لوگوی توییتر
لوگوی توییتر

تاریخچه طراحی لوگوی توییتر

حتما در هفته گذشته خبر تغییر لوگوی توییتر را شنیده‌اید. لوگوی جدید تفاوت زیادی با لوگوی قدیمی دارد. همه فکر می‌کردند که لوگوی توییتر به دلیل مرتبط بودن و همچنین آشنایی آن برای تمام دنیا، بدون تغییر باقی می‌ماند. اما ایلان ماسک نشان داد که اینطور نیست و او در مسیر رسیدن به اهدافش با سرعت بیشتری در حال حرکت است.
در‌ این مطلب روزرنگ قصد داریم تاریخچه طراحی لوگوی توییتر را از سال ۲۰۰۵ تا به امروز بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

اولین لوگوی توییتر که حتی با نام Twtta طراحی شده بود.
اولین لوگوی توییتر که با نام Twtta طراحی شده بود.

اولین لوگوی توییتر: سال 2005 تا 2006

رنگی که امروزه توییتر به آن معروف است، رنگ آبی است. این در حالیست که اولین سرویس این اپلیکیشن که پولی بود، در ابتدا به رنگ سبز صابونی، با جلوه‌ای لزج و خیس با قطرات آب بود. نکته دیگر در مورد این اپلیکیشن، نام آن است. در ابتدا قرار بود نام توییتر، Smssy و سپس Twttr نامیده شود.

توییتر را نوح گلس Noah Glass و ایوان ویلیامز Evan Williams که مسئولین بخش صوتی و تصویری یک شرکت در سانفرانسیسکو بودند، ابداع کردند. آنها برای این کار، جک دورسی Jack Dorsey را استخدام کردند. ایده اولیه طراحی یک سیستم پیامرسان داخلی برنامه‌ریزی شده بود. اولین توییت در 21 مارسر 2006 ارسال شد. دورسی در این توییت نوشته بود: «توییت را راه‌اندازی کردم.»

اولین لوگوی رسمی توییتر
اولین لوگوی رسمی توییتر

اولین لوگوی رسمی توییتر: سال 2006 تا 2010

اولین لوگوی توئیتر انقدر طراحی تمیز و ابری شکلی دارد که ما را یاد برند وسایل بهداشتی مانند صابون می‌اندازد. توئیتر یکی از معدود پلتفرم‌های اجتماعی است که از ابتدای راه‌اندازی لوگوی آن تا زمانی که در بین مخاطبانش شناخته شود، تغییرات زیادی کرده‌است. تصویری که در پایین می‌بینید، اولین لوگوی رسمی توئیتر دقیقا با نام Twitter و پیش از دوران استفاده همگانی از این اپلیکیشن است.

طراح فونت این لوگو لیندا گوین (Linda Gavin) است. این فونت با گوشه‌های گرد و بدون سریف است. این حروف در کنارهم قرار گرفته‌اند و سایه‌ای سفید مانند دارند، که شکل حباب به آن داده است. بعدها برای کنار این نام، یک نشان کوچک به شکل پرنده‌ی آبی نیز از یک طراح گرافیک به نام سایمون آکسلی Simon Oxley با قیمت 15 دلار خریداری شد. اسم این پرنده Larry لری بود. نام لری، از نام یک بسکتبالیست به نام Larry Bird انتخاب شده بود. این پرنده در ابتدا بخشی از لوگو نبود. لری به عنوان یک نماد در وبسایت توییتر قرار گرفت.

لوگوی توییتر بین سالهای 2010 تا 2012 که پرنده ی معروف لری در کنار آن قرار داشت.
لوگوی توییتر بین سالهای 2010 تا 2012 که پرنده ی معروف لری در کنار آن قرار داشت.

