرورت نشان‌دادن هویت ایرانی به بازدیدکنندگان از سراسر جهان
  • برگزاری سالانه نمایشگاه و ضرورت استفاده از قالبی مدرن و به دور از طرح‌های تکراری

توجه به نقشه فرش ایرانی در طراحی

«بعد از انجام بریف و انتخاب کانسپت، طراحی این پروژه شروع شد. در بخش طراحی سعی شده‌است که از نقشه کامل فرش ایرانی در این پروژه بهره گرفته‌شود و عنوان لوگو چه به صورت انگلیسی و چه فارسی منطبق با همین اصول باشد. برای انتخاب رنگ هم از رنگ‌هایی محدود ولی منطبق با رنگ‌های ایرانی و کانسپت این پروژه استفاده شد.»

«به عنوان یک فرد و دانشجوی ایرانی، همیشه هنر ایرانی به عنوان یک هویت، برای من الهام‌بخش بوده است. در این پروژه، با مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به فرش ایرانی و همچنین با بررسی فرش‌های مختلف، ایده‌هایی برای اتودزدن پیدا کردم.»

تجربه‌ای چالش‌برانگیز

«این پروژه چالش‌های فراوانی چه در بخش طراحی و ایده‌پردازی و چه در بخش لوگوموشن و همچنین بخش بین‌المللی برای من داشت و درعین‌حال یکی از چالش‌برانگیزترین و شیرین‌ترین پروژه‌ها برای من بود.در این پروژه توانستم عمیق‌تر به هویت ایرانی نگاه کنم.»

«هویت بصری و گرافیک محیطی این پروژه با استفاده از عناصر و نقوش فرش ایرانی طراحی شده‌است. این هویت بصری، به طور کامل نشان‌دهنده‌ی هویت ایرانی و قابل لمس برای بازدیدکنندگان از سراسر جهان است.»

ارتقای کیفیت هویت بصری و جلب نظر مخاطب

«در این پروژه هدف اصلی را ارتقای هویت بصری نمایشگاه فرش ایران، معرفی فرش ایرانی به عنوان هنری اصیل و با ارزش و جذب بازدیدکنندگان بین المللی قرار دادم. این هدف قرار است منجر به افزایش رضایت بازدیدکنندگان از نمایشگاه، افزایش فروش فرش ایرانی و معرفی بهتر این پدیده بین‌المللی به جهانیان شود.»

طراح پروژه: ایما ماه پیشانیان


image 
imageimageimage