خیالات چند وجهی

«موضوعی که برای پروژه پایان نامه انتخاب کردم تحلیل ضمیر ناخودآگاه در به تصویر کشیدن موجودات خیالی با رویکرد به نظریه یونگ بود و در بخش عملی به تصویر سازی این موجودات  به شیوه بداهه پرداختم.

از موضوعات مورد علاقه نزد هنرمندان در طول تاریخ هنر، خیال‌پردازی و استفاده از تصویرات عجیب و غریب در خلق آثار بوده است که هنرمند با نگرش در جهان پیرامون همواره از مرزهای شناخته شده فراتر رفته و با شکست ضوابط شناخته شده به دنبال خلق معانی جدید است.

هنگامی که در هنر از تخیل و عجایب سخن به میان می آید، این آشنایی زدایی و ساختار شکنی، مرزهای زیبا شناسانه‌ متداول را در بر می‌گیرد. آنچه تا پیش از این بیان‌گر زیبایی بود ممکن است زین پس زشت جلوه کند و آنچه پیش‌تر شناخته شده بود با تغییر موقعیت غریب بنماید. در این جا عناصر نامتجانس با هم ترکیب می‌شوند و ساختاری جدید به وجود می‌آوردند. تحریف واقعیت، احساسات متناقصی را در مخاطب بر می‌انگیزد که می‌تواند هم‌زمان خنده‌آور و یا وحشت‌زا باشد.

در این مجموعه که شامل 15 کاراکتر می باشد سیر تکاملی خلق کاراکتر از یک لکه جوهری تا موجودی که قابلیت استفاده در صنعت بازی یا انیمیشن را دارد، به تصویر کشیده شده است؛ به این صورت که ابتدا با استفاده از تکنیک فی البداهه، موجودات خیالی و عجیب ذهنی را به عینیت تبدیل کرده و سپس  این موجودات را با موجودات واقعی، از نظر آناتومی، فرم، جنس و پرسپکتیو مورد  مطالعه و بررسی قرار داده و مجدداً طراحی کردم.

در نهایت اجرا کاراکترها به شیوه دستی و با متریال مداد صورت گرفته و با استفاده از تکنیک دیجیتال و برنامه افترافکت به تصویر سازی متحرک تبدیل شده اند.

جا دارد در اینجا از تمام اساتید و افرادی  که در این مسیر به من کمک کردند، به ویژه جناب آقای مهرزاد سبزواری نهایت تشکر و قدرانی را داشته باشم.»

پایان نامه کارشناسی ارشد تصویرسازی دانشگاه تهران
تاریخ دفاع: 99/7/21

طراح کاراکتر: ندا بشرخواه
نقاشی دیجیتال و تصویرسازی متحرک: مهرزاد سبزواری
آهنگساز: آستین وینتری