نقش طراحی گرافیک در تحرکات و تفکرات سیاسی چیست؟

با جهانی شدن پوستر Hope اوباما در سال ۲۰۰۸، جریان سیاسی جدیدی به پا شد. در آخرین مراسم انتخابات انگلستان پوستر swoosh بسیار دیده و در فضای مجازی وایرال شد. اما چه عواملی باعث تاثیرگذاری این پوسترها می‌شوند؟

یکی از عوامل مهم این است که در اجتماعات این پوسترها احساسات واقعی مردم را به تصویر می‌کشند. مردم با دیدن این تصاویر و همخوانی آن با تجربه هایشان برانگیخته می‌شوند. پس نکته مهم، یکی بودن پیام این پوسترها و خواسته‌های مردم است به گونه‌ای که شور و اشتیاق را در آن‌ها برانگیزد.

اعتراضات و نقش گرافیک در آنها

هنرمندان ناشناس

اکثر این پوسترها به دست افراد آماتور بدون هویت و هنرمندانی با نام های مستعار طراحی می شوند. فاش نشدن طراحان این پوسترها به دلیل حفط امنیت هنرمندان آنهاست.

این روزها، به لطف اینترنت و رسانه‌های اجتماعی ارتباط بین هنرمند و مخاطب افزایش پیدا کرده‌است. به کمک امکانات و تکنولوژی جدید، می‌توان با ادغام عکس‌ها و شعارها، کاربران نیز در بخشی از مسیر تولید محتواهای گرافیکی به کمک طراحان می آیند.

پست‌های فیس‌بوک، فیدهای توییتر، اسنپ ‌چت و اینستاگرام ممکن است محتواهای مجازی باشند، اما نفوذ و تاثیر عمیقی بر دنیای واقعی گذاشته‌اند.

اعتراضات امریکا

طراحی‌های گرافیکی که بر روی تیشرت، پلاکاردها، دیوارها ویا در گوشی ها دیده می‌شوند، باید به گونه‌ای طراحی شوند که توجه عموم را به خود جلب کنند.

معترضین با طیف گسترده‌ای از شعارها و پیام‌ها حاضر می‌شوند. آنها حس خشم، شادی یا ترس خود را با ساخت پلاکاردها و یا مطالبی که بیان می‌کنند به نمایش می‌گذارند.

معمولا اجتماعات یا به صورت جدی و با استفاده از پلاکارد‌ها و بنر شکل می‌گیرد و یا به صورت جشنواره‌هایی پر از رنگ برای انتقال پیام‌ها به شکل طنز آمیز اتفاق می افتند.

اعتراضات به دونالد ترامپ

یکی از شناخته‌شده ترین‌طرح‌های گرافیکی چند سال اخیر مربوط به دونالد ترامپ است. فرقی نمی‌کند که درگیر مسائل سیاسی باشید یا نه، با دیدن این پوستر به سرعت او و عقاید سیاسی‌اش را تشخیص می‌دهید.

اعتراضات و جنبش IM IN

کمک طراحان گرافیک به بیان بهتر

به کمک رسانه‌های اجتماعی بود که طرح گرافیکی “I’m in” درسرتاسر دنیا شناخته و مطرح شد. از اجتماعات سال 2008 و با دسترسی به تکنولوژی جدید، به صورت جدی رابطه جدیدی بین شکل‌گیری جریانات سیاسی و طرح‌های گرافیکی شکل گرفت. با گسترش این رابطه، افراد بیش‌تری از مسائل سیاسی و علت وقوع آن‌ها آگاهی یافتند. مشارکت همگانی افزایش پیدا کرد و متقابلا کنترل و دسترسی به پیام‌های سیاسی نیز بیش‌تر شد. هم چنین، با گسترش تکنولوژی، تولید محتوای گرافیکی نیز بیش‌تر شد. امروز می‌بینیم که افراد زیادی به کمک کامپیوترها شروع به طراحی، ایجاد تصاویر و اشتراک آن با دیگران کرده‌اند.

راهپیمایی زنان در اولین روز ریاست جمهوری ترامپ به جهت استفاده گسترده از پلاکاردها، بنرها و پوسترها مورد توجه قرار گرفت. در سال 2017، نزدیک به 4.5 میلیون نفر در 914 راهپیمایی برای اعتراض به نگرش ترامپ در مسائل حقوقی زنان شرکت کردند. معترضین پلاکاردها و کلاه‌های دستساز که روی آن ها عبارت‌های طنزآمیز به زبان انگلیسی نوشته شده بود به همراه داشتند.

نمادها و مفاهیم مدنی

در سراسر دنیا از تصاویر گرافیکی برای برجسته‌سازی و تجسم افکار و عقاید استفاده می‌کنند. زمانی که اجتماعات به پا می‌شود، افراد در فضای مجازی با استفاده از هشتگ‌ها سعی در ابزار افکار خود دارند. تصاویر گرافیکی نیز به گونه‌ای صدای اعتراض مردم در تمامی صحنه‌ها است‌. امروزه می‌بینیم که طراحی گرافیکی نه تنها یکی از عوامل شکل‌گیری نهضت‌ها، بلکه وسیله‌ای برای به چالش کشیدن و تغییر آن‌هاست. نمی‌توان گفت که بنرها، پوسترها و پلاکاردها کاملا کنار گذاشته شده‌اند، بلکه به گونه‌ای دیگر دیده می‌شوند.

به صورت کلی می‌توان این طور نتیجه گرفت که تکنولوژی، اجتماعات مردمی را قدرتمندتر کرده است. برخی از کمپین‌های سیاسی رویکردی شبیه برندسازی دارند. به این صورت که یک شعار، نماد یا تصویر را به کرات تکرار می‌کنند. در این نوع کمپین‌ها، افراد برای مخفی کردن هویت خود یک هویت دسته‌جمعی پیدا می‌کنند.

منبع