تصویرسازی نمایشنامه «مجلس قربانی سنمار»

تصویرسازی نمایشنامه “مجلس قربانی سنمار” نوشته بهرام بیضایی، عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد باران صدیقیان است که برای گروه بزرگسال انجام شده است. باران درباره روند شکل‌گیری این پروژه می‌گوید:« علاقه شخصی من به ادبیات غنی ایران و قلم استاد بهرام بیضایی به عنوان یکی از مهم‌ترین نویسندگان و نمایش‌نامه نویس‌های ایرانی باعث شد من یکی از خوانندگان و بینندگان دایمی آثار ایشان باشم. از سویی سال‌ها فعالیت در عرصه نقاشی و مینیاتور ایرانی و تصویرگری، نگاه من به آثار ادبی را “تصویری” می سازد. نگارش استاد بیضایی در نمایش نامه “مجلس قربانی سنمار”و نحوه روایت استاد بیضایی از داستان و قابلیت تصویر سازی غنی آن، باعث انتخاب این نمایشنامه برای تصویر سازی شد.

برای انتخاب تکنیک اثر تردید داشتم. در ابتدا تکنیک اکریلیک را انتخاب کردم ولی پس از اجرای اولیه، آن را مناسب ندیدم و احساس کردم تکنیک مداد و اجرای سیاه-سفید اثر، تناسب بیشتری با متن و فضای آن دارد.

واقعیت این است که بازی ذهنی من با این اثر و خوانش متعدد آن برای برقراری ارتباط بهتر با اثر و نیز ایجاد تصویرهای ذهنی قابل قبول از اثر، فرایند زمان بری بوده است. این نمایشنامه دارای بعد تاریخی است. از سویی ریشه در سنت ایرانی و از سویی ریشه در سنت عربی دارد؛ فلذا این مسایل باعث می شود تصویرگری اثر نیازمند تسلط تاریخی برشرایط فرهنگی و نیز پوشش و … اثر گردد که در کل باید بگویم این پروژه برای من 6 ماه زمان برد.

در تصویرسازی این پروژه تلاش کردم بیشترین پای‌بندی را به متن نمایش‌نامه و شرایط تاریخی آن داشته باشم و از لحاظ تصویری باید بگویم متاثر از فیلم‌های «سرگئی پاراجانوف» بوده‌ام.
یکی از چالش های بزرگ تصویرسازی این اثر، معماری تلفیقی ایرانی و عربی اثراست. با وجود اینکه یک تصویر از “خورنق” یعنی کاخی که موضوع داستان است وجود دارد اما به دلیل گذشت زمان و تخریب آن نمی‌تواند معماری اثر را به دست دهد و من باید تصویر کاخ را خلق می‌کردم… .»

باران صدیقیان متولد 1364 است. او در حال حاضر بیشترین فعالیت خود را در حوزه تصویرسازی متمرکز نموده و از آن لذت می‌برد.