از کنار جزئیات، ساده عبور نکنید. شرکتی که برایش مهم نباشد لوگو و نشان تجاری اش اشتباهات ریز و درشت دارد از کجا معلوم محصولی با کیفیت به بازار عرضه کند؟ از کجا معلوم از کنار اشکالات ریز و درشت محصول یا خدماتی که ارائه میدهد ساده نگذشته باشد؟ این سادهترین سوالی است که ممکن است برای مخاطبین شما به وجود آید، وقتی با لوگوی غیر استاندارد مواجه میشوند. در این مقاله قرار است درباره اشتباهات رایج طراحی لوگو صحبت کنیم. اینجا به شما میگوییم به عنوان طراح باید از چه خطاهایی بر حذر باشید و به عنوان یک سفارش دهنده باید به چه نکاتی توجه کنید. بالاخره داشتن لوگوی استاندارد آنقدر اهمیت دارد که ساده از کنار این نکات رد نشوید.
طراحی لوگو
شرکت و سازمان ها وقتی تغییراتی در تجارت و سبک کاری خود ایجاد میکنند، لوگو خود را هم متناسب با این تغییرات عوض میکنند. مثلا وقتی اپل تصمیم گرفت که شرکتش رو به عنوان یک قدرت خلاق نشان دهد، لوگوی شیک تر و پیچیدهتری طراحی کرد.
شاید به نظر بیاد که این تصمیم پر ریسکی برای وجهه برند باشد اما اگر به درستی و در زمان مناسب انجام گیرد تاثیر آن نسبت به قبل غیر قابل توصیف است. همانطور که این حرکت نه تنها جایگاه اپل را به عنوان یک برند تغییر داد، بلکه هدف و تصمیماش در مورد آینده را هم توانست به خوبی منتقل کند.
طراحی لوگو که به خوبی اجرا شودسفیر برند بوده و شما را از سایر برندها متمایز کرده و در ذهن ها نگه میدارد.
اگر لوگو استاندارد نباشد چه اتفاقی می افتد؟
قبل از اینکه برویم سراغ اشتباهات رایج طراحی لوگو، لازم است بدانید اگر این نکات رعایت نشود دقیقا چه اتفاقی در انتظار شرکت شماست. فرض کنید هدف از یک دوره یا کلاس نقاشی طراحی کاراکتر است اما مدرس طریقه رسم بینی یا چشم را بلد نیست. اتفاقی که میافتد کاملا واضح است. درست است طراح فقط فرم چشم را درست نکشیده اما در نهایت کاراکتری که قرار بود با نگاهش مفهوم یا حسی را منتقل کند اصلا خلق نشده است. هدف دوره محقق نشده است و کسی اینجا طراحی کاراکتر را به درستی اموزش ندیده است!
بیشتر بخوانید: اشتباهات طراحی لوگو
تحقق هدف لوگو مهم بوده چون قرار است واسطه انتقال احساسات متعدد با مخاطب شود. حال اگر یک جای لوگو مشکل داشته باشد آیا میتواند هدف خود را به درستی بیان کند؟ آیا میتواند به خوبی واسطه گری کند و همه آن تداعیات خوب را در ذهن مخاطب زنده کند؟ مشخص است که یا در این امر موفق نمیشود و یا کم و کاستی هایی دارد. در نتیجه اگر به دنبال تحقق هدف شرکت هستید باید به استاندارد بودن طراحی لوگو موشکافانه دقت کنید.
اشتباهات رایج طراحی لوگو که طراحان مرتکب میشوند!
1.نداشتن نقشه راه
اگر استراتژی یا نقشه راه نداشته باشید هر چقدر اتودهای مختلف بزنید بازهم به یک جای کار میلنگد. برای داشتن یک لوگوی خوب لازم است دقیقا بدانید که میخواهید چه چیزی بگویید و چه احساسی منتقل کنید. در راستای یک برند یا نام تجاری میتوان بی نهایت لوگو طراحی کرد اما همیشه یک یا چند لوگو دقیقا همان چیزی است که باید باشد.
2.لوگوی پیچیده طراحی نکنید
هر چه لوگو ساده تر طراحی شود راحتتر در ذهن میماند. یکی از بهترین مثال هایی که با شنیدن لوگوی ساده به ذهن خطور میکند لوگوی شرکت نایک است. لوگوی شلوغ و پر جزئیات یک اشتباهات رایج طراحی لوگو بوده که هم سبب گیج شدن مشتری میشود و هم صاحب برند را با مشکل روبرو میکند. فرض کنید یک لوگوی نسبتا شلوغ و پیچیده را بخواهید روی اجسام کوچک مانند خودکار چاپ کنید، اینجاست که جزئیات لوگو گم میشود و فقط با یک طرح در هم تنیده مواجه میشوید.
البته قبول داریم پیاده سازی تمام اهداف و مفاهیم برند در یک لوگوی ساده کاری سخت و دشوار است.
