هر برندی در تمام مدت فعالیتش در تعامل کامل با تصاویر گوناگون است. برند شما نیز از تصاویر مختلفی برای تقویت جلوه حرفه ای خود استفاده می کند. از رنگ و فونت گرفته تا لوگو و تصویر اصلی برندمان، همگی محل تلاقی جلوه های بصری و کسب وکار است. در حوزه بازاریابی همین المان های بصری نقش مهمی در کمپین های شما خواهند داشت، بنابراین باید نگاه دقیق تری به آنها داشته باشیم.
اریک لازار، رئیس شرکت SpeedPro Chicago Loop(فعال در زمینه گرافیک و تصویرسازی که هم با برندهای بزرگ و هم با افراد خصوصی همکاری دارد)، نظر جالبی در مورد اهمیت جلوه های بصری در بازاریابی دارد: «برندسازی مبتنی بر جلوه های بصری تمام جلوه های یک برند را به مرحله ای بالاتر از سطح فعلی شان منتقل می کند». برند اریک در زمینه جلب رضایت مشتریان استراتژی خلاقانه ای دارد. به این ترتیب به جای تاکید بر روی سابقه موفق در زمینه همکاری با برندهای بزرگ، طراحی بنرهای مختلف و اضافه کاری های پر دردسر آنها به ارائه ضمانت به مشتریان اکتفا می کنند.
ماهیت این ضمانت بر روی تاثیرگذاری تمام المان های هر طرح SpeedPro است. دلیل این تضمین نیز اعتماد شرکت به کارمندان اش است. به خاطر سنخ فعالیت های نوآورانه برند اریک لازار نام وی با خلاقیت و ایده پردازی نوین در زمینه بازاریابی گره خورده است: «در زمینه برندسازی ما باید احساس های مختلفی همانند مزه، صدا، بو و حتی احساس استفاده محصولات مان را به مخاطب عرضه کنیم. گاهی اوقات یک تصویر به گونه ای کاملا رضایت بخش این کار را برای ما انجام می دهد. در واقع یک تصویر توانایی بیان هزاران کلمه را دارد».
بی شک استفاده از توصیه های فردی مانند لازار برای توسعه کسب وکار بسیاری از ما در زمینه برندسازی و بازاریابی حیاتی خواهد بود. به همین خاطر در این مقاله من به گفت وگو و مصاحبه با اریک لازار پرداخته ام. نتیجه این گفت وگو در پنج بخش کاربردی در اختیار شما قرار می گیرد. اجازه دهید به هر کدام از این بخش ها بپردازیم.
1. طراحی بصری بخشی از برندتان است
نشانه های بصری شاید یکی از مهم ترین فاکتورها در زمینه بازاریابی و تبلیغات باشد. به گفته لازار محتوای بصری ترکیبی از رنگ، فونت، گرافیک، عمق و متن است، به گونه ای که توان جلب توجه مخاطب و اقناع وی را داشته باشد. در حقیقت یک طرح بصری ایده آل باید توانایی برانگیختن احساسات مخاطب را دارا باشد.
مزیت اصلی طرح های گرافیکی موفق تاثیرگذاری سریع بر روی مخاطب است. بر این اساس شاید کاربران امروزی علاقه چندانی به مطالعه مقالات یا شنیدن پادکستی صوتی نداشته باشند، با این حال همیشه زمان کافی برای مشاهده گذاری یک طرح گرافیکی را دارند. اجازه دهید به نظر اریک در این زمینه توجه کنم: «90درصد فرآیندهای خرید از طریق فوران احساسات صورت می گیرد. بر این اساس تاثیرگذاری احساسی و عاطفی بر روی مخاطب در درجه نخست اهمیت قرار دارد. برای بسیاری از مخاطب ها با تحصیلات معمولی جلوه های بصری تنها منبع ارتباط شان با برندهای بزرگ و کوچک است.»
