کریستوف ایوانسکی « Krzysztof Iwanski » متولد 1985 در شهر لودز لهستان است، شهری که هنوز هم در همانجا کار و زندگی می کند. او در سال 2009 از آکادمی هنرهای زیبا لودز فارغ التحصیل شده است. پوسترهای طراحی شده توسط او بیشترین حجم آثارش را به خود اختصاص می دهند، آثاری که باید تایپوگرافی را اساس آنها دانست. او موفق شده به ترکیبی شخصی و هماهنگ از حروف و تصاویر برسد.
پوسترهای « ایوانسکی» توانسته اند جوایزی از جشنواره هایی همچون: دومین و ششمین جشنواره پوستر Triennaleچین، بینال بین المللی پوستر واشنگتن آمریکا، نهمین و دهمین دوره زنبور طلایی مسکو، جایزه بین المللی گرافیک تایوان و چندین رقابت دیگر در لهستان را از آن خود کنند. گفتگوی اختصاصی روزرنگ با این طراح جوان را بخوانید.
ورودتان به این حرفه چطور اتفاق افتاد؟
من پیشینه ای هنری دارم. پدرم پروفسور آکادمی، طراح پوستر و متخصص حروفچینی است. از طرف دیگر مادرم هم یک نقاش و طراح پارچه است. دنبال نکردن این مسیر کار سختی بود. در نوجوانی خیلی به هنر اهمیت نمی دادم، در واقع اصلا برایش اهمیتی قائل نبودم. همه چیز وقتی برگشت که من اواخر دبیرستان بودم و هیچ ایده ای نداشتم که می خواهم چکار کنم؟ یا کجا بروم؟ بنابراین تصمیم گرفتم یک مدرسه هنری را انتخاب کنم. آن زمان این فقط یک حرکت طبیعی بود. نقطه عطفم وقتی بود که من چاپ پرده، آزمایش با پوستر و بقیه چیزها را کشف کردم. آن زمان با وجود آدم های جذاب اطرافم دوره فوق العاده ای داشتم. واقعا خوش شانس بودم برای ترکیب هنر و طراحی و توانستم در یک راه متفاوت منضبط به هر دو وفادار بمانم. فکر می کنم یک سیستم آموزشی هنری در مدارس آن روزها بود. من باید کلاس های مجسمه سازی، نقاشی و طراحی را می گذراندم. همزمان باید چاپ پرده انجام می دادم و همه انواع روش های طراحی. آموزش ها موجب شد همه را به یکی تبدیل کنم.
طراحی در چه قالب و شکلی در زندگی شما ظهور کرده است؟
قبل از هر پروژه ای سعی می کنم طرح بزنم، نمی گویم قطعا همان طرح روی صحنه استفاده می شود. نه، طرح ها همیشه برای آماده سازی قطعه اولیه هستند. طراحی زنده است و تاثیرات زیادی دارد. گاهی نمی دانید چگونه ایده شما روی قالب، رنگ وهر چیز دیگر اثر می کند. اما خوب است که در هر روشی طراحی کنید این به شما قالب یک دیزاینر می دهد. همین طور بخاطر داشته باشید که اتودها برای شما هستند نه برای عموم، پس می توانند بدترین باشند.
هنگام طراحی از چه چیزهایی الهام می گیرید؟
طراحی در بسیاری مواقع از جانب مشتری می آید و این چیزی است که طراحی را از هنر جدا می کند. گفتن اینکه من تلاش می کنم تا هر هفته کار های زیادی انجام بدهم سخت است، پس مغزم را جوری پرورش می دهم که سریعتر ایده های جدید بدهد. زیاد مطالعه می کنم و تلاش می کنم که روی چیزهای زیادی از سیاست تا فرهنگ تمرکز کنم. بیشتردانستن برای خودتان بهتر است و یک دیزاینر باید دانش عمومی خوبی هم داشته باشد. قطعا ایده ها از تجارب شخصی می آیند، پیشینه شما و هر کاری که انجام می دهید در آن دخیل هستند.
چه کسی بیشترین تاثیر را در سبک طراحی شما داشته است؟
پدرم. او یکی از بهترین الهام دهندگان من بوده وهست. اوایل می خواستم با انتخاب هنر از او تقلید کنم. حالا پس از چند سال خودم را می ببینم که به وضوح تلاش می کند از سبک او تقلید کند. اما به طور کلی تصمیم گرفتم حروفچینی سخت پوستر را فراموش کنم و آن را با ابزارهای با ارزش دیگر هنر ترکیب کنم. مانند اختلاط رنگها، عکاسی، نقاشی، طراحی و… این ها ابزار های جدید من در آینده خواهند بود. خیلی خوش شانس بوده ام که این فرصت را داشتم تا ببینم یک طراح گرافیک شدن چقدر اهمیت دارد و چقدر این حرفه برای جامعه با ارزش است. این مسائل مهم ترین درس هایی است که از پدرم یاد گرفته ام، که یک طرح چیزی بیشتر از یک عکس زیبا است. طراحی بخش خیلی مهمی از سبک زندگی مدرن است و ما به عنوان یک دیزاینر باید از آن دفاع کنیم. این شغلی کاملا جدی است، طراحی هیچ ربطی به سرگرمی ندارد.
