با توجه به گنجينه وسیع و ارزشمندى که از افسانه ها و اساطیر ايرانى در فرهنگ کشورمان وجود دارد؛ می توان در زمینه تصویر هم همواره از این منبع غنی الهام گرفت. داستان ها و نمادها خود می توانند به فضای امروز اجتماعی پیوند خورده و از نو در هنر معاصر ایران بازتولید شوند.
«نجوا عرفانى» هنرمند تصويرگر در اين مورد مى گويد: «افسانه ها و اسطوره ها همیشه برای من جذاب بوده اند و تا کنون بیشتر از سی جلد کتاب درباره افسانه های ایرانی و شاهنامه و اساطیر ایران و میانرودان تصویرسازی کرده ام. تخیل، نمادگرایی و نوعی بی زمانی و بی مکانی که شاخصه برخی اسطوره ها و افسانه هاست، در آثارم وجود دارد. «هزار و یک شب» هم با غنای خود که ریشه در فرهنگی کهن دارد؛ خود راهی را برای تصویرگری خلاقانه و استفاده از نمادهای فرهنگی برایم گشوده است.
هزار و یک شب، که نام قدیم آن هزار افسان بوده شامل افسانه هایی است که بیش از دوهزار سال قدمت دارند و آمیخته ای از فرهنگ ایران، هند و کشورهای عربی و ترک است. شاخصه اصلی هزار و یکشب قصه های تو در توی آن است و کششی که شهرزاد قصه گو بدین وسیله مخاطب خود را تا شب هزار و یکم همراه خود می کند و با تخیلی غنی از اقوام و ملل مختلف سخن می گوید.
دیو، جن، پری، ابلیس و موجودات ترکیبی و افسانه ای در داستان های هزار و یکشب به وفور دارای نقش هستند. انسان ها از ملل مختلف و دارای فرهنگ و آدام و رسوم و لباس های متنوع هستند. اتفاق ها در مکان های گسترده ای مانند شهرها، بیابان، دریا، درون کشتی ها، در کوچه ای و یا در خانه ای در حال وقوع هستند. این گستردگی موقعیت و تنوع و خیال انگیزی داستانها که اغلب با شگفت زده کردن مخاطب پیش می رود امکانات وسیعی را برای به تصویر کشیدن داستان به تصویرگر می دهد. پرواز انسان بر فراز بال دیوها و سفر به سرزمین شاه پریان و گاه به دنبال چشمه ای گشتن در سرزمینی دور، تبدیل شدن مردی به زن، مردی به گوسفند، پرنده ای به مار، قدرت تصویری خلاقانه ای را به تصویرگر می دهد که با عناصر تصویر با دست گشوده تری روبرو شود»
در ادامه، شما را به تماشاى مجموعه تصويرسازى هاى نجوا براى پروژه هزار و يك شب دعوت مى كنيم.