بیشتر بخوانید: اپلیکیشن های موبایلی طراحی لوگو
3.قابلیت انعطاف پذیری
لوگویی که تولید میکنید باید قابلیت انعطاف پذیری داشته باشد. به طوری که در همه ابعاد و اندازه هایش زیبا و چشم نواز به نظر برسد. اما عدم این قابلیت، نقطه ضعفی است که لوگوی شما را از استاندارد خارج میکند. این اشتباه رایج در طراحی لوگو است که در تبلیغات بیشتر به چشم میخورد. لوگوهایی که قابلیت انعطاف پذیری ندارند در این موارد با مشکل روبرو میشوند زیرا جای دادن آن در فرمت و قالبی خاص امکان پذیر نمیباشد.
جالب است بدانید امروزه با پیشرفت تکنولوژی اهمیت انعطاف پذیری طراحی لوگو بیشتر هم شده است. وجود شبکهها و ایجاد نیاز های تازه در این بستر به اهمیت فشرده سازی افزوده است؛ مثلا برای طراحی پوسترهای مناسب پست و استوری لازم است لوگو به خوبی و با حفظ فرم اولیه خود استفاده شود.
4.عدم انجام تحقیقات کافی
این مرحله ی دیگری از اشتباهات رایج طراحی لوگو است که تاثیر مستقیم بر شکست برند دارد. طراحی که اهداف، استراتژی، معایب، مزایا و برتری یک برند نسبت به رقیبانش را نمیشناسد چطور میتواند لوگویی طراحی کند که نشان دهنده همه مشخصات برند مورد نظر باشد؟ بدون شک تحقیقات و شناخت کافی از ارتکاب به اشتباهات طراحی لوگو جلوگیری میکند پس از آن غافل نشوید.
5.طراحی لوگو رنگین کمانی
پیش تر درباره عدم پیچیدگی در طراحی لوگو گفتیم. این فقط طرحهای شلوغ نیستد که لوگو را پیچیده میکنند؛ رنگها هم در این پیچیدگی سهم بسیار دارند. لوگوهای رنگین کمانی هیچگاه به اندازه یک لوگوی تک رنگ ارزش و ابهت ندشته و ندارد. لوگوهای رنگی حرفهای نیستند و کمتر در ذهن مخاطب ماندگار میشوند.
یکی از مهمترین دلایلی که نباید از لوگو رنگین کمانی استفاده کرد این است که لوگوی طراحی شده ممکن است بسته به مکانهای گوناگون، در پس زمینههای مختلفی قرار بگیرد و لوگوی رنگی هیچگاه جلوه لوگوهای تک رنگ را ندارد.
6.فونت نامناسب لوگو
نداشتن فونت مناسب، یکی از اشتباهات پرتکرار طراحان است. فونت علاوه بر زیبایی و خوانایی باید با طرح و هدف لوگو هماهنگ باشد. همان قدر که طرح لوگو باید با استراتژی برند همخوانی داشته باشد فونت نیز باید جزئی از این پکیج باشد. نمیشود برای یک لوگوی اسلیمی یا سنتی از فونت مدرن استفاده کرد. اما متاسفانه اتفاقات نظیر این توسط خیلی از طراحان تکرار میشود درحالی که همه این جزئیات در ذهن مخاطب شما نقش میبندد.
7.کپی برداری نکنید
هیچ شرکت یا برندی تماما شبیه شرکت یا برند دیگری نیست. شرکت ها حتی اگر در یک محصول خاص رقیب یکدیگر باشند، بازهم استراتژی ها و اهدافشان با یکدیگر متفاوت است. پس کپی برداری از لوگوی دیگر یا حتی شبیه سازی به آن یک اشتباه فاحش است. لوگوی یک کسب و کار باید منحصر به فرد باشد تا بتواند مشتری را جذب خود کند. شبیه سازی لوگو یا کپی برداری از لوگوی دیگر کاری است که از طراحان غیرحرفهای سر میزند. محصول و برندی که قرار است حرفهای کار کند، هیچگاه این اشتباه را بر نمیتابد.
8.تضاد لوگو با هویت صاحبش
یکی از شاخصههای استاندارد بودن لوگو مطابقتش با هویت برند است. اگر به هر دلیل یک لوگو نمیتواند هویت شرکت خود را به تصویر بکشد، فرقی ندارد ظاهری زیبا دارد یا نه! چون قطعا نا کارآمد است. لوگویی که در معرفی هویت صاحبش لنگ میزند حتما دچار یک اشتباه بزرگ است. در چنین مواردی احتمالا طراح آگاهی خوب و درستی از هویت شرکت سفارش دهنده ندارد که لازم است قبل از اتود زدن این شناخت در او ایجاد شود.