بهترین دستاورد زندگی شخصی خود را چه می دانی؟
شاید به دست آوردن جوایز مختلف. ولی این واقعا آنقدرها هم مهم نیست. دعوت شدن به یک کار خاص برای یک مشتری بزرگ حتما خیلی جالبتر خواهد بود. من بابت کار بر روی کتاب Disney’s The Jungle خوش شانس بوده ام. برای این کار پوسترهای متعددی طراحی کردم و این یکی از بزرگترین کارهایی بود که تا به حال انجام داده ام.
به وجود سبک شخصی در طراحی گرافیک معتقد هستید؟
من سبک شخصی ندارم. به نظرم نباید سبک و متد را با هم قاطی کنیم. وقتی یک متد داشته باشید بعد از مدتی از آن خسته می شوید. متدها مدت زیادی دوام نمی آورند. طراحی به وضوح، جسارت و تازگی نیاز دارد و استفاده از هر نوع متدی تناقض دارد. از طرفی دیگرتصور کنید، داشتن یک متد همیشگی چقدر کسل کننده خواهد بود. طراح بودن بدین معنی است که شما باید به بهترین نحوه کارتان را انجام دهید.
اگر هنر جویی از سبک شخصی شما تقلید کند یا بر اساس طراحی هایت در حیطه گرافیک کار کند چه احساسی خواهی داشت؟
اگر همزمان خودتان باشید و این تقلید با هدف یادگیری باشد مشکلی ندارم. دانشجویان نیاز دارند که دنبال الهامات باشند. نیازی نیست که همه درهای باز شده را مجددا باز کنیم. پس با الهام گرفتن می توانند قسمت هایی از طراحی گرافیک را که برای آنها کسل کننده است، پشت سر بگذارند.
سفارش هایی هستند که جذابیت بیشتری داشته باشند؟
خیلی به پوستر های سرگرم کننده علاقه دارم. اخیرا بیشتر پوسترهای فیلم و پوسترهای رقص (حرکات چرخشی) من را جذب می کند. بخشی از صنعت یک فیلم بودن خیلی جالب است. بیشتر بخاطر اینکه در همه ی رسانه ها نشر داده می شود. دوست دارم کارهایم توسط بازدید کنندگان بیشتری تحلیل شوند.
طراحان مورد علاقه تان چه کسانی هستند؟
پوستر های ” Peter Bankov ” را دوست دارم و همچنین از کار های ” Andrey Login ” لذت می برم، خیلی مرموز در عین حال شاعرانه و لطیف است. در دوره های قبل تر سبک کارهای” Marti Woodtli’s” را تحسین می کردم، آنها خیلی سازماندهی شده و همزمان خیلی آشفته اند.
در حال حاضر به عنوان یک طراح حرفه ای و جوان، چه تجربه هایی به دست آورده ای؟
می دانم چگونه با مشتری سر و کار داشته باشم. زمانی زیادی صرف شد تا متوجه بشوم باید بیشتر روی کارم تمرکز کنم به جای خشنود کردن مشتری. این فنون به تنهایی به کار نمی آیند. یا مثلا درباره چگونه تایپ کردن بیشتر یادگرفتم. زمانی که به پوستر هایم نگاه می کنم، می بینم پنج سال پیش چقدر بی تجربه بوده ام. این خیلی حس خوبی است که می دانم در حال پیشرفت هستم و می توانم مطمئن باشم که مسیر خوبی را طی می کنم. از طرف دیگر بی تجربگی خیلی حس خوبی است، در این شرایط است که فقط به الهاماتت توجه داری. هیچوقت نخواستم خیلی باهوش باشم و خیلی اطلاعات داشته باشم. اعتقاد دارم، دانستن خیلی زیاد خلاقیت را از بین می برد. هنر یک احساس است. حتی زمانی که از تکنولوژی استفاده می کنید هنرمند اصلی احساسات شماست.
برای حرفه ای شدن باید به چه چیزهایی توجه کرد؟
اگر می خواهید یک طراح گرافیک شوید باید با آن با احترام کامل برخورد کنید و فاصله تان را با خودتان و کارتان حفظ کنید. هیچوقت راجع به کاری که کردید کاملا خوشحال نشوید، همیشه از خودتان توقع بیشتری داشته باشید. این یک انگیزه است برای سخت تر کار کردن. همزمان سرگرمی بیشتری حین کار داشته باشید و مهم ترین چیز، یک هدف برای کار خودتان پیدا کنید. باورکنید که با کارهایتان می توانید به مردم کمک کنید. طراحی می تواند به ساخت درک بهتر میان مردم کمک کند. طراحی یک سلاح است که اگر در راه صحیح استفاده شود، برای همه سودمند خواهد بود.
در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟
به تازگی تیزر فیلم “Neon Demon” را تمام کردم، که به زودی منتشر می شود
و یک پروژه شخصی برپایه Slavoj Zizek’s”THE PERVERT’S GUIDE TO CINEMA” در دست اجرا دارم.
گفت و گو و ترجمه: مقداد شیرعلی