طراحی مسکات تاپیس

« خلق یک مسکات با طراحی شخصیت تفاوت‌های بسیار فراوانی دارد و تفاوت عمده آنها این است که در مسکات‌ها به دلیل بهره‌برداری‌های متنوعی که دارند باید با ذاتی کابردی طراحی شوند؛ اما اکثر صنایع ایرانی طراحی شخصیت را با مسکات اشتباه می‌گیرند و این قضیه باعث شده است که مسکات به معنای واقعی‌اش  به ندرت در ایران یافت شود.

بزرگترین چالش من هم این پروژه نبوده بلکه این است که باید تعداد طراحان مسکات در کشور ما بیشتر شوند: در کشور ما سالهاست تعداد انگشت شماری از همکاران به طراحی مسکات مشغول‌اند و هر کدام از این افراد سبک و سیاق بصری ویژه‌ای در طراحی یا رنگ آمیزی دارند اما با گذشت سال‌ها از تولیدات این افراد برای صنایع مختلف، امروزه شاهد هستیم که برند A تاZ  در ظاهر، مسکات‌های مختلفی دارند ولی گویا همگی فرزند یک نفر هستند و سبک و سیاق بصری یکسانی دارند. چرا اینگونه است؟ چون معمولا مسکات تمام شرکت‌های رغیب به دست یک یا دو نفر طراحی می‌شود. در نتیجه هیچ کدام در تبلیغات، موفق نخواهند بود زیرا همگی با حجم صدای یکسانی در تبلیغاتشان فریاد می‌زنند و مخاطبان جز صدای یکنواخت و مبهم از آن‌ها پیام دیگری دریافت نمی‌کنند…

دغدغه اصلی من در خلق مسکات تاپیس ( با توجه به اینکه محصولات این کارخانه مصرفی و خوراکی هستند و جامعه وسیعی از تمام گروهای سنی را در داخل و خارج کشور شامل می‌شود)  این بود که مسکات نهایی آنقدر جذاب و دوست داشتنی باشد که به محض اکران بتواند جایگاه برندینگ احساسی خود را در مخاطبان ایجاد کند و همچنین در بلندت مدت تاریخ مصرف بصری خوبی داشته باشد و تاثیرات مثبتی را نیز در بازاریابی برای کارخانه داشته باشد؛ در این راستا تحقیقات مفصلی درباره بهترین؛ تاثیرگذارترین و معروفترین مسکاتهای تجاری جهان اماده کردم  و آن‌ها را به طور دقیق در ابعاد مختلف فنی، تکنیکی، پیاده سازی، برندینگ و بازاریابی بررسی کردم.

همچنین بعد از عقد قرارداد و درک نیازهای مدیران، به هیئت مدیره کارخانه پیشنهاد دادم که از تک تک کارمندان و کارگران در مورد مراحل خلق مسکات (از مراحل اتود تا تکمیل نهایی) نظرخواهی کنند و پس از دریافت نظرات مثبت یا منفی؛ بارها و بارها اتودهای مسکات را تغییر دادم ودر نهایت کتابی هنری که حاوی  600  ایده بصری بود به مشتری تحویل دادم که در زیر بخش کوچکی از اتودها را می بینید.»


  1. جالبه بود .قدرت طراحی شما بالاست .اما با تمام تلاشتون به نظر بنده این مسکات کاملا تکراری از لحاظ سبک .خیلی کلیشه ای از نظر اجرا و سلیقه رنگی(بیشتر به کارهای آقای خیر اندیش شبیه).و اینکه در کل انتخاب این کاراکتر یعنی یوز ؟!!!!!!! چرا چون فقط ایرانیه ؟!!اخیرا اکثر جاها از یوز ایرانی استفاده میشه اما فکرشم هم یک جوک میتونه باشه که برای محصولاتی مثه پفک هم از یوز استفاده میکنین.خسته نباشید به هر حال.در ضمن طراحی مسکات زیر مجموعه ای از طراحی کاراکتر به حساب میاد.

  2. کارها خوب بود خسته نباسین ولی چندتا کار آخر به لحاظ موضوع مشکل داره . یوز ایرانی گلف و بیس بال بازی میکنه؟ ما اصلا تو ایران بیس بال و گلف داریم؟

  3. سلام دوست من
    خوب بود، خیلی زحمت کشیدی
    با این تعداد طراحی که انجام دادی باید رقم قابل توجهی قرارداد بسته باشی!
    اگر کم بسته باشی ضرر کردی
    من با نظر دیگر دوستان موافقم، به نظرم یوز دیگه تکراری شده، ما حیوانات دیگه ای هم در کشور داریم که منحصر به فرد هستن و قابلیت کار دارن مثل گربه پالاس که در مناطق استپی با پوشش گیاهی متراکم مثل شاهرود زندگی می کنه
    البته سفارش دهنده باید در این مورد تصمیم بگیره و از سوژه های تکراری استفاده نکنه و با انتخاب این حیوانات ناشناخته ایرانی برای مردم و جهان در حفظ و آشنایی آنها به ایران و جهانیان کمک کنه
    وگرنه استفاده از یوز که هم در ایران و جهان شناخته شده هست خیلی تاثیر گذار نیست
    اما در مجموع شما به عنوان یه طراح سعی و تلاشتون رو به بهترین نحو انجام دادین
    آرزوی موفقیت براتون میکنم

  4. سلام.و خسته نباشید
    حجم طراحی زیادی انجام دادید اما از خلاقیت و یافتن یک ایده ناب خبری نیست، استفاده از یوز هم کلیشه است ومتاسفانه سبک طراحی دیزنی وار شما باز هم به گفته خودتان به تکرار رسیدید تکرار کاراکترهایی که انگار همه از یک خانواده هستند.
    متاسفانه باید در فرم طراحی ابتدا به نتیجه می رسیدید وقتی فرم تکراری است تنوع در لباس و پوز های مختلف هیچ کمکی نمی کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *