تايپوگرافى متحرك برای سکانسی از فیلم «جدايى نادر از سيمين» / مهدى عطاريان

پروژه عملى پايان نامه كارشناسى «مهدى عطاريان» در رشته ارتباط تصویری، تايپوگرافى متحركی با الهام از فيلم ستايش شده «جدايى نادر از سيمين» ساخته «اصغر فرهادى» است. او در اين پروژه تلاش نموده با بهره گيرى از ویژگى های نوشتار فارسى و قابليت هاى آن، موشن گرافيكى برای سکانسى از اين فیلم بسازد.

مهدى در مورد مراحل شكل گيرى اين اثر مى گويد: «لیریک ویديو، که موضوع بخش نظری پایان نامه ام بود؛ گونه ای تایپوگرافی متحرک است که اغلب در موزیک ویديو، آگهی های تبلیغاتی و فیلم کاربرد دارد. با توجه به قابلیت های دیالوگ در فيلم، از اين مديا برای ساخت پروژه ام استفاده کردم.
براى انتخاب فيلم، در بین چند گزینه متفاوت سرانجام جدایی نادر از سیمین به خاطر ویژگی هاى متمايزش انتخاب شد. خوش ساخت بودن، تنوع شخصیت، دیالوگ ها و نقش آفرینی ممتاز بازيگران از جمله دلایل اين انتخاب بود. همچنين موارد فنى از جمله: ويژگى هاى بيانى، اوج و فرودهاى مناسب و محتواى قوى فیلم از ديگر نكاتى بود كه باعث اين انتخاب گرديد. بعد از بررسی دیالوگ ها و سكانس هاى مختلف، در نهايت این سكانس با توجه به تقابل و جدال بین دو شخصیت کاملا متفاوت انتخاب شد. سپس شروع به بررسی عناصر بصری و انتخاب فونت متناسب با فضا و شخصیت ها نمودم. با توجه به شخصیت نادر، فونت دیبا براى او انتخاب شد و برای شخصیت زن، فونت لوتوس به دلیل ظرافتش مورد استفاده قرار گرفت. با انتخاب این دو فونت، تضاد لازم بین دو شخصیت و لحن کلام آن ها حفظ مى شد.
در طی مراحل ايده يابى و طراحى استورى برد، به این نتیجه رسیدم که مناسب ترین ترکیب رنگی برای فضای این كار، سیاه و سفید است. چون ممکن بود مخاطب از سیاه و سفید برداشت مفهوم خوبی و بدی شخصیت ها را داشته باشد و به دیدگاه بيننده جهت داده شود؛ سعی کردم تقابل و تضاد این دو در طول اثر متنوع باشد. به این ترتیب علاوه بر تضاد و اوج و فرودها، به نوعی حس تعلیقی که در فیلم وجود دارد نيز حفظ شده و اثر از قضاوت و جانب دارى فاصله گرفته است.»
مهدی عطاریان متولد ١٣٧١ است و کارشناسى گرافيك خود را از دانشگاه نیشابور دريافت نموده و هم اينك دانشجوى کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه سیستان و بلوچستان مى باشد. اين پروژه با راهنمایی فريد ياحقى و همکاری نغمه شادمهرى طوسى در شهريور امسال شكل گرفته است.



storyboard storyboard3 storyboard2 storyboard4 storyboard5 storyboard6

[aparat width=”560″ ]http://www.aparat.com/v/CfYOs[/aparat]





image 
imageimageimage