طراحی لیبل برای آبمیوه سن‌ایچ

« همیشه یکی از دغدغه‌هایم به عنوان یک دانشجوی رشته گرافیک، بسته‌بندی محصولات خوراکی از جنبه تبلیغاتی و لیبل بوده است و مدام به دنبال فرصتی برای انجام چنین پروژه‌ای بودم که پایان‌نامه کارشناسی این فرصت را در اختیارم گذاشت.

انتخاب لیبل آبمیوه و بخصوص برند سن‌ایچ به راهنمایی استاد علیرضا کریمی مقدم، اولین هدف بود که بتوانیم این یکنواختی و قدیمی بودن را از این بخش محصولات غذایی دور کنیم؛ چون اکثر لیبل‌ها و بسته بندی‌های بخش آبمیوه متشکل از تصاویر واقعی میوه و زمینه سفید هستند که مدت زیادی است که این یکنواختی تکرار می‌شود و هیچ گونه تغییری برای جذابیت بیشتر و تازه‌شدن این محصولات انجام نشده است.

پس از تحقیق و بررسی نمونه‌های داخلی و خارجی لیبل‌های آبمیوه، تصمیم گرفتم شش نمونه از میوه‌های موجود را بر اساس رنگ، حس و حال و طعم هر کدام و با استفاده از اشکال ساده هندسی و رنگ‌های گرادینت تصویرسازی کنم و به جای تصاویر میوه از آیکون‌های مینیمال استفاده کنم.

لیبل‌ها پس از طراحی، در قالب پوسترهای سه بعدی تبلیغاتی و موشن گرافیک تبلیغاتی، اجرا و طراحی شدند که موسیقی بخش موشن گرافیک را نیز آرش متعارفی تهیه و تنظیم کردند.

تمامی پروژه شامل پوسترها و موشن گرافیک در بخش‌های مختلف مدل‌سازی و متریال در نرم‌افزار Cinema 4D طراحی و رندر شده‌اند

محمدرضا قلیپور متولد ۱۳۷۳ و فارغ‌التحصیل کارشناسی گرافیک از دانشکده هنر و معماری تهران مرکزی است.

 

 


  1. جسارت و روحیه نوآوری که در کارها دیده میشه رو نقطه قوت این پروژه میبینم. طرح ها هم المان های جالبی درش هست. در مورد رنگها و برخی ترکیب بندی ها خیلی مطمئن نیستم. گردینت ها میتونه درخشان تر و اشتها برانگیز تر از این باشه. مثل گردینت سبز به زرد ابمیوه لیمو که کدر از آب در اومده و دست کم برای من چندان وسوسه بر انگیز نیست اما در مجموع بنظرم پروژه جالب و متفاوتیه.

  2. خسته نباشید
    کاری با جزئیات ندارم، بنظرم در کل پروژه موفقی شده و براش زحمت زیادی کشیدید، البته چون پروژه دانشجویی بوده نمیتونم بگم چقدر توی بازار تاثیر گذار هست یا نه ولی خب از خیلی از چیز هایی که الان توی بازار هست جذابتره!
    البته اعمال نظر و خواسته های مشتری هم هست که احتمالا تاثیر زیادی روی کار طراح میذاره
    اگه بخوام خوشبین باشم میتونیم امید داشته باشیم که طرح تایید شده ی تاثیر گذاری بشه توی بازار و البته با تجربه روی محصولات دیگه میتونید به جاهای خوبی برسید
    ولی اگه بخوام بد بین باشم اینه که تا یه طراحی ایده‌آل فاصله زیاده و باید تجربه توی طراحی رو از دیدن کارهای خوب خارجی شروع کنید البته کپی هم نشه!
    ولی در کل موفق باشید

  3. بعد از یه مدت طولانی یه کار منسجم دیدم
    فقط عذر میخوام بنظرم به طور کلی توی پوسترهای محصولات انگار حجم سه بعدی کار اونقدر به چشم نمیاد .به دلیل نزدیکی تونالیته رنگی محصول و آبجکتهای اطراف ،جای سایه ها خیلی خالیه .
    موفق باشبد

  4. متاسفانه در کشور ما طراحی لیبل محصولات غذایی صرفا طراحی آن است دغدغه طراح از اندازه لیبل فراتر نمی رود حال آنکه تجزیه و تحلیل تاثیر بسته بندی بر مشتری خودش دانشی شده . من تم طراحی کار را میپسندم اما منتقد این انتخاب رنگها و شیوه معرفی محصول هستم . کارهای این روزها در موکاپ خلاصه میشوند چهارتا موکاپ و پوستر خوش رنگ و لعاب دل همه (به غیر از سفارش دهنده) را می برد . درست است استفاده از عکس میوه و بکگراند سفید بسیار تکراری است اما بنظرم اینکه آنقدر نوع طراحی مان از گنگ و نامفهوم هم باشد خوب نیست الان در همین کار تفاوت آبمیوه سیب و آناناس و لیمو در چیست ؟ چطور از هم جدا میشوند ؟ چطور خودش را معرفی میکند بسته بندی وظیفه تبلیغ و جذب مشتری را هم دارد . کجای طرح طبیعی بودن آبمیوه را نمایش میدهد ؟ من این کار را طراحی یک تم گرافیکی قشنگ میبینم . یک موکاپ خوب و نه یک بسته بندی عالی. برایتان آرزوی موفقیت دارم .

  5. به نظرم این که طرح‌ها بر پایه‌ی فرم‌های ابستره و رنگ پایه‌ریزی شدند، بسیار نکته‌ی مثبتیه، مخاطب چنین محصولاتی قاعدتا کل بدنه‌ی جامعه‌ی ایران میتونه نباشه و یک گروه خاص و خوش سلیقه‌تر رو هدف گرفته باشه.
    حتا به نظرم نیازی به فرم ساده‌ی میوه‌ها هم نبود… یک تصویرسازی ابستره و تاثیرگذار روی گروهی که گفتم…
    موفق باشید و نسبت به انتقادها ، منعطف بمانید، در عین حال هم کار خودتان را کنید! مسیرهای تجربه‌گرا با دانش کافی، همیشه راهبردی و پیش‌برنده هستند، خصوصا در فضای کسل و محافظه کار ایران!

  6. به نظرم فقط با رنگ بازی شده و مخاطب عام رو در بر نمیگیره استفاده از فرم های شکسته، نامهگونی و رگلار بودن فونت های اسم محصولات و رنگ سفید بعضی از بسته ها در زمینه سفید ، در کل کار حرفه ای نیست فقط در حد کار دانشجویی هست

  7. سلام وقت شما بخیر من به عنوان یک مخاظب عام که دانش گرافیکی ندارم واقعا از نظر بصری لذت بردم ممنون. خیلی مواقع سمت آبمیوه ها نمیرم به خاطر طراحی هایی که کاملا دافغه دارند : یا تکراری و یا زیادی شلوغ هستند. به عنوان مثال من سان پاپ رو به خاطر بسته بندی انتخاب کردم و وقتی دیدم کیفیتش هم خوبه به خرید ادامه دادم. نمیدونم چرا توی طراحی ها همراه با طراحی جذاب و اشتها برانگیز آرامش بصری مخاطب یا بهتر بگم مشتری در نظر گرفته نمیشه؟ اما ایتجا رعایت شده و اینکه به نظر من تفاوت ها هم کاملا مشخصه چون مهم فرایند کلی اثرهست که در عین راهنمایی مشتری باید جذاب باشه و اینطور هم هست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *