طراحی و تصویر سازی متحرک موجودات کتاب عجایب المخلوقات

«افسانه‌ها، گذشته از ارزش و اهمیتی که به‌ عنوان میراث فرهنگی هر قوم داشته‌اند، به سبب همانندی‌های بسیار با یکدیگر در سراسر جهان، سبب ایجاد درک و تفاهم جهانی میان ملت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون شده‌اند و به‌این‌ترتیب نه‌ تنها بخشی از میراث فرهنگی هر قوم، که پاره‌ای از میراث فرهنگ بشر به شمار می‌آیند. افسانه تلاشی برای بیان واقعیت‌های پیرامونی با امور فراطبیعی ‌است. انسان در تبیین پدیده‌هایی که به علتشان واقف نبوده به تعبیرات فراطبیعی روی آورده و این زمانی‌است که هنوز دانش بشری توجیه کننده ی حوادث پیرامونی‌اش نیست.

عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات (شگفتی‌های آفریدگان و موجودات) کتابی در زمینه هیئت و جهان‌شناسی و علم ‌الاشیا و شگفتی‌های عالم خلقت، نوشته ی زکریا قزوینی است. قزوینی این کتاب را نخست به زبان عربی نوشت و سپس خود نسخه‌ای فارسی از آن تدوین کرد. تاریخ نوشتن عجایب‌المخلوقات را به سال ۶۷۸ هجری قمری مطابق با ۱۲۸۰ میلادی گزارش کرده‌اند. دست ‌نوشته  اصلی آن در حال حاضر در موزه ی مونیخ آلمان موجود است. این کتاب به چندین زبان زنده دنیا ترجمه شده‌است. کتاب شامل چهار مقدمه و دو مقاله است. مقاله اول در عُلویات؛ مقاله ی دوم در سُفلیات، که شامل عناصر و معدنیات، نباتات و حیوانات است. در مورد تمام کائنات روی زمین، بروج، ماه‌ها، فصول سال، ستارگان، زمین، کوهها، دریاها، رودها، جانوران، و تمام موجودات دنیا سخن رفته‌است. کیهان شناسی قزوینی صرفا یک کتاب علمی تنها نیست بلکه در این کتاب سعی شده تا با کمک و بهره گیری از داستان ها و اشعار، مطالب و توضیحات علمی با جذابیت بیشتری بیان کند.

توضیحاتی در باب پروژه و اهداف آن: 
جزئیات زیاد، تخیلی و فانتزی بودن چاشنی اصلی و همیشگی کار های من هست. کتاب عجایب المخلوقات، منبع غنی از موجودات افسانه و داستان های تخیلی است که توجه من رو به خودش جلب کرد، در این کتاب از موجوداتی یاد شده که شاید به ندرت از آنها شنیده باشیم، اکثر این موجودات اسم ندارند و صرفاً توضیحاتی در وصف اونها در کتاب اومده و من خودم روی بعضی هاشون اسم گذاشتم.
توی طراحی این موجودات من سعی کردم تا به متن کتاب وفادار باشم و طراحی جدید، با اون چیزی که در کتاب هست تناقض نداشته باشه. تصویر سازی چنین موجوداتی در قالب سبک رئال شاید کمی چالش برانگیز بود، برای مثال اینکه چطور بدن گاو و ماهی رو به گونه ای طراحی کنیم تا جذاب و به خوبی جوهره هر دو موجود رو دارا باشه. برای طراحی هر کار ابتدا دو تا سه عدد اتود اولیه طراحی میشد و بعد از انتخاب طرح نهایی کار اجرا میشد.

علت انتخاب سبک طراحی دیجیتال برای این موضوع به این خاطر بود که علاوه بر سهولت و امکاناتی که طراحی دیجیتال در اختیار ما قرار میده، امکان انیمیت کردن هم وجود داره.
انیمیت کردن این تصویر سازی ها باعث افزایش جذابیت و خیال انگیز تر بودن کار میشه و میتوان از این انیمیشن ها در نسخه الکترونیکی این کتاب بهره برد. انیمیشن ها در برنامه افترافکت ایجاد شده و روند تکرار شدنی دارند.»

پروژه رساله نهایی (پایان نامه مقطع کارشناسی-رشته ارتباط تصویری)
دانشحو: شبنم نکونظر
استاد راهنما: محمد رضا دوست محمدی

.

 


image 
imageimageimage