طراحی قلم اختصاصی بانک آینده

طراحی قلم اختصاصی بانک آینده

در پست امروز، پروژه «طراحی قلم اختصاصی بانک آینده» که توسط رضا بختیاری فرد و مهدی ارشادی انجام شده است را بررسی می‌کنیم. همراه ما باشید تا در ادامه توضیحات بختیاری‌فر را درباره این سفارش با هم بخوانیم:

بخش مهمی از هویت و لحن کلام هر برندی در قالب متن و به صورت نوشتاری نمایان می‌شود؛ اما اگر برای این بخش از هویت، برنامه‌ریزی اصولی انجام نگیرد، ارتباطی ناقص و نادرست با مخاطب شکل خواهد گرفت.

انتخاب و به‌کارگیری یک فونت مشخص، باعث یک‌پارچگی لحن نوشتاری برند می‌شود و قدم مؤثری خواهد بود؛ اما هر برندی به لحن نوشتاری منحصر به‌ فرد و هماهنگ با هویت خود نیاز دارد.

استفاده‌ دیگران از فونت‌های در دسترس عموم، باعث ایجاد ارجاعات ذهنی متفاوت و متعددی می‌شود که ممکن است بیشتر آن‌ها با اهداف و شخصیت برند متناقض باشند و در نهایت به تصویر برند آسیب‌های جدی وارد کنند.

پروژه طراحی قلم اختصاصی بانک آینده

بانک آینده از زمان تأسیس در سال ۱۳۹۱ هویت نوشتاری یک‌پارچه و معینی نداشت؛ این بانک از فونت ادوبی عربیک در نشان بانک، برای عنوان‌ها از مشکی، اردیبهشت و امیر، در فضای وب از ایران یکان و در متون نوشتاری خود نیز از نیان و نازنین استفاده می‌کرد.

از نگاه مخاطب این میزان فونت‌های به کار رفته در هویت بصری بانک به تعدد و چندگانگی هویتی بانک منجر می‌شد. پس در سال ۹۹ بانک آینده تصمیم گرفت قلمی اختصاصی با ویژگی‌های منحصر به فرد و کاربردی برای استفاده در تبلیغات، اوراق و اسناد اداری و فضای مجازی برای خود داشته باشد.

آینده روشن است…

ضمن بررسی مخاطبین و فضاهای مورد استفاده، در مورد بانک‌های داخلی و خارجی دارای فونت اختصاصی نیز تحقیقی انجام شد. در این میان بانک‌های خارجی فعالیت بسیار جدی و پررنگی دارند؛ به‌طور مثال بانک اسپانیایی سانتاندر به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک منطقه‌ یورو و با بیش از ۱۴۰ میلیون مشتری در سراسر دنیا، با توجه به نیازسنجی دست به تغییراتی اساسی زد و توسط Interbrand و Monotype هویت نوشتاری یک‌دستی ایجاد کرد.

روش تیم طراحی، منحصر به‌ فرد بود؛ آنها تصمیم گرفتند با طراحی عبارت Santander Bank کار را آغاز کنند و ما هم در طراحی بانک آینده از این فکر هوشمندانه استقبال کردیم.
RBC Bank نیز با رویکرد هویتی برآمده از خویش تصمیم به استفاده از فونتی اختصاصی گرفته بود که این فونت به‌دستErik  Spiekermann ، طراح شناخته‌ شده‌ آلمانی طراحی شده است.

مثال‌های متعدد دیگری همچون West Bank وHSBC نیز بر اساس نیاز خود و مخاطبشان برای رسیدن به یک هدف مشترک اقدام به خلق یا تغییر فونت مورد استفاده کرده‌اند.

در ادامه کار، کاربرد قلم و اهدافی که بانک برای خود ترسیم کرده بود مورد توجه قرار گرفت تا فونتی خوانا و خواندنی، سازگار با فضاهای چاپی، محیطی و دیجیتال خلق شود و رویکرد اصلی بر ارائه‌ شخصیتی مودب، پاسخ‌گو، حرفه‌ای و قانون‌مدار در نظر گرفته شد.

قلم آینده ضمن تمایز و به دور از خودنمایی، ویژگی‌های خط فارسی را به‌خوبی حفظ کرده است.
طراحان تایپ عموماً برای قرار گرفتن کاراکترهای بیش‌تر در یک سطر، فضای تنفس حروف را می‌گیرند؛ اما در طراحی قلم آینده، حروف با این باور پیاده‌سازی شده که نیاز امروز و آینده، خلق فضای تنفس و به‌عبارت بهتر ایجاد یک اتمسفر باز و آرام باشد.

شاید عبارت لوکس، کمی اغراق‌آمیز باشد اما در پس این اندیشه «لوکس بودن»، توانست به تیم طراحی این دید را بدهد که مخاطبان بانک نیازمند احترام و آرامش‌اند و این چیزی است که قلم آینده آن را به مشتریان خود هدیه می‌دهد.

پیشنهاد طراحی «ریال» و «تومان» به همراه نماد «ساین» این دو واحد پولی از جمله‌ رفتارهای پیشرو و حرفه‌ای است که برای قلم آینده پیش‌بینی شده است.

آینده، نمایش متفاوتی از پاسخ‌گویی، حرفه‌ای‌گری و قانون‌مداری است.

«قلم آینده» در چهار وزن لایت، رگولار، بولد و بلک و به سفارش مدیریت امور روابط عمومی و بازارافزایی بانک آینده در سال ۱۳۹۹ توسط رضا بختیاری فرد و مهدی ارشادی طراحی و ساخته شده و قابل خرید نیست.

پروژه‌های دیگری از رضا بختیاری فر را در روزرنگ بخوانید:

قلم قرآنی واضح، ویژه‌ چاپ / رضا بختیاری فرد، امید امامیان

خانواده‌ی قلم دبستان / رضا بختیاری فرد، امید امامیان

قلم ری / رضا بختیاری فرد، امید امامیان

لوگوتایپ‌ها / رضا بختیاری فرد

 بانک آینده

 بانک آینده طراحی قلم طراحی قلم اختصاصی بانک آینده ۲ طراحی قلم اختصاصی بانک آینده ۲ طراحی قلم طراحی قلم طراحی قلم اختصاصی بانک آینده ۲ طراحی قلم اختصاصی بانک آینده طراحی قلم اختصاصی بانک آینده ۱ طراحی قلم اختصاصی بانک آینده طراحی قلم اختصاصی بانک آینده ۲ طراحی قلم اختصاصی بانک آینده ۱




image 
imageimageimage