به دلیل توسعه سریع و روز به روز بازاریابی مبتنی بر محتوای بصری باید در این زمینه کاملا سریع و با دقت عمل کنیم. توجه داشته باشید که هر محتوای بصری بیانگر داستان ویژه برندتان است. به این ترتیب اشتباه در طراحی حتی یکی از آنها تا مدت نسبتا طولانی تاثیر منفی بر روی مخاطب خواهد داشت.
2. کمپین بازاریابی شما نیاز به راهنمای محتوای بصری دارد
به منظور خلق یک کمپین بازاریابی تاثیرگذار نقطه شروع تان باید ایجاد راهنمای تصاویرتان باشد. این راهنما نه تنها شامل چگونگی تولید محتوای بصری در شرکت تان است، بلکه محل قرارگیری هر محتوای ویژه ای را هم مشخص می کند.
براساس عقیده لازار راهنمای برند تجربه مطلوب و لذت بخش مشتریان را تضمین خواهد کرد. به این ترتیب شما از بازنمایی تصویر دلخواه برندتان در نزد مشتریان مطمئن خواهید شد. در بسیاری از مواقع ناآگاهی مخاطب نسبت به ویژگی های محتوای بصری ما موجب بی علاقگی آنها می شود.
تجربه مشترک همه ما در زمینه تکراری خواندن بسیاری از تبلیغات و کمپین ها به خوبی گویای این حقیقت است. توصیه لازار در اینجا بر روی آگاه سازی مشتریان نسبت به محتوای بصری مان است. همچنین این اطلاعات راهنما باید در اختیار اعضای جدید تیم طراحی تصاویر و جلوه های گرافیکی نیز قرار گیرد. به طور معمول برای مخاطب افزودن متنی کوتاه در حکم راهنما عمل خواهد کرد.
به عقیده لازار سه ویژگی اصلی برندسازی مبتنی بر محتوای بصری دقت، تداوم و خلاقیت است. هرگاه یکی از این سه اصل دچار مشکل شود، چالشی در زمینه بازاریابی و تبلیغات ما به وجود خواهد آمد.
3. کمپین بازاریابی تان را شلوغ نکنید
وقتی محصول جدید یا داستان تازه و جذابی دارید، تمایل به اشتراک گذاری حداکثر اطلاعات ممکن طبیعی است. با این حال حساسیت بر روی محتوای کمپین های مان رمز موفقیت در زمینه بازاریابی و تبلیغات است. به این ترتیب باید با دقت تمام و پس از بررسی های چندباره هر محتوا آن را در کمپین مان قرار دهیم.
لازار در زمینه مشکلات کمپین های شلوغ به نکات جالبی اشاره دارد: «مشتریان همیشه به دنبال راهکارهای ساده برای کسب اطلاعات مفید هستند. اشتباه رایج بسیاری از برندها نیز در حوزه تبلیغات انتخاب طرح های شلوغ برای کمپین ها و مطالب سایت شان است. به این ترتیب بخش زیادی از مطالب مورد بی توجهی مخاطب قرار می گیرد». در اینجا راه حل تمرکز بر روی نیازهای مشتریان و پرداختن به مهم ترین آنهاست.
مزیت محتوای بصری در اینجا نیز مشهود است. در حقیقت محتوای بصری دشواری و پیچیدگی های سایر فرمت ها را ندارد. مخاطب فقط با یک نگاه ساده قادر به فهم نکات اصلی یک بنر تبلیغاتی است. بی شک این امر در مورد یک مقاله نسبتا کوتاه صدق نمی کند.
4. تمام فرآیندهای بازاریابی نیاز به اندازه گیری دارند
درست به مانند هر المان دیگری از فرآیند بازاریابی شما، بخش بصری کمپین بازاریابی و تبلیغاتی شما نیز باید به دقت مورد ارزیابی و اندازه گیری قرار گیرد. به طور معمول سیستم A/B برای فهم میزان موفقیت هر کدام از بخش های کمپین بسیار موثر است.
