ابزار هوش مصنوعی

پیشنهاد آرون دراپلین برای طراحان در سال جدید: «از هوش مصنوعی فقط به عنوان یک ابزار استفاده کنید.»

«هنوز هم با یک مداد می‌شود طرحی روی کاغذ زد که ما را شگفت‌زده کند.» آرون دراپلین

صحبت با آرون دراپلین در مورد ترندهای دیزاین دو جنبه دارد. اول آن‌که خود او معتقد است که فرد مناسبی برای نظردادن در این زمینه نیست چرا که دنبال‌رو این ترندها نیست. دوم این‌که، نمی‌توان او را قانع کرد که ایده‌های جدیدی که مطرح می‌شوند همگی ترندهای روز هستند.

دراپلین از آن هنرمندهای بسیار پرکار است. این روزها بیش‌تر وقت خود را مشغول طراحی لوگو برای برندهای مختلفی مثل پاتاگونیا اینک، کوندی نست و نایک است. در کنار آن مشغول طراحی کاور و فونت آلبوم جدید کریس استپلتون است. هم‌چنین قرار است با یک تریلی پر از وسیله به سمت مقصدهای مختلفی در غرب آمریکا مثل Contravent، شرکت کوچک دیزاین، و Adobe MAX، کنفرانس خبری، سفر کند.

در هر دوجا آرون دراپلین قرار است به هنرجویان تدریس کند، میزبان و سخنران اصلی سمینار باشد. در طول این مسیر با طرفداران خود ملاقات می‌کند و معمولا برنامه‌های خود را طوری هماهنگ می‌کند که دو ماه یک‌بار بتواند به خانه و مادرش در میشیگان سر بزند.

نظرات آرون دراپلین در مورد ترندهای دیزاین

وقتی از آرون دراپلین خواستیم تا درمورد ترندهای دیزاین صحبت کند، کمی مکث کرد. درپلین معتقد است ایده‌های او منحصربه‌فرد هستند و به‌راحتی در لیستی از پیش تعریف شده قرار نمی‌گیرند. از دید او طراحی خود هنر است و دنبال‌کردن ترندهای روز بی‌معناست. دراپلین به‌جای آن‌که تحت‌تأثیر این ترندها قرار گیرد، از آن‌ها برای ایده‌گرفتن استفاده می‌کند.

دراپلین معتقداست که هرکس باید با دید باز و درک خاص خود به سمت دنیای هنر بیاید و نه آن‌که فقط به دنبال تقلید از دیگران باشد. پیشنهاد دراپلین به ما این بود که به جای پیروی بی‌چون‌وچرا از این ترندها، این چهار موضوع را برای سال 2024 در نظر بگیریم:

ابزار هوش مصنوعی

داشتن اصالت

آرون دراپلین باور دارد که اگر سبک و استایل کارهای ما متناسب با شخصیت و روحیه ما باشد، آن‌وقت آثاری که تولید می‌شوند همگی رنگ و بوی اصالت دارند و مختص خود ما خواهند بود.

دراپلین می‌گوید:« چیزی که من از ترندهای روز دیزاین متوجه شدم این است که هنرمندان تلاش می‌کنند تا آثار خود را متناسب با سلیقه مردم و آن چیزی که جامعه از آن‌ها انتظار دارد، تولید کنند. بدون آن‌که به حس خودشان توجه کنند. این خیلی خوب است که هنرمندان از فضای مجازی برای پروموت‌کردن آثارشان استفاده می‌کنند، تنها نکته‌ای که در این قسمت مهم است این است که هرکسی باید حواسش به خاص‌بودن اثری که تولید می‌کند باشد.»

یکی از نمونه‌های اصالت سبک «نوستالژی جدید» است. درواقع، این سبک ریشه در درک و برداشت هنرمندان امروز از آثار خلق‌شده در گذشته دارد. نقطه آغاز و شکل‌گیری این سبک برمی‌گردد به بازآفرینی آثار دهه 1990. هدف، داشتن حسی آینده‌نگر در زمان خلق مجدد آن‌ها به وسیله رنگ‌های نئونی و زمینه براق و انعکاسی بود. در مرحله بعد، این ترند به آثار دهه‌های دیگر هم رسید و رنگ‌های تند و افکت‌های دور از واقعیت با آن‌ها تلفیق شد.

داشتن اصالت، آرون دراپلین

آمادگی برای ایجاد تغییر

به گفته دراپلین، مرزها و محدودیت‌های دیزاین هم روی طراح و هم روی اثر تاثیر می‌گذارد. او معتقد است که برای آن‌که کسی طراح بزرگی شود باید همیشه تعهدی دوگانه را در نظر داشته باشد. اول آنکه، خود را وقف هنر و طراحی کند. به این معنا که تمامی مهارت‌ها و تکنیک‌ها را فرا بگیرد و همیشه برای بهترشدن خود تلاش کند. دوم، از تغییردادن نترسد. یک طراح باید توانایی تصمیم‌گیری عاقلانه را داشته باشد.

مفهوم دیزاین در سال 2024 حول محور انتخاب‌های ما می‌چرخد. اینکه بدانیم از چه عناصری باید استفاده کنیم و از چه عناصری باید فاصله بگیریم. اینکه بتوانیم آن چیزی که هدف و منظور ما هست را منتقل کنیم، یک مهارت است که با گذشت زمان به‌دست می‌آید و نتایج فوق‌العاده‌ای روی سبک ما خواهد داشت.

