لوگو روزرنگ 1
  • مطالب روزرنگ
    مطالب روزرنگ
    آنباکسینگ

    تجربه آنباکسینگ؛ از یک جعبه ساده تا نقطه تمایز برندها

    نایکی در چین

    نایکی در چین یک سلف‌سرویس سوپ محلی افتتاح کرد

    دیوارنگاره

    این دیوارنگاره ۶۰۰ متری با عبور شما از کنارش جان می‌گیرد

    سوپر ماریو گلکسی

    نخستین تریلر کامل انیمیشن «سوپر ماریو گلکسی» منتشر شد

    پلاستیک‌های کوچک

    کمپین اعتراضی «پلاستیک‌های کوچک» علیه احداث کارخانه بازیافت در استرالیا

    • گرافیک دیزاین
      • پوستر
      • هویت بصری
      • تایپوگرافی
      • تایپ دیزاین
      • طراحی کتاب
      • بسته بندی
      • لوگو
      • گرافیک محیطی
      • موشن‌گرافیک
      • صفحه‌آرایی
      • رابطه کاربری
      • الهام بخش
    • تصویرسازی
      • کارتون
      • طراحی کاراکتر
    • انیمیشن
    • عکاسی
    • موضوعات روز
      • خبر روز
      • تکنولوژی
      • فراخوان
      • آموزش
      • دیدگاه و مقاله
      • گفت‌وگو
      • کسب و کار
      • کمپین‌ تبلیغاتی
      • معرفی‌ کتاب
      • خلاقیت
      • دیزاین
      • لایف استایل
      • گیم
      • بوم‌رنگ
      • پروژه دانشجویی
  • خدمات روزرنگ
    • طراحی هویت بصری
    • طراحی لوگو
    • طراحی گرافیک بسته بندی
    • طراحی تجربه و رابطه کاربری
  • رادیو روزرنگ
Reading
خطوطی که فرهنگ می‌سازند
ShareTweet
لوگوتایپ‌های فارسی و انگلیسی
لوگو
·20 اردیبهشت 1404·2 Comments·0

خطوطی که فرهنگ می‌سازند

تفاوت‌های دیزاین و فرم در لوگوتایپ‌های فارسی و انگلیسی

«در دنیای امروز، به دلیل تعامل فرهنگ‌های مختلف با فرهنگ کاملاً متفاوت ایرانی، نوشتار در کنار تصاویر و رسانه‌های گوناگون، نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط ایفا می‌کند. شاید بتوان گفت که کلمات، اصلی‌ترین ابزار ارتباطی هستند و در بسیاری از مواقع، حتی بر سایر عناصر بصری اولویت می‌یابند.
کلمات کوتاه، به ویژه در قالب لوگوتایپ‌ها، اهمیت ویژه‌ای دارند؛ چراکه می‌توانند جوهره‌ی اصلی و نماد یک کسب‌وکار را تنها با یک یا دو واژه به نمایش بگذارند. حروف در موقعیت‌های مختلف، شخصیت‌های متفاوت و دقیقی از خود نشان می‌دهند؛ شخصیتی که متناسب با موقعیت تعریف شده است. این ویژگی‌ها علاوه بر لحن نوشتاری، در فرم نوشتار نیز متجلی می‌شوند.

در زبان انسانی، توصیف صفات شخصیتی بدون نیاز به مشاهده‌ی حرکات افراد، بر اساس نشانه‌های مشخص امکان‌پذیر است. اما در دنیای فرمالیستی حروف، بیان این ویژگی‌ها کار چندان ساده‌ای نیست. انتقال صحیح پیام شخصیتی از طریق حروف، نیازمند شناخت دقیق سیستم‌های خطی ملل مختلف از جمله دستگاه خطی فارسی است. این موضوع، رکن اصلی در انتقال پیام از طریق طراحی نوشتار به شمار می‌رود.

حال تصور کنید که بخواهیم صفات مشخصی را در دو ساختار نوشتاری متفاوت، یعنی فارسی و انگلیسی (لاتین)، به صورت همزمان بیان کنیم؛ به گونه‌ای که مخاطبانی با زبان یا فرهنگ متفاوت نیز بتوانند عملکرد یک برند، استارتاپ، محصول یا خدمات را به درستی درک کنند. این امر مستلزم طی کردن مراحل دقیق در طراحی هر دو نسخه (فارسی و انگلیسی) و آگاهی کامل از تفاوت‌های ساختاری الفباهای این دو زبان است.