در مورد کمپین های فیزیکی که دارای المان های چاپی هستند، پرسش از مشتریان به صورت آنلاین بهترین گزینه برای فهم میزان موفقیت هر کدام از بخش هاست. البته باید در طراحی پرسش ها دقت فراوانی به خرج داد. همچنین در ساعت های اداری نباید از مشتریان سوالی پرسید. زمان استراحت بهترین فرصت برای گفت وگویی صمیمانه با مشتریان محسوب می شود.
توجه داشته باشید که کمپین شما فقط شامل محتوای بصری نیست. بر این اساس شیوه ارزیابی هر کدام از آنها باید با توجه به نقش اش در کمپین اندازه گیری شود. در غیر این صورت نتایج ارزیابی اعتبار چندانی نخواهد داشت.
در پایان این بخش به اظهارنظری مفید از لازار اشاره خواهم کرد: «هر آنچه به خوبی اندازه گیری شود، موفقیت به همراه خواهد داشت. در زمینه بازاریابی و تبلیغات محتوای بصری تفاوت، خوب یا بد، را رقم می زند.»
5. گاهی اوقات تغییر ضروری است، اما هوشیار باشید
گاهی اوقات باید سنت های برندمان در زمینه طراحی المان های بصری را کنار بگذاریم. این کار به طور معمول به دلیل تلاش برای بیان داستان یا ایده ای تازه صورت می پذیرد. به عقیده لازار در بسیاری از مواقع ایجاد تغییر موجب بهبود جایگاه برندمان نزد مخاطب می شود.
با این حال باید در زمینه ایجاد تغییر هوشمندانه عمل کنیم. تغییری که به کلی با شیوه قبلی ما متفاوت باشد، به طور معمول با شکست مواجه می شود. بر این اساس باید همیشه عنصری از راه وکار قدیمی مان را نگه داریم.
جلوه بصری بی شک مهم ترین نقطه ارتباط ما با مشتریان است. درست به همین دلیل در زمینه تغییر آن برندها باید توجه زیادی به خرج دهند. در غیر این صورت مانند برند تروپیکانا یا پپسی با شکست مواجه خواهند شد.
مشکل تغییر محتوای بصری فقط مخصوص برندهای بزرگ نیست. برندهای کوچک با تغییر ناگهانی جلوه های بصری (مانند تصویر لوگو) در خطر فراموشی کامل قرار می گیرند. نتیجه اینکه باید همیشه نسبت به ثبات جلوه های بصری برندمان توجه نشان دهیم. از سوی دیگر این کار نباید موجب نوعی محافظه کاری از سوی ما شود. درک زمان مناسب برای تغییر یا حفظ طرح فعلی در اینجا اهمیت بالایی دارد.
به عقیده لازار: «تمام هدف فرآیند تولید محتوای بصری آسان سازی جریان جلب مخاطب و تبدیل آن به مشتری ثابت است. بر این اساس همیشه باید سلیقه مخاطب را مدنظر داشته باشیم.
در این میان اگر هماهنگ با سلیقه مشتریان تغییر نکنیم، علاقه آنها به برندمان کاهش خواهد یافت.» صرف نظر از اهمیت و تاثیرگذاری بالای جلوه های بصری، هیچ گاه نباید نسبت به سایر المان های بازاریابی (مانند متن یا صدا) بی توجه شویم. حتی بهترین بنرها نیز بدون محتوای متنی تاثیر چندانی بر روی مخاطب نخواهد داشت. به عقیده من در اینجا ما باید تناسبی میان المان های مختلف بازاریابی ایجاد کنیم.
به عقیده لازار، اگر مخاطب با مشاهده یکی از بنرهای شما یا تبلیغات دیجیتال تان به سراغ سایت رسمی برندتان رفته و مطالب مختلف را جست وجو کند، حداکثر میزان موفقیت کمپین شما محقق شده است. به طور معمول میزان موفقیت برندها کمتر از این میزان است. با این حال حد ایده آل آن را همیشه برای ارزیابی سطح کمپین تان به یاد داشته باشید.
منبع: forsatnet