امروزه، یکی از مسائلی که ترندشده و استفاده از آن‌را زیاد می‌بینیم، آثاری هستند که با سبک مینیمال خلق می‌شوند. از ویژگی‌های آن‌ها داشتن عناصر و یا متن‌های ساده و مینیمال است. در این سبک، هدف اصلی رساندن و انتقال معنا با کمترین جزییات است. به‌همین‌خاطر در این گونه آثار، پالت‌ رنگی به‌کار رفته بسیار محدود است و فضای خالی زیاد به چشم می‌خورد. با تمرکز بر این اصول، هدف هنرمند ایجاد ظاهری ساده، مرتب و جذاب به لحاظ بصری است.

آمادگی برای ایجاد تغییر، آرون دراپلین

استفاده از هوش مصنوعی به عنوان ابزار

دراپلین در ادامه درمورد جنبه‌های مثبت هوش مصنوعی نیز صحبت می‌کند. اما او همچنان معتقد است که نباید به آن به چشم یک میان‌بر نگاه کرد. در شرایطی که هوش مصنوعی می تواند خیلی به ما در مسیر کمک کند، اما نباید از پیشنهادها و طرح‌های آن‌ کپی‌برداری کرد.

«هوش مصنوعی را باید مانند یک ابزار کمکی در اختیار داشت. برای مثال یکی از دوستانم فایلی داشت که به صورت عمودی و مستطیل شکل طراحی شده بود و توانست فرمت آن‌را به کمک هوش مصنوعی مربع شکل کند. چنین استفاده‌ای عالی است. هدف از هوش مصنوعی اجراکردن ایده‌های هنرمندان است نه آن‌که جایگزینی برای هوش خلاق آن‌ها باشد.»

در سال 2024، هوش مصنوعی را مانند بقیه ابزارها و قلم‌های خود در اختیار داشته باشید. هم‌چنین، پلتفرم‌هایی مانند Adobe Photoshop و Adobe Express از هوش مصنوعی مولد پشتیبانی می‌کنند که گزینه بسیار خوبی برای شاخ‌وبرگ‌دادن به ایده‌های هنرمندان خواهند بود.

هوش مصنوعی می‌تواند با تولد و ایجاد ایده‌های اولیه طراحی متن (text design) به طراحان کمک کند تا زمان و وقت خود را صرف مراحل دیگر کنند. در مرحله بعد، با گسترش و اجرای آن ایده‌ها به کمک دانش و مهارت خود چند قدم به طرح نهایی خود نزدیک شوند.

استفاده از هوش مصنوعی به عنوان ابزار، آرون دراپلین

پیشنهاد آرون دراپلین، روی یک مهارت بصورت تخصصی کار کنید

پیشنهاد دراپلین این است که در سال جدید، یک مهارت خاص را انتخاب کنید و تمام تلاش خود را بکنید تا آن را به بهترین شکل یاد بگیرد. یکی از نقاط قوت هر طراح این است که در یک زمینه و سبک شاخص و برجسته باشد. لازمه رسیدن به چنین مهارتی، ساعت‌ها مطالعه و تمرین و تلاش در کنار کارکردن خواهد بود.

در تمامی پروژه‌هایی که دراپلین به عهده داشته‌است می‌توان رد پای امضا و سبک او را دید. برای داشتن چنین رویکردی، هر طراحی باید نسبت به سبک و استایلی که دارد به خودآگاهی برسد.

شاید اولویت شما به عنوان یک طراح کار در حوزه انیمیشن‌سازی باشد، یا شاید طراحی به صورت دستی را ترجیح بدهید. این شما هستید که انتخاب می‌کنید و نکته مهم در اینجا فقط به‌دست‌آوردن مهارت و تخصص کافی در زمینه کاری خودتان است.

به گفته دراپلین این همان فرمول زد معروفی است که همه به دنبال آن می‌گردند. داشتن تخصص و مهارت کافی همان چیزی است که مشتریان را به سمت شما جذب می‌کند.

سعی کنید همیشه خلاق باشید

بااین‌که سبک دراپلین آنقدر خاص خود او است که می‌توان آثارش را از کیلومترها دورتر تشخیص داد، او هم‌چنان به دنبال راه‌هایی نو و خلاقانه برای انتقال دیدگاه خود می‌گردد.

دراپلین می گوید:«باید تشنه یادگیری بود. لازم نیست در هر زمینه‌ای متخصص شد، اما کمی کنجکاوی بد نیست.» درایپلین نه فقط در زمینه کاری خود همیشه درحال یادگیری و به‌روز کردن خود است بلکه برای یادگیری هر مهارت دیگری هم این چنین تلاش می‌کند. پروژه‌ای که او این روزها در سر دارد ساخت خانه‌اش است. دراپلین تصمیم دارد نه‌تنها آن‌را طراحی کند، بلکه خود او آن‌را بسازد. دراپلین تنها مجری رویدادها نیست، بلکه به صورت مستمر در رویدادهای مختلف شرکت می‌کند، اسکچ می‌زند و آثار جدید خلق می‌کند. او به هنر تنها به چشم وسیله‌ای برای گذران زندگی نگاه نمی‌کند.

منبع +


image 
imageimageimage