در چند سال گذشته، با توجه به جریان طراحی فلت و مینیمال، شرکتهای خودرو سازی بزرگ بیشترین تلاش خود را برای بازطراحی لوگوی خود داشتهاند. در بیشتر موارد، لوگوهای خودروها برای دید مدرنتر و همچنین سهولت در نمایش در برنامهها و سیستمهای دیجیتال کوچکتر و سادهتر شدهاند.
وقتی که کاربرد اصلی یک لوگوی خودرو نشان دادن بر روی جلوی خودرو بود، طراحیهای ۳D با جزئیات و سایهها به خوبی کار میکردند. اما این امر در مواقعی که شرکتهای خودروسازی برنامهها و سیستمهای صوتی را ارائه میدهند و باید از لوگو استفاده کنند، دیگر چندان اهمیت ندارد. با این حال، بازطراحیهای اخیر لوگوی خودرو، همیشه با پذیرش مطلوب شرکتها همراه نبودهاند. در حالی که برخی از شرکتها توانستهاند با بهروزرسانی هویت برند خود را همراه با حفظ میراث برند به روز کنند، دیگران به دلیل نامفهوم یا زشتی، موفق نبودهاند.
در این مقاله به بررسی تعدادی از لوگوهای بازطراحی شده میپردازیم و موفقیت آنها را بررسی می کنیم.
لوگوی استون مارتین؛ خوب
لوگوی جدید آستون مارتین نشان میدهد که گاهی اوقات تغییرات کوچک میتواند کافی باشد. پیتر سویل، که به خاطر کارهایش برای هاسیندا و فکتوری رکوردز مشهور است، جریان سادهسازی را بدون از بین بردن میراث برند، دنبال کرد.
او رنگ سبز گرادینت در پسزمینه را با رنگ سبز تنپلات جایگزین کرد. او همچنین خط نیمدایرهای پیچیده روی بالها را حذف کرد. به نظر میرسد این لوگو خیلی ساده است، اما نتیجه کار قابل قبول است. هیچ شوک و هیجانی ندارد، همچنین مخاطبان را گیج نمی کند. بسیاری از افراد نیز ممکن است تغییرات ایجاد شده را متوجه نشوند. باز طراحی لوگو امکانات و دید مدرنتری را که برند میخواست، فراهم میکند.
لوگوی مدرن سیتروئن؛ خوب
لوگوی جدید سیتروئن کمی متناقض ظاهر شده است. این لوگو میتواند به طور همزمان مدرنتر و سنتیتر از طرحی که جایگزین آن شده به نظر برسد. این به دلیل این است که شرکت فرانسوی سیتروئن به مرحله اولیه طراحی لوگوی خودرو هایش در سال 1919 بازگشت. برخی تغییرات و نوآوریها به لوگوی قبلی اضافه شده است. همچنین پالت رنگی مدرنتری دارد. نتیجه به دست آمده، یک لوگوی ساده و شیبدار است. لوگویی که با میراث برند، سازگاری بیشتری دارد. گاهی اوقات باید به سمت عقب حرکت کنید تا به جلو پیشرفت کنید (فقط نه وقتی که پشت فرمان هستید!).
لوگوی شفاف BMW؛ خوب
اگر به سالهای دورتر نگاه کنیم، BMW یکی از اولین شرکتهای خودرو ساز بود که لوگوی خود را ساده کرد. در ماه مارس 2020، لوگوی جدید BMW به صورت شفاف و سطحی از نماد قبلی فلزی آن رونمایی شد. حلقه بیرونی سیاه رنگ آن شفاف شد و افکت ۳D از آن حذف شد. این لوگوی ساده، رنگهای سفید و آبی منطقه باواریا (منقطهای که شرکت در آن قرار دارد) را حفظ کرده است. در ابتدا بین رانندگان شک و تردید وجود داشت، اما طراحی جدید در کاربردهای فیزیکی و دیجیتالی خود خوب عمل کرده است.
لوگوی جدید کیا؛ بد
ما نمیتوانیم از شکایت از لوگوی جدید کیا دست برداریم. البته، لوگوی قبلی کیا بسیار پرزرق و برق بود، اما حداقل قابل فهم بود. طراحی جدید که در مراسمی با آتشبازی و رژهی هواپیماهای بدون سرنشین رونمایی شد، با موج دندانهای خود شیکتر و مسابقهایتر است، اما قابل فهم نیست.
حتی شواهدی از نتایج جستجوی گوگل مبنی بر افزایش تعداد افرادی که به دنبال خودروهای “KN” از زمان انتشار لوگوی جدید هستند، وجود دارد.
طراحی مجدد لوگوی «ارزان» آئودی، زشت
آئودی قبلاً یکی از سادهترین آرمهای خودرو را داشت که در حافظه ترسیم میشد، اما این لوگو نیز به دسته بندی طراحیهای فلت پیوست. این برند خودرو طرح برآمده، شیک و منحصر به فردی با طراحی بافتیافته و درخشان را کنار گذاشت و به طراحی سادهتر و “بهینه شده و پاک” روی آورد. اما در حالی که خود چهار حلقه از نظر هندسی «تقریباً یکسان» هستند، رانندگان تحت تأثیر قرار نگرفتند.
یکی از کاربران در صفحه ردیت آئودی نظر خود را اینطور بیان کرد: “واقعاً ارزشمند به نظر نمیرسد، یکی از چیزهایی که من درباره آئودی دوست داشتم این بود که همچنان از نشانههای فیزیکی استفاده میکردند که شما میتوانید با دستتان لمس و روی آن حرکت کنید.”