بسیاری از طراحان گرافیک، تجربه ی کار طراحی لوگوتایپ و کار با ابزارهای دیجیتال را دارند. روند طراحی هر کدام از طراحان با توجه به تجربیات آنها متغیر است. برخی ترجیح می دهند به تنهایی طراحی کنند و برخی دیگر طراحی به صورت گروهی را انتخاب می کنند. برخی از طراحان ابزار های دیجیتال را برای طراحی انتخاب می کنند و برخی طراحی دستی را انتخاب کرده به شکل ترکیبی کار می کنند. رضا بختیاری فرد، در پروژه امروز روزرنگ برایمان از تجربه هایش در حوزهی تخصصی اش یعنی لوگو تایپ گفته است.
به قدرت طراحی دستی ایمان بیاورید
«با وجود اینکه ابزارهای طراحی دیجیتال روزبهروز پیشرفت میکنند اما نمیتوانم از ابزارهای واقعی (فیزیکی) دست بکشم. لمس مداد، رنگ و بافت کاغذ لزوماً روی نتیجه اثرگذار نیست اما تجربهی طراحی را برای من دلچسب میکند. گاهی اوقات که موقع خطخطی کردن به نتیجه نمیرسم و درمانده میشوم، چشمم را میبندم و دستم را آزاد میگذارم تا مستقل از من پیشنهاداتش را ارائه کند؛ باور کنید چیزهای خوبی در چنته دارد!»
کار تیمی بازی سه سر برد
«اخیراً سعی میکنم لوگوتایپها را بهصورت تیمی (دو نفره) طراحی کنم. خیلی از ما فریلنسرها ترجیح میدهیم تنهایی کار کنیم. هم به خاطر شخصیتمان، هم اینکه بتوانیم همهی اعتبار کار را برای خود نگه داریم. اما نه! مطمئن باشید اگر همکاران مناسبتان را پیدا کنید پشیمان نمیشوید. یکدستی روند کار بههم نخواهد خورد. جمعاً وقت بیشتری روی پروژه میگذارید و در زمان کمتر به کیفیت بیشتری میرسید.
روشهای متفاوت کار، برخورد با مشتری، ایدهپردازی، طراحی و پرزنت را از هم یاد میگیرید؛ و در نهایت برخلاف انتظارتان اعتبار بیشتری خواهید داشت، کارفرما ترجیح میدهد کار را به تیم بسپارد، نه به یک شخص. این تجربهی بُرد-بُرد-بُرد (من، همکارم، کارفرما) آنقدر نتیجهی خوبی داشت و آنقدر چسبید که تا جای ممکن این روش را ادامه میدهم. موضوع فقط خروجی بهتر نیست، مسیر جذابتری هم خواهیم داشت. با چالشها و یادگیریهایش.»
بخشی از تجارب کارتیمی که به نتیجه رسیدهاند: