تصويرگرى براى افسانه دوهزار ساله‌ى شرق

با توجه به گنجينه وسیع و ارزشمندى که از افسانه ها و اساطیر ايرانى در فرهنگ کشورمان وجود دارد؛ می توان در زمینه تصویر هم همواره از این منبع غنی الهام گرفت. داستان ها و نمادها خود می توانند به فضای امروز اجتماعی پیوند خورده و از نو در هنر معاصر ایران بازتولید شوند.
«نجوا عرفانى» هنرمند تصويرگر در اين مورد مى گويد: «افسانه ها و اسطوره ها همیشه برای من جذاب بوده اند و تا کنون بیشتر از سی جلد کتاب درباره افسانه های ایرانی و شاهنامه و اساطیر ایران و میانرودان تصویرسازی کرده ام. تخیل، نمادگرایی و نوعی بی زمانی و بی مکانی که شاخصه برخی اسطوره ها و افسانه هاست، در آثارم وجود دارد. «هزار و یک شب» هم با غنای خود که ریشه در فرهنگی کهن دارد؛ خود راهی را برای تصویرگری خلاقانه و استفاده از نمادهای فرهنگی برایم گشوده است.

هزار و یک شب، که نام قدیم آن هزار افسان بوده شامل افسانه هایی است که بیش از دوهزار سال قدمت دارند و آمیخته ای از فرهنگ ایران، هند و کشورهای عربی و ترک است. شاخصه اصلی هزار و یکشب قصه های تو در توی آن است و کششی که شهرزاد قصه گو بدین وسیله مخاطب خود را تا شب هزار و یکم همراه خود می کند و با تخیلی غنی از اقوام و ملل مختلف سخن می گوید.
دیو، جن، پری، ابلیس و موجودات ترکیبی و افسانه ای در داستان های هزار و یکشب به وفور دارای نقش هستند. انسان ها از ملل مختلف و دارای فرهنگ و آدام و رسوم و لباس های متنوع هستند. اتفاق ها در مکان های گسترده ای مانند شهرها، بیابان، دریا، درون کشتی ها، در کوچه ای و یا در خانه ای در حال وقوع هستند. این گستردگی موقعیت و تنوع و خیال انگیزی داستانها که اغلب با شگفت زده کردن مخاطب پیش می رود امکانات وسیعی را برای به تصویر کشیدن داستان به تصویرگر می دهد. پرواز انسان بر فراز بال دیوها و سفر به سرزمین شاه پریان و گاه به دنبال چشمه ای گشتن در سرزمینی دور، تبدیل شدن مردی به زن، مردی به گوسفند، پرنده ای به مار، قدرت تصویری خلاقانه ای را به تصویرگر می دهد که با عناصر تصویر با دست گشوده تری روبرو شود»

در ادامه، شما را به تماشاى مجموعه تصويرسازى هاى نجوا براى پروژه هزار و يك شب دعوت مى كنيم.
tasvirsazi-roozrang-najva-erfani (7)


tasvirsazi-roozrang-najva-erfani (1)

tasvirsazi-roozrang-najva-erfani (6)

tasvirsazi-roozrang-najva-erfani (2) tasvirsazi-roozrang-najva-erfani (3)

tasvirsazi-roozrang-najva-erfani (5)

tasvirsazi-roozrang-najva-erfani
image 
imageimageimage
  1. این کارها خیلی خوب و هنرمندانه ست ولی بهتر نبود که بعنوان یک سایت معتبر که به یکی از متولیان اطلاع رسانی فرهنگی و هنری مبدل گشته ، یک گزارش تصویری کلی از نمایشگاه تصویرگری هزار و یکشب ارائه می دادید و از بقیه ی هنرمندان حاضر در نمایشگاه هم آثاری به نمایش درمیآمد در روزرنگ ، بجای گزیده کاری و کارهای یک نفر را برجسته کردن ؟
    این نمایشگاه حاصل تلاش نزدیک به 100 هنرمند تصویرگر بود نه یک نفر

    1. روزرنگ هیچوقت بی طرف خبر ها رو منتشر نمیکنه 🙂 هنرمندان مورد حمایتش هم مشخص هستن بعد مدتی که از فعالیتش میگذره

      1. دوست عزيز، اگر با دقت مجموعه فعاليت روزرنگ رو بررسى كنيد به بى طرفى روزرنگ اقرار خواهيد كرد، هيچ دليلى به جز كيفيت براى ما ملاك نيست، روزرنگ از همه هنرمندان دعوت كرده كه پروژه هايشان را ارسال كنند منتها فرايند ارسال و كار گرفتن بسيار سخت ترو پيچيده تر از تصور شماست.راجع به خبر نيز معمولا خود هنرمندان اخبار موفقيت هاشون رو براى سايت ارسال مى كنند و گزينشى در كار نيست. ما مشتاق با همكارى با همه دوستان فارغ از هرگونه سلايقى هستيم. سپاس از شما

  2. من واقعا از ديدن اين كارا لذت مى برم، به نظرم از معدود تصويرگران موفق ايراني هست كه فضاى كاملا ايرانى رو با دنياى زيباى تصويرسازى گره زده اند.

  3. کاش بجای اینکه از موفقیت دیگران ناراحت بشیم و سعی کنیم پایین بکشیمشون ، برای موفقیتمون تلاش کنیم و راه هایی رو برای ارایه آثار هنریمون پیدا کنیم. فک نکنم اگه آثار و اخبار هنری تون رو برای سایت روز رنگ بفرستید ممانعتی در نمایش دادن آنها نشون بدن.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *