ترانه كودكانه پينك فلويد در پروژه دانشجويى «دوچرخه»

«دوچرخه» پروژه دانشجویی کارشناسی گرافیک «سارا شعبانى» است. اين پروژه، یک انیمیشن کات اوت استاپ موشن سورئال برای ترانه ای از گروه پینک فلوید به همین نام می باشد. دوچرخه، تحت تاثیر ترانه های سورئال و در عین حال کودکانه ی «سید برت» نخستين رهبر پينك فلويد و البته رویاها و فضاهای شخصى طراحش ساخته شده است و در واقع اولین تجربه ی جدی سارا در زمینه ی انیمیشن بوده است. این انيميشن بر پایه پژوهش نظری پروژه «بررسی هویت تصویری گروه پینک فلوید از منظر سورئالیسم» انجام شد.

سارا در مورد پروژه اش مى گويد: «سورئالیسم را می توان در راستای تلاش انسان در خلق گفتمان نوینی دانست که به دنبال واقعیتی جدیدتر و حقیقی تر از واقعیت معمول است. به اين ترتیب، این دگرگونی را می توان تحولی عظیم در تمامی وجوه زندگی آدمی برشمرد. سورئالیسم تلاش می کند تا انسان را در نقش مخاطب خود بر انگیخته و متحول سازد و این کار را از طریق به تصویر کشیدن و تأکید بر مفاهیم پیچیده ی روان او انجام می دهد.
گروه موسیقی پینک فلوید به نوعی لایه ی فریب و ریا را بر واقعیت تلخ و وحشتناک دنیای جدید می بیند و سعی در ویرانی آن دارد. در واقع پینک فلوید، فریاد ذهنی است که به سوی خود چرخیده و مصمم به شکستن غل و زنجیر خویش است. و این نقطه ی پیوند این گروه با فراگیرترین جنبش عصر حاضر، یعنی سورئالیسم می باشد. از طرفی چندرسانه ای بودن فعالیت های گروه و انسجام وجه تصویری و موسیقایی در تمامی دوران فعالیتش، باعث تمایز آنان از بسیاری از گروه های موفق دیگر شده است. یکی از دلایل این امر، استفاده از یک گروه طراحی ثابت خصوصا طراح شاخص آنان «استورم تورگرسن» است که همچنان به طراحی گرافیک برای یادمان ها و سالگردهای گروه پینک فلوید ادامه می دهد.
برای جمع آوری مطالب، علی رقم وجود کتاب ها، پایان نامه ها و مقالات قابل ملاحظه در باره ی سورئالیسم، تقریبا هیچ منبع معتبری جز کتاب دیوار ابراهیم نبوی در رابطه با آثار پینک فلوید در دسترس نبود. در نتیجه از منابع معتبر اینترنتی و مصاحبه های اعضای گروه و نیز طراح گرافيك آنان، بهره بردم. همچنین کتاب “The Raging Storm” را در رابطه با آثار این هنرمند از انگلستان سفارش دادم و به ترجمه قسمت های مورد نیاز و بهره گیری از تصاویر آن پرداختم.

در راستای پژوهش نظری و با مشورت استاد راهنمایم، فریدیاحقی تصمیم به ساخت یک موزیک ویديو برای ترانه ی «دوچرخه» از نخستین آلبوم پینک فلوید یعنی «نی زن در آستانه سپیده دم» گرفته شد. شعر و آهنگ این اثر نمونه ی بارز گردش ذهن یک انسان خلاق در فضایی کودکانه با ظاهری ساده اما مملو از تخیل است و ارتباط محکمی نیز با هنر روانگردان دارد که در پروژه ی عملی سعی در بازنمایی اين عوامل نمودم.»

سارا شعبانى فارغ التحصيل رشته گرافيك از دانشگاه فردوسى مشهد است. او هم اكنون به طور حرفه اى در زمينه طراحى گرافيك، ويديو آرت و موشن ديزاين فعاليت مى كند. انيميشن دوچرخه در جشنواره هاى مختلفى از جمله فستیوال انیمیشن انسی فرانسه در سال ٢٠١٣ و فستیوال زنان فیلمساز مستقل در سوییس ٢٠١٥ به نمايش درآمده است.

01  02  03  04

پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن

پشت صحنه و اتودهای این پروژه:پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (1)  پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (2)  پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (3)  پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (4)  پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (5)  پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (6)  پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (7)  پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (8)  پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (9)  پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (10)  پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (11)  پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (13)  پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (14)  پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (15)  پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (16)  پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (17)  پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (18)  پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (19)  پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (20)  پشت صحنه-سارا شهابی- انیمیشن (21)

03 07 02 01

 

[aparat width=”560″ ]http://www.aparat.com/v/siaPQ[/aparat]

image 
imageimageimage