تفاوت‌های اصلی دیزاین و فرم در لوگوتایپ‌های فارسی و انگلیسی عبارتند از:

  • ساختار خطی و جهت نوشتار: نوشتار فارسی دارای ساختاری پیوسته‌تر است، در حالی که نوشتار انگلیسی با فرم‌های منفصل‌تری طراحی می‌شود. این تفاوت بر ترکیب‌بندی، وزن‌بندی و ریتم بصری لوگوتایپ تأثیر چشمگیری دارد.
  • فرم کلی حروف: حروف فارسی سیال‌تر بوده و دارای اتصالات متنوع و ریتمیک هستند، در حالی که حروف لاتین بیشتر مبتنی بر فرم‌های ایستا و مجزا می‌باشند. به همین دلیل، نوشتار فارسی «حرکتی‌تر» و انگلیسی «ایستاتر» به نظر می‌رسد.
  • زاویه قلم: در رسم‌الخط فارسی، زاویه حرکت قلم با انگلیسی کاملاً متفاوت است و این تفاوت در ضخامت و مسیر حرکات قلم به چشم می‌آید. این ویژگی، در القای معنا و شخصیت بصری نقش مهمی دارد.
  • تفاوت جنس نوشتار: در زبان انگلیسی، استفاده از حروف سریف‌دار باعث ایجاد حس جدیت و اعتماد و قدمت و سابقه می‌شود. در مقابل، برای به دست آوردن چنین ویژگی‌ها در خط فارسی، به سمت خطوط سنتی‌تر بیشتر اتکا می‌شود.
  • بیان احساسی: به دلیل انعطاف و سیالی و فراز و فرود در کرسی بیشتر فرم فارسی، امکان القای ظرافت و لحن‌های متنوع بیشتری وجود دارد. در مقابل، فرم لاتین برای انتقال حس مدرنیته، دقت و سادگی مناسب‌تر است.
  • تفاوت در تعداد کاراکترها و حجم تشکیل‌دهنده کلمات: در فارسی، به دلیل وجود حروفی با ساختارهای کوچک‌تر (اصطلاحاً خورد اندام)، امکان تغییر مقیاس کلمه بیشتر است. اما در انگلیسی، به دلیل انفصال حروف و جسه تقریبا نزدیک به هم، فضای بیشتری اشغال می‌شود.
  • تنوع نوشتاری: در زبان فارسی، برای یک حرف واحد بسته به جایگاهش در کلمه (ابتدا، وسط، انتها، یا تنها) می‌توان برای مثال چهار شکل متفاوت داشت، در حالی که در انگلیسی چنین امکانی محدودتر است.

با درک و شناخت دقیق این تفاوت‌ها، می‌توان به یک دیزاین منسجم و قدرتمند در طراحی لوگوتایپ‌های دوزبانه دست یافت.
اما نکته‌ی کلیدی این است که هدف اصلی در طراحی دوزبانه، صرفاً هماهنگ‌سازی ظاهری دو ساختار متفاوت نیست، بلکه باید در اولویت، انتقال صحیح مفهوم کسب‌وکار قرار گیرد تا لوگوتایپ بتواند کارکرد ارتباطی مؤثری داشته باشد.

امروزه شاهد طراحی‌های موفق بسیاری در زمینه‌ی لوگوتایپ‌های دوزبانه هستیم؛ طراحی‌هایی که مبتنی بر دانش روز و مطالعات عمیق شکل گرفته‌اند.
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل شرایط جغرافیایی و فرهنگی ایران و همجواری با کشورهای عربی، تمرکز دیزاینرهای ایرانی بیشتر بر روی ساختارهای خطی فارسی و عربی است و در این زمینه مهارت و قدرت زیادی به دست آورده‌اند.»

نمونه‌هایی از لوگوتایپ‌های دوزبانه طراحی‌شده

لوگوتایپ‌های فارسی و انگلیسی
  • پلاتینیوم – سفارش از عربستان سعودی
لوگوتایپ‌های فارسی و انگلیسی
  • دومیر – با همکاری فرشته ایرانشاهی
لوگوتایپ‌های فارسی و انگلیسی
  • اولکا گندم‌گون – کارخانه کیک و بیسکویت در زنجان
لوگوتایپ‌های فارسی و انگلیسی
  • مدیوم – پلتفرم انتشار محتوا
لوگوتایپ‌های فارسی و انگلیسی
  • وکالت سبینس الادبیه – آژانس ادیبی
لوگوتایپ‌های فارسی و انگلیسی
  • دینالی – با همکاری فرشته ایرانشاهی
لوگوتایپ‌های فارسی و انگلیسی
  • امیدان – کارخانه کنسروسازی
لوگوتایپ‌های فارسی و انگلیسی
  • لاوین – رستوران غذاهای ملل
لوگوتایپ‌های فارسی و انگلیسی
  • هوشیز – پلتفرم بازی کودکان
لوگوتایپ‌های فارسی و انگلیسی
  • جیب‌جت – کیف پول ایرانسل



میلاد داداش‌زاده


برچسب ها
میلاد داداش‌زاده
Share
مطالب مرتبط
لوگوی باشگاه‌های فوتبال
لوگو
·31 مرداد 1404

آیا لوگوهای باشگاه‌های فوتبال با بحران طراحی روبرو هستند؟

لوگوی تسلا
لوگو
·4 فروردین 1404

لوگوی تسلا چه مفهومی دارد؟ نگاهی به طراحی و تغییرات آن

logo
لوگو
·11 اسفند 1403

بازطراحی لوگوتایپ برندهای ایرانی

لوگوی جدید OpenAI
لوگو
·19 بهمن 1403

این لوگوی جدید OpenAI است

2 Comments

  1. مهدی گفت:
    20 اردیبهشت 1404 در 12:12 قبل از ظهر

    جالب بود. قدرت طراحی ایرانی رو نشون میداد

    پاسخ
  2. اسماعیل شاکری نژاد گفت:
    20 اردیبهشت 1404 در 6:48 بعد از ظهر

    نگاهی متفاوت و آثاری ارزشمند…

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب روزرنگ

هوش مصنوعی بدون طراح
خبر روز
·4 آذر 1404

دیوارنگاره‌ کریسمس لندن؛ وقتی هوش مصنوعی بدون طراح فاجعه می‌آفریند

کسب و کار
·3 آذر 1404

چرا عده‌ای هنوز تصور می‌کنند هنر رایگان است؟!

سوپرمن قدیمی
خبر روز
·3 آذر 1404

نسخه‌ای از سوپرمن که زیر روزنامه‌های قدیمی پنهان بود، ۹ میلیون‌ دلار فروخته شد

آنباکسینگ
بسته بندی
·2 آذر 1404

تجربه آنباکسینگ؛ از یک جعبه ساده تا نقطه تمایز برندها

خبر روز
·2 آذر 1404

آیا این واقعاً قدیمی‌ترین لوگوی جهان است؟

هنرهای نساجی
فراخوان
·2 آذر 1404

فراخوان نمایشگاه بین‌المللی هنرهای نساجیFantastic Fibers 2026

نایکی در چین
کمپین‌ تبلیغاتی
·1 آذر 1404

نایکی در چین یک سلف‌سرویس سوپ محلی افتتاح کرد

بوم‌رنگ
·1 آذر 1404

پنتون یک رنگ کلاسیک را پس از صد سال رسمی کرد

Nano Banana Pro
تکنولوژی
·30 آبان 1404

ادوبی مدل هوش مصنوعی پیشرفته گوگل را به فتوشاپ اضافه کرد

طراحی زیرساخت‌های شهری
دیزاین
·29 آبان 1404

وقتی فناوری به زبان هنر سخن می‌گوید؛ بازتعریف زیبایی در طراحی زیرساخت‌های شهری

منوی اصلی

  • مطالب روزرنگ
    • گرافیک دیزاین
      • پوستر
      • هویت بصری
      • تایپوگرافی
      • تایپ دیزاین
      • طراحی کتاب
      • بسته بندی
      • لوگو
      • گرافیک محیطی
      • موشن‌گرافیک
      • صفحه‌آرایی
      • رابطه کاربری
      • الهام بخش
    • تصویرسازی
      • کارتون
      • طراحی کاراکتر
    • انیمیشن
    • عکاسی
    • موضوعات روز
      • خبر روز
      • تکنولوژی
      • فراخوان
      • آموزش
      • دیدگاه و مقاله
      • گفت‌وگو
      • کسب و کار
      • کمپین‌ تبلیغاتی
      • معرفی‌ کتاب
      • خلاقیت
      • دیزاین
      • لایف استایل
      • گیم
      • بوم‌رنگ
      • پروژه دانشجویی
  • خدمات روزرنگ
    • طراحی هویت بصری
    • طراحی لوگو
    • طراحی گرافیک بسته بندی
    • طراحی تجربه و رابطه کاربری
  • رادیو روزرنگ

موضوعات روز

  • گفت‌وگو
  • آموزش
  • الهام بخش
  • فراخوان

بیشتر

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • فرم ثبت سفارش اولیه استودیو روزرنگ
  • پروژه‌هایتان را منتشر کنید
    تمامی حقوق برای وبسایت روزرنگ محفوظ است
    • مطالب روزرنگ
      • گرافیک دیزاین
        • پوستر
        • هویت بصری
        • تایپوگرافی
        • تایپ دیزاین
        • طراحی کتاب
        • بسته بندی
        • لوگو
        • گرافیک محیطی
        • موشن‌گرافیک
        • صفحه‌آرایی
        • رابطه کاربری
        • الهام بخش
      • تصویرسازی
        • کارتون
        • طراحی کاراکتر
      • انیمیشن
      • عکاسی
      • موضوعات روز
        • خبر روز
        • تکنولوژی
        • فراخوان
        • آموزش
        • دیدگاه و مقاله
        • گفت‌وگو
        • کسب و کار
        • کمپین‌ تبلیغاتی
        • معرفی‌ کتاب
        • خلاقیت
        • دیزاین
        • لایف استایل
        • گیم
        • بوم‌رنگ
        • پروژه دانشجویی
    • خدمات روزرنگ
      • طراحی هویت بصری
      • طراحی لوگو
      • طراحی گرافیک بسته بندی
      • طراحی تجربه و رابطه کاربری
    • رادیو روزرنگ
      متن مورد نظر را وارد نمایید یا جهت خارج شدن از جستجو ESC را بزنید.
      همه نتایج را ببینید