سیر تکاملی لوگو توییتر: سال 2010 تا 2012

با درنظر گرفتن طرح پرنده قبلی این لوگو، بیز استون (Biz Stone) یک پرنده جدید برای توییتر طراحی کرد. این پرنده جدید دو بال، چشم سفید درشت و یک دم تیز داشت. فیلیپ پاسکوزو همراه داگلاس بومن تغییراتی روی طرح دادند و پرنده‌ای طراحی کردند که کنار نام توییتر قرار می‌گرفت. در قدم بعدی حاشیه سفید که طرح را بچه‌گانه کرده بود نیز، از دور نام توییتر حذف شد.

لوگوی آشنای توییتر قبل از ایلان ماسک

لوگوی آشنای توییتر: سال 2012 تا 2023

در سال 2012، نماد پرنده لوگو انقدر شناخته شد که طراحان تصمیم گرفتند آن‌را به تنهایی به‌کار برند. درست مانند تیک برند نایکی که حالا به تنهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گونه بود که کلمه twitter از لوگو حذف شد و رنگ آبی آن نیز پر رنگ‌تر شد. شکل پرنده را مارتین گراسر، Martin Grasser تغییر داد. او به تازگی از دانشگاه هنر فارغ التحصیل شده بود و طراحی پرنده توییتر از اولین پروژه‌های کاری‌اش به حساب می‌آمد.

استفاده از 15 دایره در طراحی لوگوی پرنده توییتر
استفاده از 15 دایره در طراحی لوگوی پرنده توییتر

گفته می‌شود، گراسر، برای رسیدن به تناسبات و سادگی مورد نظرش، 1000 پرنده مختلف طراحی کرده‌است. او از بین 1000 پرنده، 24 طرح را برای جک دورسی ارسال می‌کند. گفته می‌شود دورسی طرح پرنده معروف توییتر را سریع و بدون تردید انتخاب کرده‌است. لوگوی توییتر، نشان‌گر پرنده خاصی نیست، اما طراح آن مارتین گراسر می‌گوید در طراحی این پرنده از مرغ مگس‌خواری که در حال بال زدن است، الهام گرفته است.

درواقع این پرنده نسبت به یک پرنده واقعی ظاهر گرد‌تری دارد. در طراحی آن از ۱۵ دایره در لایه‌های مختلف استفاده شده است. تمامی خطوط منحنی منقار، سر، بال‌ها و سینه آن‌ با همین دایره‌ها شکل گرفته‌اند. سر این پرنده رو بالا قرار گرفته‌است تا بیانگر امید، آزادی و پیشرفت باشد. همچنین دایره‌هایی که برای طراحی این پرنده استفاده شده‌اند، نشان‌دهنده ارتباط افراد و ایده‌های آن‌هاست.

لوگوی جدید توییتر
لوگوی جدید توییتر

سال 2023 و لوگوی جدید توییتر

بعد از تغییرات زیادی که ایلان ماسک بعد از خریدن توییتر انجام داد؛ نوبت به تغییر لوگوی توییتر رسید. ماسک، لوگوی این پلتفرم را به کلی تغییر داد و طرح پرنده دوست‌داشتنی آشنای آن‌ را عوض کرد.

حرف ساده X ،به نشانه آغاز یک پایان برای برند توییتر، به عنوان لوگو انتخاب شد. هرچه در طراحی لوگوی قبلی از دایره کمک گرفته بودند، این لوگوی جدید کاملا بر مبنای خطوط صاف طراحی شده‌است.

ایلان ماسک، فونت حرف X را از بین آثار ارسالی به توییتر انتخاب کرد. طبق آنچه گفته شده‌است، نام طراح آن سویر مریت Sawyer Merritt است. سویر می‌گوید این فونت را از اینترنت پیدا کرده‌است.

بدون پرنده، دیگر «توییتر» معنای خاصی نخواهد داشت. آیا هنوز هم می‌توانیم پیام‌هایی که در این برنامه ارسال می‌شود را «توئیت» بنامیم؟ با گذر زمان مشخص خواهد شد که سرنوشت توییتر چگونه رقم خواهد خورد. قطعا حرف X انرژی بسیار متفاوتی نسبت به پرنده توییتر دارد. برند ایکس بسیار شبیه خود ایلان ماسک است.

منبع: +


image 
imageimageimage