کارت پستال و تقویم

کارت پستال و تقویم خسرو و شیرین

کارت پستال و تقویم خسرو و شیرین از خمسه  نظامی موضوع پروژه دانشجویی یگانه قاسمی دولت سرا بوده است.

« انتخاب اثری جاودانه و برجسته از بزرگان و شاعران غنی سرزمینم، در میان آثار نفیس و کم‌نظیرشان بسی دشوار بود. تاریخ ادبیات ایران گنجینه ارزشمندی بر جای گذاشته که در میان آثار ادبی دوره قاجار، پنج گنج نظامی، در این گنجینه می‌درخشد، علاوه بر ارزش ادبی این کتاب، تصاویر بی‌نظیر آن که توسط هنرمندان چاپ سنگی به تصویر کشیده شده، آن را به شاهکاری تبدیل ساخته است.

علاقه من به هنر ایرانی و قاجاری سرزمینم من را بر این داشت تا به مطالعه و بررسی تصاویر کتاب خمسه نظامی بپردازم و چنان غرق در تصاویر بی‌نظیر و شعر و قلم نظامی شده که این پروژه را فرصتی مناسب برای تحقق به علاقه خود در این زمینه یافتم.

برای انجام این پروژه، منظومه خسرو و شیرین که داستان عشق بین خسرو و شیرین را بازگو می‌کند، انتخاب کرده و دوازده حکایت آن را در قالب کارت پستال و تقویم، خارج از مدیا کتاب به تصویر کشیده‌ام. با انتخاب فرم دایره به عنوان کادر تصویر، سعی در القا رمل، سلاب، کرات و صور فلکی داشته‌ام. در این مجموعه سعی بر این بوده که از المان‌ها، پترن‌ها و حالت پیکره و چهره‌های موجود در چاپ سنگی، به کار گرفته شد.

از آن جا که چاپ لینولئوم تکنیک مورد علاقه من بوده و همین طور نوعی چاپ دستی است که به چاپ سنگی مقداری شباهت دارد، من از این تکنیک در این پروژه به کار گرفتم. و از رنگ‌های محدودی در این پروژه استفاده کردم، رنگ غالب را مانند چاپ سنگی رنگ سیاه گرفته و به دلیل شاهانه و سلطنتی بودن داستان، از رنگ طلایی استفاده کردم.

این پروژه، پروژه دانشجویی بوده و بنا بر علاقه به هنر ایرانی برای پروژه عملی پایان نامه کار شده است.»

یگانه قاسمی دولت سرا متولد سال 1374 ، فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر تهران و رشته تصویرسازی از دانشگاه هنر تهران است.

کارت پستال و تقویم

کارت پستال و تقویم کارت پستال و تقویم کارت پستال و تقویم کارت پستال و تقویم عاشقانه خسرو و شیرین کارت پستال و تقویم عاشقانه خسرو و شیرین  تقویم خسرو و شیرین  تقویم خسرو و شیرین  تقویم خسرو و شیرین  تقویم خسرو و شیرین  تقویم خسرو و شیرین  تقویم خسرو و شیرین