بیشتر بخوانید: سایتهای طراحی لوگو را بشناسید! ۲۳+ سایت رایگان و کارآمد
9.استفاده از طرح های آماده
از اشتباهات رایج طراحی لوگو، استفاده از طرحهای آمادهای است که با یک سرچ ساده در اختیار همه قرار میگیرند. بدیهی است که این تصاویر لوگوی شما را از وقار میاندازد و آن را به یک لوگوی حاضری تبدیل میکند. این در حالی است که وجود خلاقیت و تازگی در طراحی لوگو جزو اصول اساسی و غیر قابل چشم پوشی است.
اشتباهات رایج طراحی لوگو که صاحبان برند مرتکب میشوند
درست است که طراحان تازه کار و بعضا نابلد زیادند، اما همه تقصیرها بر گردن آنها نیست. میتوان گفت اگر نوع تقاضا و انتظارات سفارش دهندگان اصلاح شود و روبه بهبود باشد شاهد رشد چشمگیری در طراحی لوگو موفق و خوب هستیم.
اما تجربه نشان داده صاحبان برند نیز به دلایل متفاوت، مانند: عجله برای رسیدن به طرح نهایی، عدم آشنایی با اصول طراحی لوگو استاندارد، نداشتن بودجه و… در اشتباهات رایج میان طراحان نقش دارند. برخی از شرکتها به دلیل نداشتن آگاهیهای لازم در زمینه بازاریابی و تبلیغات نظراتی را به طراح تحمیل میکنند که لوگوی نهایی از استانداردی که باید داشته باشد، خارج میشود.
لوگوی زیبای بدون اصول استاندارد
خیلی از شرکت های سفارش دهنده نمیدانند رعایت استانداردهای طراحی لوگو از داشتن ظاهر زیبا مهمتر است. البته که بر کسی پوشیده نیست که ظاهر زیبا یکی از اصول مهم در طراحی لوگو است، اما نباید از اهمیت اصول استاندارد غافل شد.
لوگوی پیچیده بهتر است؟
وجود ارزشهای نادرست میان سفارش دهندگان سبب میشود که گمان کنند یک کار اشتباه ارزش است. برای مثال عدهای فکر میکنند لوگویی که پیچیده تر است لابد طراح زحمت بیشتری برایش کشیده است، اما این یک اشتباه بزرگ است. شاید در پیاده سازی لوگوی پیچیده طراح زمان بیشتری صرف کرده باشد (اما نتیجه کار در اکثر اوقات چیزی بر خلاف آن است)، اما چند برابر این زمان صرف فکر کردن به ایدهای بکر و طراحی ساده میشود.
فست لوگو نخورید!
طراحی لوگو هم یک عمل فکری است هم عملی؛ پس احتیاج به زمان کافی دارد. عجله باعث میشود اصول طراحی لوگو زیر پا گذاشته شود و همین امر باعث ایجاد انبوهی از اشتباهات در طراحی لوگو می شود.
بیشتر بخوانید: اصول طراحی لوگو چیست؟
به جزئیات توجه کنید
سفارش دهندگانی که به جزئیات توجه کافی ندارند در نزد مشتری هم ارج و قرب چندانی ندارند. بالاخره مشتریان متوجه میشوند صاحب این کسب و کار آن طور که باید به کیفیت محصولات توجه نمیکند.
سفارش لوگوی تکراری یکی از اشتباهات رایج طراحی لوگو
برخی صاحبان برند، به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در حوزه برندینگ گمان میکنند اگر لوگوی آنها شبیه به لوگوی فلان شرکت موفق باشد به اندازه او موفق میشوند اما این یک تصور اشتباه است.
جمع بندی
وقتی خیالتان از بابت این اشتباهات احتمالی راحت میشود که طراحی لوگوی خود را به یک شرکت متخصص و درجه یک بسپارید. شاید مجبور به پرداخت هزینههایی شوید اما به داشتن یک لوگوی استاندارد و بی دردسر می ارزد.
تحقق هدف لوگو مهم بوده چون قرار است واسطه انتقال احساسات متعدد با مخاطب شود. حال اگر یک جای لوگو مشکل داشته باشد آیا میتواند هدف خود را به درستی بیان کند؟ آیا میتواند به خوبی واسطه گری کند و همه آن تداعیات خوب را در ذهن مخاطب زنده کند؟ مشخص است که یا در این امر موفق نمیشود و یا کم و کاستی هایی دارد. در نتیجه اگر به دنبال تحقق هدف شرکت هستید باید به استاندارد بودن طراحی لوگو موشکافانه دقت کنید.
از اشتباهات رایج طراحی لوگو، استفاده از طرحهای آمادهای است که با یک سرچ ساده در اختیار همه قرار میگیرند. بدیهی است که این تصاویر لوگوی شما را از وقار میاندازد و آن را به یک لوگوی حاضری تبدیل میکند. این در حالی است که وجود خلاقیت و تازگی در طراحی لوگو جزو اصول اساسی و غیر قابل چشم پوشی است