لوگوی بیامو، یکی از مشهورترین و شناختهشدهترین لوگوهای جهان، در نگاه اول ممکن است ساده و انتزاعی به نظر برسد. این لوگو داستانی دارد که بسیاری از مردم از آن بیخبرند.
شاید اولین چیزی که به ذهن بسیاری از مردم در مورد لوگوی بیامو خطور میکند، تصویر یک پروانهی صنعتی در حال چرخش باشد. اما واقعیت چیز دیگری است. لوگوی این شرکت هیچ ارتباطی با پروانه ندارد. این لوگو در واقع نمادی از هویت و تاریخ این شرکت و ایالت بایرن، زادگاه BMW، است.
ریشههای لوگوی بیامو
در سال ۱۹۱۷، دو شرکت آلمانی، راپ موتورنورکه و بایریشه موتورنورکه، با یکدیگر ادغام شدند و شرکت بایریشه موتورنورکه (Bayerische Motoren Werke ) یا بهاختصار بیامو را تشکیل دادند. راپ موتورنورکه در ابتدا در زمینهی ساخت موتور هواپیما برای نیروی هوایی آلمان فعالیت میکرد و لوگوی آن شامل یک دایرهی آبی و سفید با یک مار بالدار در مرکز بود.
هنگامی که این دو شرکت ادغام شدند، لوگوی جدیدی برای بیامو طراحی شد. در این لوگو از پرچم و نشان ایالت بایرن الهام گرفته شده بود. رنگهای آبی و سفید این لوگو نمایانگر رنگهای پرچم بایرن هستند و در مرکز آن نیز دایرهای به دو بخش مجزا تقسیمشده که نمایانگر نشان این ایالت است.
اینکه از نمادهای منطقهای در برندسازی ماشین الهام گرفته شود، خیلی غیرمعمول نیست. لوگوی پورشه اسب سیاهی است که نشان شهر اشتوتگارت است، لوگوی آلفارومئو مارمولکی انسانخوار از نشان شهر میلان را نشان میدهد، لوگوی کادیلاک نشاندهندهی نشان خانوادگی ساختگیِ کاشف فرانسوی و اشرافزادهی قلابی، آنتوان دِلاموت کادیلاک، که شهر دیترویت را تاسیس کرد، نشان میدهد.
معنای عمیق لوگوی بیامو
انتخاب این طرح به عنوان لوگو بیامو ریشه در تاریخ دارد. در زمان تاسیس این شرکت، جنبشی برای استقلال بایرن از آلمان وجود داشت. به همین دلیل، استفاده از نمادهای ایالتی در لوگوی BMW، نوعی ابراز هویت و همبستگی با این جنبش تلقی میشد.
علاوهبراین، لوگوی بیامو نمادی از میراث صنعتی بایرن نیز بود. این ایالت از دیرباز به عنوان مرکز تولید موتور و ماشینآلات شناخته میشد و لوگوی بیام و به نوعی این سابقهی صنعتی را به نمایش میگذاشت.
افسانهی پروانه از کجا آمد؟
با وجود این سابقهی تاریخی، بسیاری از مردم در مورد معنای واقعی لوگوی بیامو برداشتهای اشتباهی دارند. برخی آن را نمادی از یک پروانهی در حال چرخش میدانند که یادآور فعالیتهای گذشتهی شرکت در زمینهی ساخت موتور هواپیما است.
این تصور غلط، ریشه در کمپینهای تبلیغاتی بیامو در اوایل قرن بیستم دارد. در آن زمان، این شرکت برای جلب توجه مردم، لوگوی خود را بر روی پروانههای هواپیماها نقش میکرد. به مرور زمان، این تصویر در ذهن مردم نقش بست و به عنوان معنای واقعی لوگو تلقی شد.
اما واقعیت چیز دیگری است. لوگوی بیامو نمادی از هویت و تاریخ این شرکت و ایالت بایرن است. داستانی که در ورای این لوگو نهفته است، نشاندهندهی پیوند عمیق بیامو با زادگاه خود و مردمی است که در آن زندگی میکنند.
لوگوی BMW، فراتر از یک نشان تجاری، نمادی از هویت، تاریخ و فرهنگ است.