طراحی کتاب

طراحی کتاب از بغداد تا اصفهان

طراحی کتاب «از بغداد تا اصفهان» پروژه‌ای دانشجویی است که لیلا گلستانها، به عنوان پایان‌نامه‌ی کارشناسی‌ در تاریخ ۲۹ تیر۹۹ ارائه کرده است.

«در حال حاضر کتاب‌های بسیاری تحت عنوان نگارگری و موضوعات مشابه آن در بازار کتاب‌های ایرانی موجود است؛ اما در طراحی و صفحه‌آرایی آن‌ها توجه کافی به دیزاینِ متناسب با متن و رویکرد کتاب نشده و تنها به دیزاینی ساده بدون هماهنگی با متن کتاب بسنده شده است.

بنابراین در این پایان‌نامه برای دستیابی به فرم کادربندی‌ و صفحه‌آرایی پویا، ابتدا مطالعاتی بر روی ترکیب بندی‌های موجود در رقعه‌های نگارگری، نمونه‌های تشعییر و تذهیب قرآن‌های قدیمی و نسخ خطی انجام دادم. سپس با الهام از آن‌ها اتودهایی اولیه برای لی‌اوت صفحات زدم. پس از آن برای هر مکتب از معروف‌ترین و سرشناس‌ترین نگاره‌های آن مکتب استفاده و نیز بعضی از آن‌ها را بازسازی کردم.

در این جستجوها از نسخه‌های موجود درگالری موزه‌ها وکتابخانه‌های آنلاین داخلی و خارجی بهره بردم.
برای طراحی جلد نیز از نگارگری یوسف و زلیخاه در مکتب هرات استفاده کردم و کادربندی رقعه آن را مدرن‌سازی و خلاصه‌سازی کرده و به این ترکیب بندی دست یافتم.

هدف از این طراحی، صفحه‌آرایی کتاب همراه ایجاد تناسب بین لی‌اوت و دیزاین با متن و موضوع است که باعث ایجاد یک‌پارچگی و وحدت در اثر می‌شود.»

 

تاریخ دفاع: ۲۹تیر۱۳۹۹
استاد راهنما: دکتر میترا معنوی‌راد
دانشگاه الزهرا

 

طراحی کتاب

پروژه دانشجویی

صفحه آرایی

هدف از این طراحی، صفحه‌آرایی کتاب همراه ایجاد تناسب بین لی‌اوت و دیزاین با متن و موضوع است که باعث ایجاد یک‌پارچگی و وحدت در اثر می‌شود.

مکتب هرات

پروژه دانشجویی

صفحه آرایی

طراحی کتاب

طراحی کتاب

پروژه دانشجوبب

مکتب هرات

صفحه آرایی