درباره تصویرت از من تجدید نظر کن

«درباره تصویرت از من تجدید نظر کن» یک برنامه تحقیقاتی – اجرایی پنج ساله است که از سال ۱۳۹۲ در تهران کلید خورد. در راستای اجرای این پروژه، کمپینی هم در فضای مجازی ایجاد شد که نتیجه‌ آن مجموعه‌ای از عکس‌های بالغ بر هزار نفر از سراسر دنیاست با تابلویی در دست‌شان که روی آن عنوان نمایش نوشته شده است.
در تابستان دو سال گذشته، ایده‌ «درباره تصویرت از من تجدید نظر کن» طی یک پنل در ورک ‌شاپی بین‌المللی درآلمان معرفی و قرارهای زیادی برای کار مشترک با هنرمندان از کشورهای مختلف گذاشته شد. یکی از آن‌ها کارگردان آلمانی « النورا هردر» بود که این رویداد نتیجه‌ همکاری و مقدمه‌ اجرایی جالبی است برای کارهای بزرگتر و بین المللی. این پروژه به سوءتفاهمات بینافرهنگی می‌پردازد و سوال می‌کند، تصویری که هر کس از «دیگری» دارد ناشی از چه چیزهایی می‌تواند باشد یا چقدر رسانه‌ها، مطبوعات، اینترنت، سیاست، قدرت و … روی شکل‌گیری این تصاویر تأثیرگذار بوده‌اند؟ همچنین این پرسش را مطرح می‌کند که چقدر شبیه تصاویری هستیم که رسانه از ما در غرب ساخته است و غرب چقدر شبیه تصویر توریستی‌ای است که ما در ذهن داریم؟
این پرفورمنس با سفر به شهرهای مختلف جهان، زندگی روزمره‌ فرد به مثابه فرهنگ‌اش را مورد مطالعه قرار می دهد.

طراحی گرافیک این پروژه‌ که اجرای آن اخیرا به پایان رسیده است و در ادامه تصاویر آن را خواهید دید، از پروژه‌هایی‌ست که توسط استودیو « تهران» صورت گرفته. مجموعه ای که هم فضای مجازی و هم فضاهای فیزیکی را پوشش داده اند. پرفورمنسِ «درباره‌ی تصویرت از من تجدید نظر کن» به کارگردانی « آروند دشت‌آرای» و همکاری گروه اجرایی « ویرگول» در مهرماه ۱۳۹۵ در تالار چارسوی تئاتر شهر اجرا شد.
مدیریت هنری این پروژه را فرهاد فزونی به عهده داشت. در کنار فرهاد فزونی، مهدی قاسمی، سمانه نیک‌فرد (طراحان گرافیک) و سامان ارشدی (موشن گرافیک) سایر اعضای تیم طراحی گرافیک این پرفومنس بوده اند.

poster
poster-5070-1

Brochure
contactsheet-001

Pictures Profileprofile-pics

billboard03 02 01

Instagram Pictures
4 3 2 1 04 0212

09 07 INSTAAX 2 06 05 INSTAAX 2 9 8 017 6 5 1514 13 12 11 5 4 3

2 1

 

 

  1. گنگ ونامفهوم !!!اصلا متوجه نمی شوی بلاخره قراراست چه اتفاقی بیفتد…..وای به حال عوام !! زیبایی بصری بالا یی هم برخوردارنیست که عوام حداقل یه لذت بصری ببرند!!

  2. این شیفته گی و یا تحث تاثیر گرفتن به گرافیک دویچ محسوب میشه ٬ خودش سوالی هست که جوابش نیاز به گذشت زمان داره. چند سالی هست که گروهی از طراحان ایرانی سعی در الگو گرفتن ازین نوع گرافیک دارن و بعضا هم تا جایی پیش رفتن که عینا نقل همون شیوه است فقط با فونت فارسی.
    شبیه به این اثررو میشه فراوان در پیشخوان مستقر درمراکز فرهنگی و هنری آلمان مشاهده کرد.
    حتی شیوه کاربرد تصویر و نوع انتخاب رنگ رو هم وفادار موندن.
    کاش بجای این نقل نزدیک به روایت عین به عین دوستان رجوع کنن به قریحه و آنچه که تا کنون انجام دادن.

    1. کاملا درست و دقیق گفتید. معمولا هر چندسال یک روش و سبک گرافیک خارجی رو ایرانیزه می‌کنن و اون‌قدر استفاده می‌کنن تا از دور بیفته و برن سراغ روش بعدی

  3. به نظر من این کارها خوب نیستند. دست‌کم میشه گفت که بی‌مزه‌اند. البته با پست قبلی هم که نگاهش کاملا متضاد این پست هست و این قدر هم ملت به به چهچه کردند حال نکردم. بد نیست طراح این پست می‌اومد و درباره‌ی فلسفه‌ی کاری اش توضیحاتی می‌داد. مثلا این که آیا بیلبورد عمدا جوری طراحی شده است که خوانایی اش کم باشد؟

  4. متاسفم… با صحبت های الهه موافقم.
    اگرچه آقای فزونی گرافیست قابلی هست ولی تکرار یک روند تا کجا میخواد پیش بره؟
    حتی تو ایرانیزه کردن هم مشکل داریم….

  5. در بااره ی آروند دشت ارای هیچ حرفی ندارم چون کارش حرف نداره اما در رابطه با بیلبود با نظر دوستمون که گفتن خواناییش کمه موافقم و بسیار شلوغ بی مفهوم استفاده از المان ماه در تصویر رو متوجه نمیشم

  6. امیدوارم همیشه پیروز و شاد باشید
    بنده سال گذشته نیز در سیبری همچین برخوردی رو دیده بودم
    اما به گونه ای می توان گفت این یک تقارد است.

  7. متاسفانه تنها چیزی که در نظر گرفته نشده مخاطب شناسی اثر هست ، این هویت بصری دامنه مخاطبین کمتری رو پوشش میده و این به معنای فروش و استقبال کمتر مردم ، نه به سبک میشود ایراد گرفت نه به خود اثر تنها به نظر بنده گرافیست میتوانست با طراحی خود طیف دامنه مخاطبین بیشتری را به این اثر جذب می کرد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *